Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Optimisme per superar la crisi

Per afrontar les pèrdues que comporta la crisi econòmica, els especialistes proposen acceptar la pròpia realitat i aplicar una actitud optimista

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 19 de Abril de 2013

La crisi ha suposat nombroses pèrdues econòmiques, laborals, d’estatus i d’habitatge per a moltes persones. Però per més difícil que sigui la situació, sempre hi ha un camí i una solució possible. Diuen els experts en psicologia positiva que la recepta per superar la crisi és l’optimisme. Aquest article descriu aquesta actitud enfront de la vida i ofereix les sis regles d’or per ser optimista.

Imatge: curly_exp( l)osure

“Mira sempre el costat bo de la vida”, deia una de les cançons de la irreverent però desternillante comèdia ‘La vida de Brian’. I aquesta és la recepta que els experts en psicologia positiva proposen per afrontar i superar la crisi i les pèrdues econòmiques, materials, laborals, d’estatus i, fins i tot, d’habitatge que comporta. Àdhuc en el pitjor dels supòsits, sempre és possible prendre distància i aplicar l’actitud optimista. Fins i tot, en plena crisi, ha sorgit un moviment ciutadà, La Lliga d’Optimistes d’Espanya, que recolza la visió positiva de la vida, del món i del futur.

“L’optimisme és la mania d’intentar sempre veure el que té de bo les coses o esperar que en el futur siguin millor, a pesar que la situació de partida o present sigui dolenta”, diu José Elías Fernández, psicòleg sanitari, especialista en hipnosis i coordinador del Grup d’Humor i Optimisme del Col·legi Oficial de Psicòlegs (COP) de Madrid. “És una actitud enfront de la vida i, més que parlar de persones optimistes, cal fer-ho d’optimisme, ja que segons el moment o la circumstància, es té una major o menor predisposició a aquesta actitud”, diu Juan Cruz, psicòleg clínic, consultor comunicador i membre del Grup d’Optimisme i Humor del COP, de Madrid, que en dates recents ha celebrat a la capital espanyola la primera jornada “L’humor i l’optimisme com a eines terapèutiques”.

Optimisme realista i intel·ligent

Ser optimista no significa asseure’s i esperar, sinó acceptar una situació i intentar transformar-la en oportunitats
Ser optimista no vol dir asseure’s per esperar un miracle, la qual cosa podria qualificar-se d’optimisme il·lusori, o caure en una actitud positiva excessiva, perquè seria fer-ho en una falsa confiança de “no passa gens”, a més de contraproduent, per l’enorme frustració que pot generar que s’incompleixin certes expectatives. Significa decantar-se per un optimisme realista, el de les persones que parteixen de la realitat i actuen per millorar-la.

A més, la condició idònia és la que els especialistes denominen “disposicional’ o general, la d’els qui esperen que la vida els funcioni bé en tots els àmbits, enfront del situacional o parcial, que és la d’els qui esperen que solament els vagin bé en determinats aspectes (personal, social o laboral).

Ha de ser un optimisme emocionalment intel·ligent, que consisteix a transformar les emocions negatives que comporta una circumstància adversa com l’actual crisi (incertesa, por, dolor, ràbia, frustració, tristesa, etc.) en unes altres no negatives o adaptatives, quan es valoren els aspectes favorables de la conjuntura amb la raó, d’aquí el qualificatiu d’intel·ligent.

Del pensament positiu a l’acció

“En general, quan una persona pensa que li va a anar malament, té aquesta profecia autocumplida a nivell emocional i mental, conscient o inconscientment, perquè li vagi malament”, destaca José Elías Fernández. En canvi, pensar en positiu ajuda a projectar-se cap a les metes desitjades i aconseguir-les.

Així, perdre una ocupació pot ser una oportunitat per triomfar, deixar d’exercir un treball que genera insatisfacció i projectar-se cap a nous objectius laborals o vitals i buscar allò que agrada i realitza. “Ningú triomfa si no ha pensat abans a triomfar. El pensament és energia en moviment. Quan una persona pensa de manera reiterada en alguna cosa, ho atreu o ho mobilitza per atreure-ho”, afirma José Elías Fernández.

Però el pensament positiu no prou per si solament per conquistar les metes somiades. Els experts coincideixen que l’optimista no se senti i espera, sinó que arriba a una acceptació activa de la situació i, per negativa que aquesta sigui, extreu conseqüències positives i intenta mirar més enllà per transformar-la en oportunitats.

D’aquesta manera, en el cas que una persona estigui parada, no ha de permetre que la desocupació mini la seva autoestima. Si té cobertes les seves necessitats bàsiques, pot concedir-se un temps per recuperar-se de l’adversitat , la tristesa i angoixa que la pèrdua del treball li hagi ocasionat, connectar amb les seves potencialitats i capacitats i decidir què fer amb el seu temps lliure: gaudir de la seva família i dels seus entreteniments, formar-se, buscar una altra ocupació o decidir-se per l’autoocupació. I, si no les té cobertes, ha de connectar amb xarxes de suport familiar o els recursos socials de la seva ciutat i, des d’aquí, intentar revertir la situació, planteja Juan Cruz. “La vida és moviment, si un es para, es mor”, recorda.

Aquest expert aposta per conrear l’optimisme mitjançant el contacte amb la naturalesa; acceptar les pròpies emocions i empatizar amb les dels altres; la cura d’un mateix, tant en el vessant físic i psicològica com a social; evitar les situacions i persones tòxiques; i conrear la solidaritat social i el transcendent de la vida.

Sis regles d'or per ser optimista

L’optimisme és una fortalesa a la qual alguns tendeixen més per naturalesa. Però tots, fins als més pessimistes, poden entrenar-la. Segons José Elías Fernández, aquests són alguns trucs per desenvolupar aquesta actitud:

  1. Plantejar-se metes assolibles i amb sentit, petits assoliments que siguin possibles aconseguir. A mesura que s’obtenen, es reforça la confiança en un mateix, la felicitat, i es poden fixar objectius superiors. No importa que es vagi a poc a poc, sinó superar-se cada vegada més.
  2. Obrir-se a l’exterior. L’optimista té més relacions amb els altres, parla amb amics. Per contra, la persona pessimista es torna més retreta i veu les coses de forma més negativa. Les activitats amb els altres retroalimenten.
  3. No estar centrat en un mateix i pensar en situacions externes: veure que tothom no està parat, sinó que hi ha qui troba treball, i buscar models que siguin afins al que un vol.
  4. Acceptar la pròpia realitat, sense fustigar-se amb frases negatives, sense dir-se que és impossible aconseguir alguna cosa. Acceptar que, a pesar que la realitat sigui dura, no significa que no puguin aconseguir-se objectius dins d’aquesta situació. Així, en l’actualitat, no es pot aspirar a ocupacions tan ben remunerats com els previs a la crisi, però encara hi ha llocs de treball.
  5. Ser valent i atrevir-se a fer alguna cosa, encara que faci por. Un cas típic és el de qui parla malament els idiomes estrangers perquè li fa vergonya, no s’atreveix a parlar en públic o té por de treballar en determinats llocs.
  6. Educar la capacitat de goig pels petits plaers de la vida i intentar ser un gourmet de la vida.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions