Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Problemes de salut

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Què és la hipertensió, per què es produeix i com controlar-la

La hipertensió és una malaltia que afecta a més del 40 % de la població espanyola i que no té cura: conèixer-la bé i mantenir-la baix control és fonamental

tensiometro Imatge: Pixabay

Segons l’estudi ‘Prevalença, diagnòstic, tractament i control de la hipertensió arterial a Espanya‘, en el qual participa el Sistema Nacional de Salut, el 42,6 % de la població espanyola sofreix hipertensió. D’ells, un 37,4 % està sense diagnosticar. El fet que sigui possible viure durant anys amb la tensió alta sense sentir símptomes és el que resulta més perillós, ja que existeix una estreta relació entre aquesta patologia i els trastorns coronaris i cerebrovasculares i la insuficiència renal. Estem davant una malaltia crònica que no es guareix, per la qual cosa saber mantenir la hipertensió a ratlla és l’únic salvavides. En aquest article repassem els principals mites i veritats d’aquesta patologia.

Què és la tensió arterial

La tensió arterial és la quantitat de pressió que exerceix la sang contra les parets de les artèries en ser bombada pel cor. Com més alta sigui, més tibants es tornaran els gots sanguinis i més esforç haurà de fer el cor per bombar. La tensió normal en adults està en 120 mmHg (mil·límetres de mercuri) quan el cor batega (tensió sistólica) i 80 mmHg, quan el cor es relaxa entre batec i batec (tensió diastólica). Es considera alta quan la sistólica és igual o superior a 140 mmHg i/o la diastólica és igual o superior a 90 mmHg. Quan aquests nivells se sofreixen de forma contínua es pot parlar d’hipertensió (HTA).

Com es mesura la tensió, pas a pas

  • En consulta, després de 5 minuts de repòs i relaxació.
  • No prendre cafè, te ni fumar almenys mitja hora abans.
  • Asseure’s amb l’esquena en el respatller i amb les cames tocant el sòl, sense creuar-les.
  • Es mesura en tots dos braços i es pren com a referència el que tingui la tensió més alta.
  • La tensió haurà de ser elevada en dos o tres mesuraments separades en el temps (uns 5 minuts).
  • Aquest mesurament es repetirà en altres dues visites, deixant passar una setmana entre elles.

Valors de la hipertensió

La hipertensió pot ser de tres tipus:

  • De grau 1 (lleugera). 140/159 sistólica o 90/99 diastólica.
  • De grau 2 (moderada). 160/179 o 100/109.
  • De grau 3 (severa o greu). Major o igual a 180 o major o igual a 110.

❌ La hipertensió solament afecta als majors

Fals. La major incidència de casos amb hipertensió comença a partir dels 40-50 anys i la xifra augmenta amb l’edat. El 70 % de les persones de més de 65 anys té la tensió alta, alguna cosa que es justifica perquè les parets arterials s’endureixen amb l’envelliment, es tornen menys elàstiques i ofereixen una major resistència al flux sanguini. Però també hi ha hipertensos per sota d’aquesta edat, fins i tot adolescents i nens. En els casos d’hipertensió en joves, les causes gairebé sempre es deuen a malalties (renals o cardíaques), a l’ús de certs medicaments, a l’obesitat o al consum a l’excés d’alcohol o drogues.

Si no hi ha antecedents en la família, abans dels 40 és convenient prendre’s la tensió cada 2-3 anys i, a partir d’aquesta edat, cada any. Una persona diagnosticada amb hipertensió haurà de realitzar consultes de revisió més freqüents. Cada cas és diferent, però es recomana revisar-se cada 1-2 mesos fins que es controlin els nivells. Una vegada aconseguits, les visites poden produir-se cada 3-6 mesos.

❌ El perillós és tenir la tensió descompensada

Fals. Popularment es parla de tensió descompensada quan els valors de la màxima (pressió sistólica) i la mínima (pressió diastólica) estan propers. Darrere no existeix cap afirmació científica: el terme “tensió descompensada” no existeix en medicina. L’important no és el propers que estiguin tots dos valors, sinó que tots dos es trobin dins dels límits. Tenir qualsevol d’ambdues mesures elevada (igual o major a 140/90 mmHg) suposa un augment del risc vascular.

✅ L’exercici ajuda a controlar la hipertensió

Veritable. L’Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana realitzar exercici físic per disminuir la tensió arterial. Per a la Fundació Espanyola del Cor, l’ideal és realitzar activitats com caminar, ballar, córrer, nedar o muntar amb bici entre 3 i 5 dies a la setmana durant 30-60 minuts al dia. Una petita reducció de la tensió arterial pot ser suficient per rebaixar significativament la incidència d’accidents cerebrovasculares i infarts.

Però, cura: una persona hipertensa, abans de començar amb un programa d’exercici físic, sempre ha de consultar-ho amb el seu metge, ja que durant l’exercici pot pujar la tensió arterial. L’especialista, depenent de la situació del pacient, li pot recomanar baixar els valors abans de començar a practicar esport o evitar exercicis isomètrics (de tensió muscular), ja que amb ells pot elevar-se la tensió fins a límits que serien perillosos per un hipertenso. Per exemple, no es recomana aixecar peses si la persona té una pressió superior a 180/110 mmHg, ja que la intensitat d’aquest exercici pot provocar en totes les persones un augment sobtat de la tensió, i si la persona està en els límits de risc cardiovascular resulta perillós.

✅ Una dieta sana redueix la hipertensió

Veritable. Quants més quilos pesem, més sang es necessita per subministrar oxigen i nutrients als teixits. A mesura que augmenta el volum de sang, també ho fa la pressió sobre les parets arterials. Segons l’OMS, per cada 5 kg d’excés de pes que es perdin es pot arribar a reduir la tensió sistólica entre 2 i 10 punts. Amb una alimentació saludable és possible mantenir la tensió sota control, és a dir, menjar de tot (el saludable) una mica (verdures, fruites, llegums, cereals integrals, làctics descremats, peix, ous o carns magres) i eliminar els greixos menys recomanables (mantega, margarina, l’oli de coco o palmell…).

➖ La culpa de tot la té la sal

En part. El sodi és un mineral que l’organisme necessita en petites dosis (2 g al dia) i que està present tant en la sal com en altres aliments de forma natural. El sodi atreu l’aigua i una dieta rica en aquest mineral el que fa és afegir aigua al flux sanguini. Això provoca un augment del volum de la sang i, com a conseqüència, de la pressió sanguínia. Però això no vol dir que consumir sal causi hipertensió. Una recerca publicada en The Lancet va concloure que en prendre molta sal augmentava el risc de mort per malaltia cardiovascular en persones que ja tenien hipertensió, però en les persones amb tensió normal el risc no s’incrementava.

A més, la sal no és l’únic factor que augmenta la pressió arterial. Fumar, per exemple, accelera la freqüència cardíaca, contreu les artèries i ocasiona alteracions en el batec del cor. Altres factors són l’obesitat , que genera una major despesa cardíaca; el sedentarisme (un estil de vida actiu pot arribar a reduir fins a en un 70 % les possibilitats d’hipertensió); l’estrès (les hormones que es desprenen davant un estat d’ansietat eleven la tensió, el cor batega més ràpid i els gots sanguinis s’estrenyen); o l’abús d’alcohol, que fa que el fetge realitzi un sobreesfuerzo per metabolizarlo, la qual cosa provoca un augment de la pressió.

✅ El potassi és un gran aliat contra la hipertensió

Veritable. El sodi actua en connexió amb el potassi, i l’increment de la pressió arterial pot arribar a potenciar-se si tenim dèficit d’aquest mineral. El potassi s’aconsegueix amb la ingesta de cereals de gra, fruites, verdures i làctics descremats. Com més potassi prenguem, més sodi eliminem a través de l’orina; i també ajuda a disminuir la tensió dels gots sanguinis. Si les recomanacions d’ingesta de potassi per a un adult sa estan en 3.500 mg al dia, per a les persones amb hipertensió es recomana 4.700 mg, sempre que no tinguin cap altre problema de salut, ja que el potassi pot ser perjudicial en els qui sofreixin una malaltia renal i també pot interferir en alguns medicaments.

Aconseguir aquestes quantitats amb la dieta és un repte, ja que cal fer esforços per cobrir les necessitats d’aquest mineral. Alguns aliments amb major quantitat són: un plat de mongetes (1.332 mg per 100 g), una tassa de soia texturizada (1.800 mg per 100 g), un alvocat (824 mg), un plat de bledes (740 mg), un plàtan mitjà (358 mg), un filet de salmó (340 mg), una patata mitjana rostida (925 mg), una papaya (700 mg) o un grapat de festucs (1.025 mg per 100 g).

❌ El sucre no és un problema per a la tensió

Fals. En concret la fructosa. Aquest hidrat de carboni simple es troba en la fruita i en la mel, però també en gran part dels aliments processats: refrescs, sucs, dolços, llaminadures, batuts… Si es consumeix per les fruites, la fructosa no resulta nociva, però quan la ingerim en grans quantitats en la nostra dieta diària correm el risc de sofrir hipertensió. Normalment una persona que basa la seva dieta en un consum excessiu de sucre desenvoluparà obesitat i, amb això, el risc d’hipertensió que va associat a ella, però també perquè menjar a l’excés productes carregats de sucres afegits inhibeix les concentracions d’òxid nítric en sang (un vasodilatador que permet a la sang circular a major velocitat), la qual cosa contreu les artèries, incrementant així el risc d’hipertensió.

➖ Els homes són més hipertensos que les dones

Depèn. Els homes (en un 49,9 %) sofreixen més hipertensió que les dones (37,1 %), però la pressió arterial d’elles augmenta amb els anys, especialment després de la menopausa per la falta d’estrògens. És a dir que, mentre que el sexe masculí té xifres de tensió més altes en tots els rangs d’edat, des dels 60 anys la tensió de les dones es dispara i arriba a presentar nivells iguals o superiors.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetes:

hipertensión-ca

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions