Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Atenció sanitària

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Pilates per al càncer de mama

L'exercici suau durant el tractament o després d'haver sofert un tumor mamari aporta beneficis tant a nivell psicològic com en el vessant físic

img_pilates2 Imatge: familymwr

El tractament d’una neoplàsia de mama suposa un moment delicat en què han de tenir-se en compte molts factors, tant físics com a emocionals. Així mateix, les dones que es recuperen s’enfronten a molts reptes, no solament per recobrar la seva força i energia anterior, sinó també, en molts casos, la seva autoestima. Fa poc, l’Associació Espanyola Contra el Càncer (AECC) recomanava incorporar l’activitat física en el pla de tractament del càncer. Ara, el Grup Español de Recerca en Càncer de Mama va més enllà, i assenyala que un entrenament com el qual s’efectua amb el mètode Pilates pot ajudar a les dones, de forma fàcil i suau, a la seva recuperació.

Img
Imatge: familymwr

Activitat física fàcil de practicar, beneficiosa i que no causa dolor ni deixa sense alè. Així defineix el mètode Pilates el Grup Español de Recerca en Càncer de Mama (GEICAM), que recentment ha recomanat aquesta pràctica en dones que pateixen càncer de mama. La informació s’ha publicat en la revista “GEySALUS”. Moltes pacients abandonen la seva activitat física habitual quan són diagnosticades d’una neoplàsia, situació que mantenen durant el tractament i, fins i tot, quan s’ha superat la malaltia.

No obstant això, nombroses recerques han mostrat que l’exercici físic és una alternativa eficaç i segura per millorar la qualitat de vida de les afectades; a més dels beneficis fisiològics com l’augment de la capacitat funcional, l’increment de la força muscular, la disminució de la fatiga o el major control del dolor, comporta una millorança emocional. Segons el GEICAM, el Pilates és la millor opció, ja que s’adapta a totes les edats i formes físiques i que, fins i tot poden practicar persones malaltes o convalescents.

A més, els especialistes recorden que afavoreix una reducció de l’ansietat i la depressió, millora l’autoestima i provoca una major sensació de control i de satisfacció amb la vida.

Tonifica, reforça i augmenta la flexibilitat

La mobilitat, el treball muscular, la millora en la flexibilitat, la relaxació i la concentració que aporta el Pilates fan que aportació nombrosos beneficis

En general, el mètode Pilates ajuda a tonificar i reforçar els músculs sense que aquests augmentin de volum. Augmenta la flexibilitat general, enforteix l’esquena i ajuda a evitar lesions, així com perfecciona la postura i els mals hàbits relacionats, i millora l’aspecte físic general i la salut. En termes psicològics, disminueix la tensió, la fatiga i el dolor, reforça la capacitat de concentració i el control de l’individu. I també optimitza el rendiment esportiu.

Fatiga, limitació de l’amplitud de moviment en pit, espatlles i esquena i por a moure les zones adolorides poden provocar que qui sofreix o ha sofert un càncer de mama senti timidesa per practicar qualsevol tipus d’activitat. La recuperació de tots aquests factors, no obstant això, li garanteixen la recuperació de la cura de si mateixa i la represa de la seva vida normal. Un altre dels beneficis suggerits és la prevenció de l’osteoporosis , malaltia que desenvolupen les afectades amb més freqüència que la resta de dones a causa de la pròpia quimioteràpia o per la inducció primerenca de la menopausa a causa del tractament.

La mobilitat, el treball muscular, la millora en la flexibilitat, el benestar, la relaxació i la concentració que aporta aquest mètode d’entrenament fan que, sempre que es practiqui sota supervisió professional, aportació nombrosos beneficis a les afectades.

Una activitat completa

Amb el Pilates s’aconsegueixen resultats sense necessitat de practicar-ho tots els dies, i amb un parell d’hores a la setmana ja es noten les millores. A més, una dels seus avantatges és que inclou moltes modificacions, de manera que un pot començar a practicar-ho a qualsevol nivell. Molts dels exercicis que comprèn es realitzen des del sòl, la qual cosa redueix el risc d’una caiguda o un sobreesfuerzo. Entre els més habituals està la respiració profunda, que ajuda a reduir l’estrès i a treballar els músculs centrals. També es practica la respiració diafragmàtica i la respiració lateral.

Els exercicis simples ajuden a enfortir els músculs abdominals i afavoreixen una bona postura de l’esquena, la qual cosa es tradueix en una major estabilitat i llibertat de moviment tots els dies. A més, ser capaç de mantenir una postura adequada està relacionat amb el nivell de seguretat i autoconfiança d’una persona i, per tant, amb la seva autoestima. Finalment, i com a requisit previ, es recomana realitzar estiramientos amb una bona alineació corporal, que ajuda a les dones a recuperar l’amplitud completa de moviment a través del pit i el braç.

Recomanació dels experts

Els experts de GEICAM recomanen començar amb dues o tres sessions amb un monitor particular, que estarà pendent que no se senti cap molèstia. Una vegada la pacient s’hagi familiaritzat amb els exercicis i postures bàsiques, pot incorporar-se a sessions de grup i, fins i tot, practicar a casa.

És important que el programa de Pilates per a la recuperació del càncer de mama es desenvolupi de manera lenta i s’asseguri sempre que els moviments són segurs i còmodes per a la pacient. La dona afectada pot desenvolupar un instint de protecció, i pot passar molt temps fins que se senti de nou còmoda amb l’esquena recta o fent determinats moviments. Exercicis simples, com la respiració profunda, poden reactivar el cos des de l’interior, sense causar tensions indegudes. Aquest avanç lent però constant pot ajudar a guanyar confiança i establir-se de nou en el seu cos.

Hauran de tenir-se en compte també factors psicològics que poden aflorar durant la pràctica de Pilates: pot provocar algunes emocions i de vegades l’àrea del pit es nota molt diferent del que solia sentir per la pèrdua de sensibilitat (la pacient pot necessitar temps per acostumar-se).

LLUITAR CONTRA EL LINFEDEMA

Quan s’extirpa total o parcialment la mama afectada, també s’extreuen els ganglis de l’aixella (linfadenectomía) per eliminar del tot possibles cèl·lules malignes despreses del tumor. Però juntament amb els ganglis, també s’eliminen part dels gots limfàtics entrellaçats amb ells, que actuen com a sistema accessori perquè els líquids dels espais intersticiales puguin retornar a la sang. Encara que sempre es procura no envair els ganglis i gots més profunds, de vegades no és suficient. Llavors, la limfa que puja del braç tendeix a acumular-se en els teixits grassos de sota la pell, donant una forma d’edema amb aspecte d’una inflor tova.

És el linfedema, i pot sorgir en els mesos següents a la cirurgia, o diversos anys després. Ocorre en el 10% al 15% de les dones que han passat per una mastectomia. Si bé agafar pes amb el braç està contraindicado (carregar embalums, portar borses, arrossegar el carro de la compra o portar nens en braços), hi ha diverses activitats físiques molt indicades per evitar aquesta molesta complicació, entre elles, el Pilates, la natació, el ioga o la gimnàstica de manteniment. Això sí, per aconseguir maximitzar els seus beneficis, han de practicar-se amb regularitat.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions