Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Pautes enfront de la temptació de Nadal si tens diabetis

Una alimentació saludable és fonamental per mantenir a ratlla aquesta patologia, especialment a les festes nadalenques

L’alimentació en diabetis és un dels pilars fonamentals per tenir sota control la patologia. La seva importància és tal que, abans del descobriment de la insulina en els anys 20, aquesta era l’única via, l’únic tractament existent per poder mantenir la glucosa a ratlla, com assenyala una de les guies d’alimentació i diabetis editada per la Federació Internacional de Diabetis (IDF). És necessari tenir això molt present i conscienciar-se de l’important que és seguir unes pautes d’alimentació en diabetis, com les quals es detallen a continuació; una perspectiva que no s’ha de perdre de vista ara que la temptació arriba a les nostres taules amb el Nadal.

Img pautas diabetes tentacion
Imatge: Anna_Shepulova

Alimentació sana en diabetis

Un pla d’alimentació per a la diabetis resulta clau i pansa per ajustar, en primer lloc, hàbits d’alimentació saludables i, en segon lloc, horaris dels menjars. Les persones amb aquesta dolència han de seguir un equilibri entre els seus aliments, insulina i medicaments, a més de no descurar l’exercici físic.

Existeixen diferents formes de poder portar de manera adequada un pla d’alimentació saludable. La web de l’Associació Americana de Diabetis (ADA) recull els dos més coneguts: “el mètode del plat” i “explicar carbohidrats”. Seguir aquestes línies està bé, però el fonamental és consultar amb el metge o nutricionista i, de manera conjunta, establir unes pautes d’alimentació que mantinguin la diabetis sota control. Alguns dels seus consells passaran per les següents indicacions que han de procurar seguir-se, malgrat les dates que s’aveïnen:

  • Menjar cinc vegades al dia i no saltar-se cap d’aquests menjars.
  • Evitar els sucres d’absorció ràpida que contenen, per exemple, els dolços. Aquests eleven de forma molt ràpida la glucosa en sang.
  • Saber què aliments contenen hidrats de carboni d’absorció lenta, que es troben en els llegums, pasta, patates i arròs, i que eleven el nivell de glucosa de manera més lenta. Gràcies a ells els nivells de sucre en la sang es mantenen més baixos i estables durant més temps.
  • Incloure aliments rics en fibra, com a fruita i verdura. Limitar els aliments d’origen animal i intentar que el consum de peix superi al de carn. Reduir els greixos d’embotits, formatges o mantegues.
  • Moderar el consum tant d’alcohol com de sal.
  • I en cuinar, apostar per l’oli d’oliva, encara que sempre serà millor bullir o coure que fregir.

Durant l’elaboració d’un menú poden sorgir dubtes sobre els aliments que són recomanables incloure o la quantitat d’hidrats que aquests tenen. En aquests casos, es pot consultar la pàgina web www.diabetesalacarta.org, una iniciativa impulsada per la Fundació Alicia i l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (L’IDIBAPS). El projecte compta amb un equip de metges, infermeres, dietistes-nutricionistes, investigadors, tecnòlegs, cuiners i dissenyadors, en el qual cadascun aporta els seus coneixements per aconsellar sobre alimentació en diabetis.

Com seguir aquestes pautes en Nadal?

Aquesta pot ser la pregunta que s’estiguin realitzant ara mateix molts pacients amb diabetis. El Nadal, quant a alimentació, són unes dates de temptació contínua: on hi ha un esdeveniment, hi ha una muntanya de menjar, dolços i beguda. Però malgrat el que es pugui pensar, les persones amb diabetis no tenen per què eliminar tots els productes alimentaris típics de Nadal de la seva dieta, encara que el seu consum sí ha de ser moderat.

Des de la Federació Espanyola de Diabetis (FEDE), tots els anys s’elaboren una sèrie de recomanacions de cara a dissenyar els menús d’aquestes festes:

  • Primers plats. Prioritzar aquells amb baixa aportació d’hidrats de carboni, com a entremesos o marisc. Per als aperitius o entrants, optar per preparacions amb baix contingut en hidrats i greixos. Alguns suggeriments poden ser: verdures, amanides variades, adobats, escopinyes o musclos al vapor, aladrocs en vinagre, gambes, llagostins o sèpia a la planxa o amb allada.
  • Plats principals. Es recomana no abusar dels aliments rics en greixos i moderar les quantitats. Els productes al forn o a la planxa són una bona opció que, a més, es poden acompanyar d’amanides i verdures que incrementen la sacietat i aporten calories i fibra vegetal.
  • Begudes. La ingesta d’alcohol s’ha de limitar a una copa de vi en els menjars i a una de cava per al brindis, ja que aquest sol té “calories buides“, aquelles que engreixen, no alimenten i empitjoren el control glucémico.
  • Postres. Els massapans, torrons i altres productes nadalencs tenen moltes calories i sucres, per la qual cosa s’ha de controlar la quantitat que es menja seleccionant una o dues peces i evitant el picoteo.

Aquests dies són per gaudir en família, per la qual cosa s’han de compartir amb ella la taula i el menú. En aquest sentit, és el propi pacient qui, en cada menjar i sopar, ha de controlar les quantitats que ingereix. El suport de la família també és fonamental, perquè a casa es tingui en compte la realitat de la persona amb diabetis a fi de dissenyar un menú més adequat a la patologia. Tot això serà de gran ajuda de cara a respectar les pautes d’alimentació i evitar caure en la temptació.

RSS. Sigue informado

Federación de diabéticos españoles

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions