Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Obesitat i menopausa, una parella inseparable?

En la menopausa, l'obesitat és un factor de risc de sofrir diverses malalties, com a diabetis o càncer

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 25deFebrerde2013
img_menopausia obesidad list

La menopausa s’associa a un increment de pes. A pesar que els canvis propis d’aquesta etapa tendeixen al guany de quilos i a un canvi en la distribució del greix corporal, en realitat un augment important de pes està més relacionat amb ingerir més energia de la qual es gasta. A continuació es descriu per què la prevalença d’obesitat és més elevada en la menopausa i quins són els riscos associats a l’excés de pes. També es donen diverses pautes sobre la dieta recomanada per a aquest temps.

Img menopausia obesidad art
Imatge: Tom Götze

La menopausa s’associa a un increment del greix corporal. Segons dades de l’Associació Espanyola per a l’Estudi de la Menopausa, AEEM, la proporció de greix corporal, que als 20 anys és del 26%, puja al 33% als 40 anys i al 42% als 50 anys. A pesar que en algunes dones es dona un lleuger canvi de la figura pel canvi en la distribució del teixit adipós, en unes altres es produeix un important augment de pes. No obstant això, est estaria més relacionat amb una major ingesta i una disminució de la despesa energètica, la qual cosa afavoreix el guany de pes o l’agreujament de l’obesitat.

D’altra banda, segons dades de l’estudio “Obesitat i menopausa”, realitzat pel servei d’Endocrinologia de l’Hospital Universitari de Getafe (Madrid), algunes causes de l’increment de pes durant la menopausa no tenen vincle directe amb la menopausa en si, sinó amb l’edat, i unes altres depenen de la disminució dels estrògens endogens.

Riscos de l’obesitat en la menopausa

En la menopausa la prevalença d’obesitat és més elevada. De fet, el sobrepès és un factor reconegut de risc de sofrir malalties cardiovasculars (la major causa de defunció entre les dones menopáusicas és la malaltia isquémica), la diabetis mellitus tipus 2 (per insulinorresistencia), trastorns de l’aparell locomotor (com osteoartritis) i alguns càncers (d’endometri, mama i còlon). A més, el perill de contreure aquestes malalties incrementa de forma proporcional a l’augment de l’Índex de Massa Corporal.

L’obesitat predisposa al fet que els fogots i sudoracions nocturnes sorgeixin amb major freqüència i intensitat
Segons la “Guia de Pràctica Clínica sobre la Menopausa i Postmenopausia”, de la Societat Espanyola de Ginecologia i Obstetrícia, l’Associació Espanyola per a l’Estudi de la Menopausa, la Societat Espanyola de Medicina de Família i Comunitària i el Centre Cochrane Iberoamericà, l’augment de pes i l’obesitat predisposen al fet que els fogots i sudoracions nocturnes sorgeixin amb major freqüència i intensitat. Però, segons els autors, es desconeix si el perdre pes pot disminuir el risc de patir-los.

També es descriu que l’augment de risc cardiovascular està associat, sobretot, a l’increment de factors de risc que afloren amb l’edat. L’envelliment, la hipertensió arterial, la dislipemia, la diabetis, l’hàbit tabáquico, el sedentarisme, l’obesitat i els antecedents familiars són els factors més importants, i, cal tenir en compte, que es potencien entre si.

Menopausa, obesitat i càncer de mama

Segons dades de l’Associació Espanyola contra el Càncer, AECC, el càncer de mama és el segon en freqüència a tot el món després del càncer de pulmó. Al nostre país, es diagnostiquen uns 22.000 casos a l’any; aquesta xifra encarna gairebé el 30% de tots els càncers en dones espanyoles. La majoria es diagnostiquen entre els 35 i els 80 anys, amb un despunti entre els 45 i els 65.

Un dels factors de risc associats al càncer de mama és l’obesitat en la menopausa. Davant obesitat o sobrepès, l’excés de teixit adipós (en la menopausa, la major part dels estrògens prové del teixit gras) pot augmentar la possibilitat de sofrir càncer de mama. A més, les dones obeses tenen nivells de glucèmia (sucre en sang) més elevats, que també es relacionen amb el desenvolupament de diferents càncers, com el de mama.

Els estudis disponibles barregen diferents possibilitats: primer, sembla que el risc de sofrir càncer s’incrementa en els qui pugen de pes en l’adultesa i sembla que no segueix el mateix patró en els qui han tingut excés de quilos des de la infància; i, d’altra banda, que un excés de greix abdominal -a més de ser un factor de risc cardiovascular, augmentar els nivells de colesterol i la tensió arterial- seria més perillosa que la mateixa quantitat de teixit adipós en cuixes i malucs.

Segons un recent estudi, publicat en ‘Cancer Research’, les dones obeses podrien reduir el risc de patir càncer de mama després de la menopausa si, abans d’entrar en aquesta etapa vital, evitessin un augment de pes. Els autors assenyalen, a més, que les dones obeses en la posmenopausia tenen major risc de sofrir càncer de mama i de sofrir pitjors resultats clínics davant la malaltia que els qui, en la posmenopausia també, estan primes.

Dieta per a la menopausa: recomanacions

A pesar que els canvis hormonals i metabòlics propis de la menopausa tendeixen a un augment de pes i a un canvi en la distribució del greix corporal, abans de res, cal bandejar creences com que aquest increment i la menopausa van sempre de la mà o com que els quilos de més no es poden perdre o, com proclamen alguns mites, fins i tot pot ser perjudicial fer-ho. En línies generals, la dieta per a les dones en la menopausa no dista massa de les recomanacions que hauria de tenir en compte la resta de la població.

  • Assegurar l’aportació de calci, vitamina K i magnesi. Per a això, és idoni consumir làctics descremats, peix blau i verdures (sobretot de fulles verdes).
  • Incrementar els nivells de vitamina D, que es troba en aliments com la llet i els ous. Assegurar una exposició solar diària de 15 a 30 minuts, almenys, en cara i braços.
  • Reduir la ingesta de sal.
  • Augmentar el consum d’aliments d’origen vegetal per la seva contribució en fitoestrógenos, com les isoflavonas de la soia.
  • Elevar la ingesta de fruites, verdures i hortalisses, llegums, cereals integrals i fruita seca i disminuir el consum d’aliments grassos.

A més d’aquests consells dietètics, els especialistes insisteixen en la importància de seguir un estil de vida saludable, abandonant hàbits tòxics, com a tabac i alcohol, i incrementar l’activitat física, que ajudarà a mantenir a ratlla els factors de risc cardiovascular i a millorar l’estat anímic de la dona, a més d’afavorir el manteniment de la seva massa òssia i muscular per prevenir les fractures i disminuir el ritme del procés d’envelliment.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions