Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

No dormir bé la migdiada pot implicar alteracions digestives, trastorns en el somni i cefalees

Els metges recomanen esperar una hora després del menjar i fer uns exercicis previs

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 14deAgostde2002

La migdiada és un costum típic dels climes càlids i que, al costat de la dieta mediterrània, conforma un estil de viure que comença a ser estudiat al món de la medicina. Es defineix la migdiada com un període de descans, de durada limitada, que es produeix a primera hora de la tarda (entre les 13 i 15 hores), normalment després del menjar, i que interromp l’activitat diària. En els últims anys, han sorgit alguns estudis que defensen els efectes beneficiosos d’aquesta pràctica que, no obstant això, pot ser perjudicial si no es realitza de forma correcta.

“Els efectes de la migdiada poden convertir-se en un veritable arma de doble tall posat que tanca tants avantatges positius per a l’organisme -vàlvula de fuita a la tensió, estrès o font de recarrega d’energia- com a efectes perjudicials si no es realitza de manera correcta”. Així ho adverteix Manuel Romero, Cap del Servei de Neurologia de l’Hospital Clínic de Màlaga.

I és que una mala migdiada pot provocar alteracions digestives, trastorns en el somni o fins i tot cefalees, “encara que evidentment aquests efectes depenen de cada persona, de la seva situació i del seu organisme”, afegeix Romero.

Perquè això no ocorri i la migdiada sigui símbol de descans, el doctor Manuel Lara, metge de capçalera i director del Centre de Salut Jesús Captiu, dona als seus pacients una sèrie de recomanacions: esperar un mínim d’una hora des que s’acaba de menjar per emprendre la migdiada -“ficar-se al llit després de l’últim mos és precisament el que pot provocar les alteracions digestives”, afirma -, fins i tot s’ha de caminar una mica i exercitar els músculs prèviament. “Tampoc és aconsellable dormir després de les 18:30 hores perquè l’organisme altera l’horari normal de somni”, agrega.

En relació a la postura, aquesta pot ser tot el còmoda que es desitgi però si pot ser recolzat, perquè en una altra posició pot interferir en la digestió. Un altre punt important és que la persona es pugui permetre tirar-se la migdiada: “Si després de dormir ha d’estar actiu al cent per cent per realitzar alguna activitat, el cos ha de recuperar el ritme perdut, per això no és aconsellable per a tots”, explica Lara. Per a persones amb insomni, hipertensió o problemes cardiovasculars també sol vetar-se aquest hàbit.

Quant a les repercussions i temps de la migdiada, varien en funció de l’edat, de fet el ritme de somni es modifica al llarg de la nostra vida. Els bebès dormen més perquè això els permet activar determinades funcions hormonals. Els adults necessiten menys temps perquè tenen altres ocupacions en ment, i els ancians són els que menys dormen perquè les seves fases de somni estan més fragmentades.

Salut emocional

Al marge de les seves indicacions o contraindicacions, la veritat és que un 9% de la població espanyola acostuma a tirar-se una cabezadita havent dinat, segons un estudi de la revista “Neurology” que esmentàvem ahir i que ens situa per sota d’alemanys (22%), italians (16%) o britànics (15%), a l’hora de cuidar “la cultura de la migdiada”.

Multitud d’especialistes del somni lloen els resultats que brinda aquest hàbit: a més d’alliberar l’estrès o el nerviosisme acumulat durant el dia, recarrega l’organisme, augmenta la creativitat així com el nivell d’alerta, evitant possibles accidents laborals o al volant. Fins i tot existeixen estudis de la Universitat d’Harvard (EUA) que conclouen que la migdiada és positiva per a l’aprenentatge.

Els seus beneficis estan tan empíricament demostrats que cada vegada són més les empreses que permeten descansos als seus treballadors en la sobretaula perquè aquests es tradueixin en una augment de la productivitat. “La migdiada millora l’ànim del treballador i la seva capacitat per resoldre problemes”, apunta Belén Carner, psicòloga de la Unitat de Vigilància intensiva de l’Hospital Clínic Universitari.

Carner intenta simplificar la raó: “El somni sotmet al cos a un estat de relaxació en el qual totes les constants vitals minven la seva activitat. Es produeix un descans tant físic com a psíquic que necessàriament va a influir positivament en l’estat anímic i físic de la persona. Per això els seus avantatges són emocionals i funcionals”, exposa.

“La migdiada pot concebre’s -prossegueix- com una parada a meitat del dia que ens serveix d’alguna forma per assimilar tots els sentiments, sensacions i esforços realitzats fins al migdia. Així, és molt satisfactori perquè si es realitza aquesta activitat de forma quotidiana, és un temps que et dediques a tu mateix, enriquint la teva salut emocional”.

Els bebès, els nens, adults i ancians poden beneficiar-se d’aquest estat gratificant que els relaxa i anima. “Només cal respectar el temps de somni i de digestió”, afegeix Carner.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions