Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Prevenir l’Alzheimer

Una dieta adequada, exercici físic i mental i una vida social activa poden retardar l'aparició de la malaltia, segons alguns experts
Per Blanca Álvarez Barco 21 de setembre de 2005

L’Alzheimer encara no pot curar-se, però sí que és possible prevenir o retardar la seva aparició. Almenys, en opinió dels experts, els qui asseguren que uns hàbits de vida saludables (dieta equilibrada i exercici), així com mantenir la ment activa (llegir, fer mots encreuats…) i portar una vida social plena són fonamentals en la lluita contra aquest mal progressiu i irreversible. Una malaltia que a Espanya té una prevalença del 8% entre els majors de 65 anys i del 20% entre les persones octogenàries.

Un mal impredictible

L’alzheimer és una malaltia identificada per primera vegada en 1906. És la forma més comuna de demència en edats avançades, però també pot iniciar-se de manera precoç en la quarta o cinquena dècada de la vida. Si bé és un mal progressiu i irreversible – encara no existeix un tractament que el curi-, el diagnòstic precoç i el coneixement dels seus símptomes poden alleujar l’ansietat del pacient, a més de propiciar un tractament adequat que retardi les etapes avançades de la malaltia. Però les solucions contra aquesta malaltia no es queden aquí. Cada vegada són més les veus de científics que s’alcen defensant la possibilitat de la prevenció d’aquesta malaltia. Entre aquests experts es troba José Manuel Martínez Lage, membre de la Reial Acadèmia de Medicina i coordinador del Comitè Científic de la Confederació Espanyola de Familiars de Malalts d’Alzheimer i Altres Demències (CEAFA).

La malaltia apareix en el 98% dels casos després dels 65 anys, i és una malaltia molt “democràtica”, ja que afecta tant rics com a pobres i no fa excepció de gènere, raça, geografia o religió.

La prevalença d’Alzheimer és d’un 8% entre els majors de 65, i del 20% entre els majors de 80

Segons indica l’avanç del padró de l’INE d’1 de gener de 2005, a Espanya 7,3 milions de persones ja han depassat els 65 anys i són gairebé 2 milions els majors de 80. La prevalença d’Alzheimer és d’un 8% entre els majors de 65, i del 20% entre els majors de 80. Així que pot parlar-se d’una xifra de 800.000 malalts, uns 350.000 majors de 80 anys. A més, s’estima que els percentatges aniran pujant d’any en any a mesura que la població envelleixi i si la ciència no aconsegueix controlar la malaltia, l’any 2050 aquesta xifra es triplicaria, amb el que el desajustament social, sanitari i econòmic seria insuperable. Per fortuna, el doctor Martínez Lage assenyala que els experts coincideixen a afirmar que tal amenaça no es consumarà, “ja que probablement es podrà controlar abans de 2015”.

Estudi genètic

Una manera habitual de prevenir les malalties és estudiar les possibilitats que una persona pugui arribar a veure’s afectada. Desgraciadament, En l’actualitat no és possible encara predir aquesta malaltia en les persones menors de 50 anys.

en l’actualitat no és possible encara predir aquesta malaltia en les persones menors de 50 anys

L’única excepció, com comenta Martínez Lage, són les famílies en les quals la malaltia s’hereta de pare o de mare a fill o a filla, “però no hi ha molt més de 3.000 famílies d’aquest tipus a tot el món, i els casos d’alzheimer determinats per herència no són més d’un 2% del total”. Són casos que poden reconèixer-se amb facilitat:

  • Els símptomes comencen entre els 30 i els 60 anys.
  • Gairebé sempre hi ha persones afectades en totes les generacions.
  • El procés és molt greu i condueix a la mort en uns cinc anys de mitjana.

    En aquests casos és necessari demanar consell genètic. “En una alta proporció de casos es pot trobar una mutació genètica responsable de la malaltia. Una vegada demostrat que existeix en un malalt, els seus descendents, encara estant sans, poden sotmetre’s a un test genètic si així se’ls aconsella. Tal prova indicarà si han heretat la mutació o no. En cas afirmatiu patiran alzheimer i si el test és negatiu, aquestes persones tindran el mateix risc d’emmalaltir que les altres”, explica José Manuel Martínez Lage.

    En totes les malalties influeixen els gens, bé afavorint la seva aparició, bé protegint-nos enfront d’elles. És el cas de malalties com l’asma, l’artritis reumatoide, l’infart de miocardi o la diabetis. En l’Alzheimer passa el mateix: existeixen gens que ens fan més vulnerables davant ell i uns altres que ens defensen d’aquesta malaltia. En l’actualitat són coneguts alguns d’aquests gens de risc com l’anomenat APOE E4, encara que ha d’aclarir-se que posseir aquest gen no és necessari ni suficient per a patir la malaltia. Les recerques actuals giren al voltant d’aquesta qüestió amb la finalitat de conèixer el perfil genètic de predisposició de cada individu per a patir o no aquest mal. De moment, no obstant això, són poques les conseqüències pràctiques que han pogut extreure’s. En el futur s’estima que els estudis genètics, persona a persona, podran ser de gran utilitat.

    Hàbits saludables

    Existeixen possibilitats reals de prevenció o retard d’aquesta malaltia? No existeix dubte que així sigui. És l’opinió del doctor Martínez Lage, ja que explica que cal entendre l’alzheimer com el resultat de la interacció del nostre genoma amb l’ambient, la criança i l’estil de vida que s’hagi seguit. Així, el Centre d’Educació i Referència sobre la malaltia d’Alzheimer dels EUA (ADEAR) acaba de publicar un estudi sobre les possibilitats de prevenció d’aquesta malaltia. “No està encara a les nostres mans modificar els gens, ni els causants de la forma familiar de la malaltia ni els que faciliten la seva aparició. Tampoc podem parar el temps i fer-se major o molt major és una condició molt procliu per a sofrir alzheimer. Però sí que es poden modificar tots els factors ambientals que ja es coneixen perquè el procés no ocorri o retardi molt la seva aparició.

    No està d’acord amb aquesta opinió María Jesús Morala, responsable de l’Associació de Familiars de Malalts d’Alzheimer (Afal), qui assegura que en l’actualitat és inviable parlar científicament de prevenció o curació de la malaltia, ja que no es coneixen les seves causes. En la seva opinió, tots els consells que es proposen per a prevenir o retardar la malaltia no són específics per a aquesta malaltia, sinó que són vàlids per a totes les persones i beneficiosos per a la població en general. Per aquest motiu, assenyala que només es podrà parlar de prevenció “quan es conegui la causa i a què s’ha d’atacar”. I l’associació centra les seves forces en la recerca bàsica, a conèixer millor el funcionament del cervell humà i les malalties que el destrueixen, “amb l’objectiu immediat de conèixer els mecanismes de la malaltia que roba la personalitat dels malalts i que causa un gran dolor en les famílies dels afectats”, exposa.

    Sí que coincideix amb l’asseveració del doctor Martínez Lage l’estudi de la revista Science del passat 5 d’agost, en el qual s’exposa la importància d’un canvi en l’estil de vida per a evitar l’Alzheimer i afirma que és “un compromís que ha de respectar-se durant tota vida”, malgrat la dificultat dels joves per a acceptar la conveniència d’una vida sana per a tenir una vellesa feliç i deslliurar-se de l’Alzheimer, perquè segons indica el doctor “renunciar als plaers de la vida epicúria actual no s’accepta res bé, i no entra tampoc en els plans de la gent adulta”.

    Entre els canvis d’hàbits de vida que poden retardar o prevenir l’aparició d’Alzheimer els experts destaquen els següents:

  • Seguir una dieta sana. Els joves i adults obesos d’avui són ‘carn de canó’ de l’Alzheimer el dia de demà. Una alimentació excessiva en calories, una vida sedentària i una bulímia condueixen al sobrepès, diabetis, augment de colesterol i hipertensió arterial, circumstàncies que, a part de ser factors de risc cardiovascular, impliquen alzheimer. És necessari controlar adequadament la nutrició: ni passar-se ni quedar-se curts en les calories que s’ingereixen cada dia. La restricció calòrica en l’alimentació suposa reduir a un terç la quantitat de menjar habitual diari, és a dir baixar de 3.500 a 1.200 calories. A mesura que es compleixen anys i s’arriba a edats avançades, el cervell produeix més quantitat d’una proteïna anomenada GFAP, nociva per als astròcits, les cèl·lules del cervell que ajuden al creixement i vigorización de les neurones. Està comprovat que la restricció calòrica també contraresta l’acció de la GFAP, amb el que els astròcits del cervell envellit tornen a complir amb la seva missió de sempre, és a dir, ajuden les neurones a mantenir-se amb millor funcionament.
  • Practicar exercici físic aeròbic. És molt positiu caminar diàriament, córrer moderadament, cuidar el jardí o pedalar amb bicicleta. S’ha demostrat que redueix el risc de demència a la meitat. D’aquesta manera els experts recomanen mantenir-se en bona forma física.
  • Mantenir la ment àgil (llegir, fer mots encreuats?). Per aquesta raó és important que els joves es mentalitzin de la importància de l’activitat intel·lectual. “Per cada any d’ensenyament que es realitza, es redueix el risc d’Alzheimer en un 17%”, assenyala Martínez Lage, per la qual cosa aconsella promoure que els joves estudiïn quants més anys millor. “L’estudi i l’aprenentatge aconsegueixen que en el cervell es formin més sinapsi o punts de connexió entre unes neurones i unes altres. Si un arriba a la vellesa amb moltes neurones i moltes sinapsis, tolerarà millor que les causes de l’alzheimer -que actuen ja als 40 o 50 anys- originin símptomes, perquè té més reserva cerebral”, explica. La recomanació és vàlida també per a les persones entrades en anys, que han d’intentar que les seves activitats recreatives estiguin plenes d’aprenentatge de coses noves: retenir el que es llegeix i llegir molt, fer mots encreuats de dificultat creixent, compondre puzles complexos, participar en jocs de cartes o de taulers que facin pensar o dedicar-se a tasques d’artesania. Els especialistes aconsellen a les persones majors exercitar la memòria almenys durant 40 minuts o una hora diària

    Els especialistes aconsellen a les persones majors exercitar la memòria almenys durant 40 minuts o una hora diària

    i pensen que és més eficaç quan es fa en grups d’unes sis persones, per a mantenir una major motivació i alhora desenvolupar la xarxa de contactes socials.
  • Controlar l’estrès. El derivat de la pròpia existència és alguna cosa que difícilment es pot mantenir a ratlla, però els majors més estressats pateixen Alzheimer amb més freqüència, de manera que com menys angoixat es visqui, millor.
  • Portar una vida social activa. La vida actual porta al fet que els majors s’aïllin socialment sense rebre ni fer visites, ni participar en activitats comunitàries. Això precipita l’Alzheimer.

    A aquestes recomanacions, caldria afegir els consells d’àmbit mèdic pareixis les persones de 60 anys d’ara endavant:

  • Anualment és necessari fer-se anàlisi de sang que mesurin el colesterol, l’homocisteína i el sucre. Si alguna d’aquestes xifres és anormal, cal seguir el consell mèdic per a normalitzar-les.
  • Cada sis mesos ha de prendre’s la tensió arterial. Si s’està en valors anormals, complir les instruccions que el metge dicti.