Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Prevenir l’osteoporosis des de la infantesa

Passar moltes hores davant de la televisió en la infància redueix la salut dels ossos/ossos en l'edat adulta

Img osteo1

Coordinat per la fisióloga Marta Van Lloen, del Centre de Recerca de la Nutrició Humana de la Regió Oest, en Davis (Califòrnia), aquest treball indaga en l’evolució de la salut dels ossos/ossos de les nord-americanes, prenent com a referència un estudi anterior sobre els estils de vida de 2.500 voluntàries realitzat entre 1987 i 1997.

En concret, l’equip de la investigadora Van Lloen va mesurar la densitat òssia (la quantitat de mineral en els ossos/ossos) de 700 d’aquelles voluntàries ara majors de 20 anys i després va comparar els resultats obtinguts amb les pautes de comportament registrades de cadascuna d’elles durant la seva infància i adolescència. El primer resultat? Aquelles dones que més hores passaven davant de la televisió quan eren petites són avui les que tenen una densitat menor en els seus ossos/ossos. Una constatació que reflecteix les conseqüències que pot implicar per a tota la vida el sedentarisme a aquestes edats primerenques.

Igualment, els investigadors van valorar les dosis de calci ingerides per les voluntàries fins a complir els 20 anys. L’anàlisi va llançar un segon resultat: aquelles que prenien en la pubertat una mitjana diària de més d’1.000 mil·ligrams de calci (l’equivalent a 6 trossos de formatge) tenen ara major volum d’ossos/ossos.

Exercici i nutrició
«Del 75% al 80% de la densitat dels ossos/ossos és en realitat responsabilitat dels gens heretats», explica Van Lloen para consumer.es, «però l’altre 20% o 25% depèn de la nutrició i l’exercici». L’exercici físic augmenta la massa òssia que compon l’andamiaje del cos humà, l’esquelet. I la nutrició representa la via per reposar el calci necessari per a la renovació i l’enfortiment dels ossos/ossos. Aquests estan formats en un 65% d’aquest mineral i són el reservorio del que es nodreix la resta de l’organisme per escometre funcions tan essencials com l’estructura dental, la contracció muscular, la coagulació sanguínia o la transmissió de l’impuls nerviós.

El sedentarisme a edats primerenques augmenta sensiblement el risc d’osteoporosis
Si els primers anys de la vida són tan importants per als ossos/ossos és perquè, com subratlla la investigadora nord-americana, és durant l’etapa de creixement de la infància i l’adolescència quan la massa òssia va desenvolupant-se fins a arribar al seu valor màxim o bec. «La densitat dels ossos/ossos pot incrementar-se més endavant», precisa Van Lloen, «però després de mitjan els 20 anys ja és extremadament difícil aconseguir augments significatius».

En lloc d’això, passats els 30 anys, la corba de la densitat dels ossos/ossos comença a declinar i, amb el temps, el descens és cada vegada més pronunciat. Fins al punt que, segons les dades de la Fundació Hispana d’Osteoporosis i Malalties Metabòliques Òssies (Fhoemo), a partir dels 50, la massa òssia perd entre un 1% i un 3% del seu volum cada any.

La conclusió sembla clara: quant més alt sigui el bec assolit durant la joventut, menys acusat serà el descens després i menor serà el risc de patir osteoporosis en la tercera edat. I en aquest punt, a la recepta de Van Lloen per aconseguir una major densitat d’ossos/ossos, exercici i bona alimentació, el president de la Fhoemo, Manuel Díaz-Curiel, afegeix un tercer ingredient: evitar els hàbits tòxics com el tabac, l’excés d’alcohol o cafeïna, igual que fàrmacs com córtico-esteroides o antiepilépticos. «En aquestes edats, l’element més negatiu és el tabac, doncs a més de perjudicar el desenvolupament dels ossos/ossos, facilita la pèrdua de calci per l’orina i disminueixen els nivells d’estrògens», assenyala aquest especialista.

L’osteoporosis es caracteritza per una forta pèrdua de massa òssia i una deterioració de la pròpia microarquitectura de l’os/os, dos factors que tornen l’esquelet humà tan fràgil com el cristall. El problema és que aquesta malaltia silenciosa triga molt temps a mostrar símptomes clars. De fet, sol passar desapercebuda durant anys fins que es produeix la primera fractura.

El pes de la vellesa
La causa principal de l’aparició de les fractures és la disminució de la densitat òssia associada a la vellesa. En una societat com l’europea, on les expectatives de vida són cada vegada majors i la població anciana tendeix a l’alça, el fenomen pot derivar en un greu problema de salut pública: segons la Fhoemo, només a Europa, l’osteoporosis provoca una fractura cada 30 segons. «Quants més anys es visqui, major serà la pèrdua de massa òssia», explica Díaz-Curiel. «A principis del segle passat no hi havia osteoporosis, però perquè la gent moria als 50 anys».

A part de les causes derivades d’una formació òssia insuficient i la deterioració causada pel pas dels anys, les dones són més propenses a patir la malaltia com a conseqüència de la menopausa i la consegüent pèrdua d’estrògens. I és que, en els cinc anys posteriors per fi del seu període fèrtil, la dona pot arribar a perdre fins a un 15% de la seva massa òssia. Altres factors que augmenten el risc són tenir una constitució prima, una menopausa precoç, un estil de vida sedentari, antecedents familiars o no haver tingut embarassos.

La conjunció de factors de risc acabarà derivant tard o d’hora en una fractura, sent les més comunes les de nina, columna i maluc. Aquestes últimes són les més greus i estan lligades a una estadística funesta: dos de cada deu dones que sofreixen una fractura de maluc moren en els sis mesos posteriors.

En edats avançades, si no es pot recuperar la densitat òssia perduda, almenys sí és possible frenar aquest desgast per mitjà d’exercici moderat, com a passejos o fins i tot Tai Chi. «Avui dia hi ha cada vegada major interès en el camp de la biologia molecular per arribar a identificar els factors genètics que desencadenen la malaltia», assenyala el president de la Fhoemo, «però encara no tenim una resposta clara».

El calci en l'edat adulta

Img
Els nens no són els únics que han de reposar el calci utilitzat pel seu organisme mitjançant l’alimentació. A Espanya, es recomana ingerir una dosi diària de 800 mg en la infància, 1.200 en l’adolescència i, igualment, 1.000 en l’edat adulta.

Els majors també han de donar calci als seus ossos/ossos. Els aliments que major quantitat d’aquest mineral proporcionen són la llet i els seus derivats, sent necessaris diverses porcions de llet, formatge i iogurt cada dia per aconseguir la quantitat requerida.

No obstant això, aquesta recomanació ha estat posada en dubte per un estudi recent que relaciona el consum dels derivats làctics en l’edat adulta i l’aparició de càncers de mama i pròstata. Aquest treball suggereix que algun dels components de la llet amb capacitat d’estimular el creixement durant la infància podrien potenciar el desenvolupament d’aquestes formes de càncer en ser ingerides pels adults.

De ser certa aquesta hipòtesi, caldria pensar en la substitució, en la dieta dels majors, dels derivats de la llet per altres aliments que també contenen calci, encara que en menor mesura, com els peixos, els cereals, la fruita, la verdura o el pa. En qualsevol cas, la majoria dels experts coincideixen a assenyalar que aquesta hipòtesi no està suficientment demostrada avui dia com per deixar de prendre llet.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions