Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Pedro Manonelles, president de la Federació Espanyola de Medicina de l’Esport (FEMEDE)

Per aprimar, l'exercici físic és més efectiu que fer solament dieta

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 02deAbrilde2013

Imatge: CONSUMER EROSKI

L’exercici físic no ha de prendre’s com una panacea per solucionar tots els problemes de salut de l’organisme. No obstant això, cada vegada hi ha més estudis que assenyalen que resulta molt beneficiós per prevenir i ajudar a tractar nombroses malalties cròniques, especialment, l’obesitat. La pràctica regular d’activitat física és tan important que, fins i tot, és més efectiva que fer solament dieta per perdre pes, encara que els experts aconsellen combinar ambdues estratègies. L’exercici físic s’ha de realitzar a qualsevol edat, concorde a les capacitats i preferències de cada persona. Per millorar la salut del cor i mantenir a ratlla els factors de risc cardiovascular, n’hi ha prou amb uns 20 minutos diaris de pràctica aeròbica quatre o cinc vegades a la setmana, però si el que es pretén és perdre pes, cal intentar fer les activitats habituals de la vida quotidiana en moviment i afegir-los altres exercicis, exposa en aquesta entrevista Pedro Manonelles, metge especialista en Medicina de l’Esport, president de la Federació Espanyola de Medicina de l’Esport (FEMEDE) i director de la revesteixi ‘Arxius de Medicina de l’Esport’.

Fins a quin punt l’exercici físic prevé malalties i allarga l’esperança de vida?

D’una forma inqüestionable. Cada vegada és major la xifra de recerques que demostren que la pràctica d’exercici físic, realitzada amb determinada cadència, no solament funciona com un complement a un tractament en un nombre molt important de malalties cròniques, que ja aconsegueixen taxes d’epidèmia en la societat actual. En alguns casos, té una influència directa sobre determinats factors de risc, de manera que perllonga l’esperança de vida.

A quines malalties cròniques es refereix?

“En realitzar exercici físic, l’organisme tira mà dels greixos de la zona de dipòsit i les converteix en energia”Sobretot a l’obesitat, que és el major assot en aquesta societat i que s’està encebant en tots els grups d’edat; està molt estesa i afecta a edats molt primerenques, als nens. Però també em refereixo a la hipertensió arterial, la diabetis, les malalties cardiovasculars, la cardiopatia isquémica, algunes formes de càncer, la depressió i altres malalties de l’aparell locomotor, com l’artrosis o l’artritis reumatoide.

L’exercici físic serveix per guarir o prevenir aquestes malalties?

No és cap panacea, però és cert que hi ha gran quantitat de patologies cròniques en les quals aconsegueix, de manera definitiva, millorar la funció de molts aparells, òrgans i sistemes.

Hi ha els qui fan esport per aprimar, però no dieta, mentre que altres persones solament segueixen una dieta, però sense practicar exercici. Què és més eficaç per perdre pes?

“Les persones majors han de realitzar també exercicis de força per preservar la seva autonomia personal”La dieta sense exercici físic té certes limitacions. Fins i tot és probable que tingui més efecte l’exercici per aprimar que la dieta. No obstant això, això no significa que es pugui menjar molt i després pretendre compensar-ho amb activitat esportiva. A nivell d’efectivitat, pot ser que l’exercici físic sigui millor que la dieta exclusiva, encara que també cal tenir en compte que intervenen factors genètics i del metabolisme en el resultat.

Quins són els mecanismes pels quals l’exercici físic resulta beneficiós per a l’organisme?

Depèn de les malalties. En l’obesitat, l’exercici té un benefici primordial. El seu mecanisme d’acció consisteix a augmentar el consum de calories, ja que l’organisme necessita major quantitat per realitzar l’activitat. L’exercici moderat, de llarga durada, pren energia de la reserva de calories o dipòsits d’energia que hi ha en el cos i que provoquen obesitat, és a dir, de la massa grassa, i les converteix en energia.

I per al cor i la pressió arterial?

“En el cor, l’exercici físic augmenta la vascularización del teixit miocárdico i millora les xifres de pressió arterial sistólica”En el cor, augmenta la vascularización del teixit miocárdico, on pugues haver-hi zones amb dificultat de reg si són territoris afectats per un infart agut de miocardi o una angina de pit. L’activitat física, passats uns mesos i un període d’adaptació, augmenta la xarxa de capil·lars del teixit miocárdico.

Quant a la hipertensió arterial, l’exercici aporta beneficis per diversos mecanismes: millora la freqüència cardíaca, també l’elasticitat i la vasodilatació de les parets arterials. I les xifres de pressió arterial, ja el valor de la pressió sistólica (màxima) poden millorar entre 10 i 20 mmHg, per la qual cosa l’exercici és un bon complement per al tractament, una eina més per baixar les xifres de pressió arterial. El que cal fer és un maneig global de la malaltia que consta en un fàrmac hipotensor, dieta hiposódica i l’exercici físic.

En els últims anys, s’ha posat l’accent que fer exercici físic no significa necessàriament anar al gimnàs, sinó que n’hi ha prou amb caminar a pas lleuger.

És cert, si es fa referència a l’activitat física que es realitza sense anar al gimnàs i que no requereix d’un equip esportiu per efectuar-la. Aquesta forma de practicar-ho té avantatges i inconvenients. L’única forma de baixar de pes i regular la pressió arterial és l’exercici aeròbic, de durada i certa intensitat, com córrer al trot, caminar o anar amb bicicleta; aquest tipus d’exercici és fàcil i apropiat per a persones amb dificultats, majors, amb obesitat o problemes d’artrosis en les extremitats inferiors; ja en aquestes condicions, cal evitar els impactes que es produeixen, per exemple, en córrer.

Les persones majors amb que surtin a caminar ja tenen suficient?

“Si es pretén perdre pes, és insuficient caminar, cal augmentar l’activitat en la vida diària”No. A més de caminar, també han de fer exercicis de força. Fa uns anys era impensable aquesta recomanació. Però ara se sap que, concorde a les seves possibilitats, han d’exercitar la força per preservar la seva autonomia personal. Tenir força en les extremitats inferiors és fonamental perquè un pugui caminar o aixecar-se de la cadira. L’esquema de les recomanacions que es podria fer en funció de les diferents patologies és més complex. Ara ja no solament és caminar 20 minutos al dia, sinó que cal aconsellar més exercicis, més hores i programes més complexos, perquè se sap que aporta més beneficis si es porten a la pràctica.

Fins a quan es recomana practicar exercici físic? Gairebé fins al final de la vida?

Sempre que es pugui i fins a on es pugui. Ningú animaria a un ancià a fer exercici si no ho pot suportar. Però sempre s’aconsella a les persones la seva pràctica, amb independència de la seva edat, i concorde a les seves possibilitats i preferències. De gens serveix recomanar una activitat fantàstica, si una persona no l’accepta, no li agrada o no té els mitjans per accedir a ella (aconsellar a una persona d’una zona rural que faci natació, quan no té una piscina a menys de 50 quilòmetres a la rodona). Als ancians se’ls recomana que facin una vida activa perquè, des del punt de vista mèdic, té nombrosos beneficis. De fet, les millorances de l’entrenament són majors o es noten més en els qui tenen una capacitat funcional més limitada que en algú molt entrenat. Les persones més entrenades aconsegueixen una millorança relativament petita respecte a les persones en una situació física dolenta.

Encara que la quantitat d’exercici recomanable per a cada persona varia, quin seria la pauta general per a la població?

Se sap que, per millorar els factors de risc cardiovascular, com l’obesitat , el sedentarisme, la diabetis, la hipertensió i la hipercolesterolemia, és suficient amb fer una activitat física durant 20 minutos diaris quatre o cinc dies a la setmana. Així ja s’aconsegueixen beneficis significatius dels factors de risc cardiovascular. Aquest exercici pot ser caminar a pas viu, sense parar-se per mirar aparadors. Però, si el que es pretén és perdre pes, és insuficient per cremar calories i, en aquest cas, cal augmentar l’activitat en la vida diària.

Com s’incrementa l’activitat en el dia a dia?

Això es pot fer de moltes maneres, no solament amb l’entrenament, sinó amb les activitats habituals d’una altra forma: desplaçar-se a peu, realitzar treballs de neteja o jardineria a casa, fer excursions caminant i no solament visites amb cotxe o amb autobús, o apuntar-se a una activitat lúdica com la dansa. Aquesta activitat física, que es practica al llarg de la jornada, és acumulativa i el seu efecte s’afegeix als 20 minutos d’exercici aeròbic que s’ha practicat. I, aparti, es pot anar a córrer o a nedar. Tot el que s’agregui és beneficiós per a la salut i millora la condició física. Si no es té temps per posar-se un xandall, cal plantejar-se integrar l’exercici físic a la vida quotidiana i agregar més tasques movent-se, amb l’objectiu d’evitar el sedentarisme.

Exercici físic a l'espai escolar

L’epidèmia d’obesitat infantil és un problema de salut personal -per als afectats- i de salut pública -per a la població general- que no para d’augmentar. Les mesures impulsades per les autoritats sanitàries han demostrat ser “incapaces de controlar-la”, per la qual cosa “des de diferents àmbits de la medicina es recomana una intervenció en l’aspecte educatiu, per introduir més classes d’educació física actives, de manera que els alumnes no estiguin asseguts a les aules, rebent informació sobre aspectes de l’activitat física, sinó que els portin a un pati, pavelló o piscina i es moguin”, assenyala Pedro Manonelles.

“Cal aprofitar els espais escolars i els temps d’escolarització perquè els nens facin exercici, perquè el que no fan en el col·legi, no ho faran fora. El sedentarisme és un problema de gran importància que transcendeix al nen i als pares. Hem d’assumir tots aquest repte que tenim i, si no és així, serem incapaços de controlar l’epidèmia d’obesitat infantil, hipertensió i colesterol en nens, amb uns índexs molt preocupants”, adverteix Manonelles.


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions