Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Promesa per 2017: deixar de fumar

Abandonar el tabac i fer exercici físic són dos dels propòsits més comuns amb l'inici d'un nou any, encara que la bona intenció no és suficient per aconseguir-ho
Per Arantza González Arratibel, Asociación Contra el Cáncer - Sede Bizkaia 10 de gener de 2017
Img por una vida sin humos
Imagen: AECC

S’acaben els dies en els quals fumar forma part de la nostra vida. En 2017, deixem a un costat el viscut i mirem cap a davant amb grans promeses que tenen com a objectiu millorar la nostra qualitat de vida. Deixar de fumar i fer exercici físic són dos dels propòsits més comuns. Per abandonar el consum de tabac, la intenció és un bon punt de partida encara que no suficient. Es necessita ajuda. En aquest article s’explica com fer-ho i per on començar.

Si vulgues, pot deixar el tabac

Solament fa falta saber com fer-ho o per on començar. Des de l’Associació Espanyola Contra el Càncer (AECC) es proposen alguns consells:

Busqui ajuda. No tothom pot deixar de fumar per si solament. L’AECC ofereix suport terapeútico i diferents vies d’assessorament perquè resulti més senzill. Un programa d’ajuda específica i personalitzada és molt útil per fer front al complex procés d’abandó. Per a això es dota al fumador de les següents estratègies:

  • Informació sobre el tabac, els riscos per a la salut i els beneficis de deixar de fumar.
  • Control de símptomes de la síndrome d’abstinència.
  • Tècniques d’autocontrol i control d’estrès.
  • Habilitats dirigides a la prevenció de recaigudes.

Els objectius són els següents:

  • Facilitar el procés d’abandó del consum de cigarrets.
  • Afavorir el manteniment de la conducta abstinente, disminuint la probabilitat de recaigudes.

Està decidit? Vol deixar-ho? Avanci!

Els següents són alguns valuosos consells per aconseguir-ho:

  • Prepari’s.
    • Escrigui una llista de raons per deixar de fumar.
    • Fixi una data per abandonar-ho.
    • No compri tabac i retiri tots els cendrers, llumins i encenedors de la seva casa i automòbil.
    • Una vegada que deixi de fumar, no fumi ni una sola calada i plantegi-li-ho com un repte diari: “Avui no vaig a fumar”.
  • Busqui suport. Demani col·laboració als seus familiars, amics i companys de treball perquè no li ofereixin ni fumin en la seva presència i perquè li ajudin i animin als moments difícils i li felicitin quan porti temps sense fumar.
  • Aprengui habilitats i conductes noves.
    • Durant els primers dies canviï la seva rutina. Utilitzi una ruta diferent, desdejuni en un lloc diferent, prengui alguna infusió en lloc de cafè… i planegi alguna activitat que li resulti gratificant.
    • Quan senti desitjos de fumar, realitzi activitats alternatives i distractoras. Parli amb algú, surti a passejar, ocupi’s amb alguna tasca, mastegui xiclets sense sucre, prengui fruita, begui molta aigua, etc.
    • Redueixi la tensió. Faci exercici físic, prengui un bany calent, respiri profundament, etc.
  • Prepari’s per a les situacions difícils.
    • Identifiqui les circumstàncies que puguin induir-li a fumar: esdeveniments socials (festes, celebracions), situacions estresantes negatives (mort d’un ser estimat, malaltia greu, dificultats en el treball), moments de tensió (discussió, conflictes familiars), etc.
    • Pensi quin seria la seva reacció en aquestes situacions i planifiqui alternatives al consum de tabac.
    • Recordi que aquestes circumstàncies no canvien per fumar. El tabac no resol problemes. Tan solament afegeix un més.

En acabar el dia, feliciti’s per no haver fumat.

Ja no hi ha excuses per deixar de fumar

En AECC ho posem molt fàcil amb una aplicació mòbil per deixar de fumar: Respirapp, trenca amb el tabac. Ara pot descarregar gratis aquesta aplicació de l’Associació Espanyola Contra el Càncer (AECC) dirigida a totes les persones que han decidit deixar de fumar i que necessiten ajuda durant el procés. Descarregui-la-hi aquí o comparteixi l’enllaç amb la persona que crea que ho necessita.

Respirapp és una guia d’orientació i suport dividida en quatre fases en les quals haurà d’anar realitzant una sèrie d’indicacions per avançar cap al seu objectiu: trencar amb el tabac de forma definitiva! I com cada fumador té les seves necessitats i motivacions, disposarà, a més, d’un perfil personalitzat sobre la base del registre i avaluació del consum de tabac que orientarà el seu camí cap al seu alliberament definitiu.

Però tranquil, no estarà sol! En l’aplicació trobarà diferents apartats d’ajuda amb els quals aprendrà a reduir l’ansietat, relaxar-se, evitar les ganes de fumar, controlar l’augment de pes, prevenir recaigudes, etc. A més, rebrà notificacions de suport i ànim i informació sobre els teus avanços. I si a qualsevol moment necessita una atenció més personalitzada, disposa d’accés directe al consultori de l’AECC, on un professional donarà resposta als dubtes que li plantegi.

Img cartel tabaco aecc
Imatge: AECC

Mai l’hi havien posat més fàcil per deixar de fumar, avui és la seva oportunitat, no la deixi passar! Estarem al seu costat a tot moment. S’anima?

Deixar de fumar és un camí en el qual el fumador ha d’avançar per iniciativa pròpia. Ningú pot fer-ho per ell. Però dels altres dependrà moltes vegades que la persona que pren la decisió d’abandonar el consum trobi el camí més aplanat o, per contra, ple de pedres. El paper que exerceixen les persones que envolten al fumador és fonamental.

Per lliurar el seu entorn de mals fums pot començar per aquí: imprimeixi aquest cartell i la guia i ajudi’ns a difondre el nostre servei gratuït per deixar de fumar.