Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Per què és clau descansar quan tens diabetis

El descans exerceix un paper molt important en la salut de les persones amb diabetis, encara que al voltant del 40 % d'elles pateix algun tipus de trastorn del somni

Descanso diabetes port

Per aconseguir un bon control de la diabetis, és important portar una alimentació equilibrada, practicar exercici físic i seguir el tractament pautat pel nostre equip sanitari. En nombroses ocasions ja ho hem explicat. No obstant això, moltes vegades ens oblidem d’un altre aspecte essencial per al maneig d’aquesta patologia: assegurar un descans suficient i reparador per a l’organisme. Com dormir prou i bé? A continuació donem alguns consells.

Durant les hores de somni, el cos passa per una sèrie de fases que, com expliquen des de l’Institut del Somni, ajuden a “restablir les funcions físiques i psicològiques essencials per a un ple rendiment”. Per tant, és una necessitat bàsica de l’organisme que contribueix a reparar els teixits corporals, a la consolidació de records i aprenentatges i a la regulació de la temperatura corporal, entre altres qüestions. A més, el somni reparador afavoreix la labor del pàncrees en la regulació dels nivells d’insulina en sang, la qual cosa determina el valor del descans en les persones amb diabetis.

No obstant això, molts pacients amb diabetis (entorn del 38-45 % de les persones amb diabetis tipus 2, segons l’Institut del Somni) pateixen algun tipus de trastorn del somni, com a apnea del somni o síndrome de cames inquietes. A més, sobretot en persones amb diabetis tipus 1, la por a patir una hipoglucèmia nocturna, els símptomes d’aquest tipus d’episodis o la necessitat de controlar la glucèmia durant la nit dificulten el descans.

D’altra banda, dormir poc també pot incrementar el risc de patir diabetis tipus 2, ja que la falta de somni impulsa l’augment d’algunes hormones, com el cortisol i l’hormona del creixement, que limiten els efectes de la insulina, i, al seu torn, incrementa la secreció d’altres substàncies que afavoreixen la pujada de pes i la resistència a la insulina.

Per això, és important descansar per aconseguir un bon control de la diabetis i de la nostra salut a nivell general. Avui compartim algunes recomanacions per aconseguir-ho:

Dormir prou

Les necessitats de somni canvien al llarg de la vida i en funció de factors com el nivell d’activitat física i altres hàbits diaris. No obstant això, diversos estudis han demostrat que les necessitats de somni van disminuint amb l’edat i que, en qualsevol cas, entre els 18 i els 65 anys, el rang de somni recomanat és de 7 a 9 hores. L’ONG nord-americana National Sleep Foundation estableix també que entre aquestes edats les hores de somni no han d’estar per sota de 6, ni per sobre d’11. No obstant això, a partir dels 65 anys, el període de somni acceptable se situa entre les 5 i les 9 hores, encara que l’aconsellat són 7-8 hores.

A més del somni nocturn, i sempre segons de les necessitats de cada persona, pot ser positiu un breu descans o migdiada després del menjar, de no més de 20-30 minuts. Un estudi publicat en la revista Neuron apunta al fet que la migdiada és una “resposta natural de l’organisme per recobrar energies”, afavorint el rendiment i el bon humor després d’aquest descans.

Dormir bé

A més de dormir prou, és necessari prendre mesures per aconseguir que el descans sigui reparador:

  • Seguir una rutina, descansant les hores necessàries tots els dies i tractant de ficar-se al llit i aixecar-se a la mateixa hora.
  • Evitar activitats que puguin estimular a l’organisme poc abans de ficar-se al llit, com l’exercici físic o l’ús de dispositius mòbils.
  • Eludir els sopars pesats i el consum d’alcohol abans del descans.
  • Afavorir un ambient tranquil per al somni, sense llums o sorolls molests i amb una temperatura adequada.

Igual que succeeix amb la quantitat d’hores recomanades, és necessari tenir en compte que cada persona i cada cos és diferent, per la qual cosa algunes necessitaran seguir algunes pautes addicionals per agafar el son i maximitzar els seus beneficis. Per això, des de la Federació Espanyola de Diabetis (FEDE) es recomana no menysprear la importància del somni per a la salut i consultar amb l’equip sanitari de referència en cas de dubtes.

RSS. Sigue informado

Federación de diabéticos españoles

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions