Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Prohibit penjar les sabatilles a l’estiu

Malgrat la calor estival, les persones amb diabetis han de procurar practicar exercici diàriament, des de la natació fins al power walking, l'esport de moda

Img jovenes volley hd Imatge: yanlev

L’estiu, la pujada de les temperatures i les vacances amb freqüència provoquen un impacte negatiu en els hàbits de vida saludables. Fins a poden contribuir al fet que alguns decideixin penjar les sabatilles esportives fins a setembre. Però per a les persones amb diabetis, est és un luxe que no està al seu abast. Han d’i han de procurar fer exercici, també en l’època estival, si bé és necessari prendre certes precaucions perquè no tingui cap efecte negatiu, a causa de les condicions meteorològiques pròpies d’aquesta estació. En aquest article es recorden els beneficis de realitzar exercici per als diabètics, les activitats que convé practicar i les precaucions que han de tenir en compte.

Imatge: yanlev

Activitat física i diabetis

L’activitat fisica és diferent que l’exercici. L’activitat fisica abasta l’exercici, però també altres activitats que impliquen moviment i es realitzen com a part de la vida quotidiana, com treballar, caminar, ballar, fer les tasques domèstiques o dur a terme activitats recreatives, els beneficis de les quals per a la salut impliquen reduir el risc d’hipertensió, cardiopatia coronària, accident cerebrovascular, diabetis, etc. A més, és determinant per a la despesa energètica i, per tant, és fonamental per a l’equilibri calòric i el control del pes.

En diabetis, practicar qualsevol tipus d’activitat física amb regularitat és un aspecte clau per al seu bon control. Quan es fa, les cèl·lules es tornen més sensibles a la insulina, per la qual cosa poden funcionar de forma més eficient. Per tant, realitzar exercici amb regularitat pot reduir el nivell de glucosa i millorar el d’hemoglogina glucosilada. Ho fa de diverses formes:

  • Augmentant la sensibilitat a la insulina, per la qual cosa les cèl·lules poden aprofitar millor la insulina disponible per usar glucosa mentre i després de practicar una activitat física.
  • Quan els músculs es contreuen durant l’activitat, s’estimula un altre mecanisme totalment separat de la insulina, la qual cosa permet que les cèl·lules prenguin glucosa i la utilitzin com a font d’energia, amb independència de si hi ha insulina disponible.
  • L’efecte de l’activitat física en la glucosa varia segons molts factors, entre aquests, el temps que s’està actiu. L’activitat física pot reduir la glucosa en la sang fins a 24 hores o més després de realitzar exercici, en fer que el cos sigui més sensible a la insulina.
  • Abans, durant i després de la pràctica de qualsevol activitat física, les persones amb diabetis han de vigilar i estar preparades davant una hipoglucèmia, especialment les que tenen diabetis tipus 1. El risc és menor en el cas de la tipus 2, tret que prenguin insulina o un secretagogo d’insulina. Si es produeix una hipoglucèmia ha de ser tractada immediatament.

Si les hipoglucèmies interfereixen amb freqüència en realitzar exercici, és important que els afectats ho consultin amb el seu metge i que aquest estableixi els canvis que consideri oportuns, bé en la rutina d’activitats bé en l’alimentació o en la medicació. No està altre que abans de començar a practicar qualsevol tipus d’exercici, i encara que no es tingui aquesta complicació, s’acudeixi a la consulta d’un professional sanitari, perquè pugui oferir consells d’utilitat concordes a la condició de cada persona.

Practicar exercici a l’estiu

Malgrat la calor estival, cal procurar practicar exercici diàriament. Una bona alternativa pot ser recórrer a esports aquàtics, com la natació o el surf, amb els quals també es podrà fer front a les altes temperatures sense problema. Però si no es té aquesta opció a mà, no hi ha activitat més senzilla i saludable que caminar o practicar l’esport de “moda”: el Power Walking. Aquesta pràctica consisteix a caminar de forma ràpida i enèrgica, activant l’abdomen i movent els braços. A més, les seves característiques es poden aprendre amb facilitat a través d’un curs on line i gratuït que ha engegat la Federació Espanyola de Diabetis (FEDE) i al que es pot accedir a través d’aquest enllaç.

A part de seleccionar bé l’activitat o activitats que s’exerciran aquest estiu, és molt important evitar fer exercici en les hores centrals del dia, quan la temperatura és més alta, per tant és aconsellable emprar per a aquesta pràctica les primeres o les últimes hores de cada jornada. A més, és fonamental estar ben hidratat, ja que un dels mecanismes de control de temperatura és la sudoració, per la qual cosa en condicions de calor ambiental elevada, el cos perd grans quantitats d’aigua que s’han de reposar immediatament.

L’única forma de poder adquirir una rutina diària en la pràctica d’exercici i no abandonar al segon dia és que, a més de triar una activitat saludable, aquesta també sigui divertida i apta per a la condició física de cadascun. L’estiu pot donar una nova oportunitat de descobrir altres esports que marquin, a partir d’ara, els moments d’oci i contribueixin a millorar la nostra salut.

Etiquetes:

diabetis esport estiu

RSS. Sigue informado

Federación de diabéticos españoles

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions