Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Què és la síndrome de la cabanya?

El retorn a la normalitat no és igual de fàcil per a totes les persones: algunes tenen por a sortir de casa per la possibilitat de contreure la malaltia

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 21 de Maig de 2020
sindrome cabana miedo salir casa Imatge: Mabel Amber

El retorn a la normalitat porta amb si nous desafiaments. A més de seguir les normes de prevenció general —per exemple, als espais públics o el transport col·lectiu— i de la precaució individual amb la higiene de mans, l’ús de mascarillas o la distància interpersonal, hi ha una tercera qüestió a la qual hem de fer front: el temor a sortir de casa per la possibilitat de sofrir un contagi per coronavirus. Avui dia, després de més de dos mesos en estat d’alarma, no són poques les persones que temen sortir al carrer. En diversos espais es parla de la síndrome de la cabanya per referir-se a aquests casos, però existeix tal síndrome? És normal sentir por? Què es pot fer per remeiar-ho? Conversem amb una experta per buidar aquests dubtes.

Síndrome de la cabanya i coronavirus

La famosa síndrome de la cabanya no existeix. A diferència d’uns altres —com el d’Asperger, el de Tourette o el de l’estrès postraumático— no està tipificat com a tal, ni reconegut per l’Associació Americana de Psicologia (APA). No obstant això, en aquests dies l’expressió ha començat a guanyar protagonisme en les notícies, en els missatges de WhatsApp i en les converses quotidianes. La utilitzem per parlar de la por a sortir de casa en temps de coronavirus, un temor que és molt real i que està lligat al risc de contagi. Segons un estudi recent de la Universitat Europea, 7 de cada 10 persones tem contreure la malaltia.

Per què la síndrome de la cabanya no es considera com a tal? Perquè “no és clar el seu origen ni hi ha estudis suficients que ho avalin”, apunta la psicòloga María Martín de Pozuelo, coordinadora del centre de Teràpia Estratègica a Espanya. En la seva opinió, es tracta més aviat d’una expressió per referir-se a la por a sortir de casa; un temor davant el qual cada persona pot reaccionar de maneres molt diverses. De la mateixa manera que el confinament perllongat ens ha afectat de diferents maneres (ens ha generat, per exemple, desassossec, tristesa, impaciència, nerviosisme, problemes d’insomni o sensació de solitud), la volta a la vida normal també ens toca d’una forma diferent. I això succeeix fins i tot quan l’emoció de base és la mateixa. 

La por, l’emoció dominant

“Queda’t a casa” ha estat, i encara és, el lema principal per fer front a aquesta pandèmia. Al començament de la crisi sanitària, moltes persones van viure el confinament com una pèrdua sobtada de llibertat. No obstant això, amb l’avanç de les setmanes, ens hem anat acostumant al tancament: la llar s’ha transformat en recer, en espai protegit i en sinònim de seguretat. Hem passat de la casa com a presó a la casa com a refugi… just quan les coses tornen a canviar. Ara ens encaminem a una certa normalitat en la qual ja és possible sortir a passejar, trobar-se amb els amics i fer una mica de vida a l’aire lliure, però no tothom porta igual de bé sortir de l’espai segur.

La por és l’emoció dominant. “Una pandèmia és alguna cosa imminent, incert, que escapa al nostre control i que genera impotència. Quan ens enfrontem a una mica d’aquestes característiques, l’emoció més usual és la por”, detalla Martín de Pozuelo. Ara bé, com apunta la psicòloga, això no té per què ser alguna cosa negatiu: “Tenir por és natural; és una emoció que contribueix a la nostra supervivència, que ens protegeix”. El problema sorgeix quan superem cert llindar i aquest temor es torna incapacitant.

I és que la por pot ser funcional o disfuncional. En el primer cas ens porta, per exemple, a prendre certes mesures de precaució, a protegir-nos. En el segon cas, en canvi, pot conduir-nos a la neteja compulsiva, a desenvolupar actituds obsessives (com buscar permanentment informació sobre el coronavirus o parlar solament d’això) i, també, a no voler sortir de casa per temor al contagi. “Al seu torn, la por pot ser a contagiar-se un de mateix o a contagiar als altres, amb el que les reaccions també són diferents”, afegeix María Martín de Pozuelo.

Por a sortir de casa: què fer

miedo salir sindrome cabana

Les recomanacions que ens arriben per diversos canals van des d’obligar-se a sortir fins a recuperar velles rutines o recolzar-se en l’exercici físic. No obstant això, l’especialista no és molt partidària de les receptes universals. “No és el mateix aquesta por en els nens que en els adults. I tampoc és igual entre persones de la mateixa edat. El temor depèn del que hagi viscut cadascun“, indica Martín de Pozuelo, i subratlla que cal tenir en compte si algú del nostre entorn ha emmalaltit o ha mort, si coneixem casos greus, si formem part de la població de risc o si convivim amb persones que han sortit a treballar durant les setmanes més crítiques. “La percepció de la realitat canvia segons les experiències individuals. En el cas dels metges, per exemple, l’emoció que més predomina és la ràbia, l’enuig amb els qui surten sense protecció o no respecten les mesures de seguretat, i això succeeix perquè han estat exposats a situacions molt extremes”, comenta l’experta que, en aquests mesos, s’ha unit a un projecte d’assistència psicològica gratuïta dirigit al personal sanitari.

Llavors, què podem fer? El primer, “tenir present que tota emoció és adaptativa” i que, per tant “és possible portar-la a aquesta funcionalitat”. Per a això, Martín de Pozuelo suggereix “dedicar un temps cada dia a afrontar aquesta por, en lloc d’evitar-ho, per superar-ho i convertir-ho en coratge. A la por cal usar-ho com un recurs i no com un límit“, exposa.

En aquest sentit, és important donar-li un lloc, reconèixer que existeix, analitzar d’on neix i intentar afrontar-ho. Començar a sortir a poc a poc —per exemple, a tirar les escombraries, fins a la cantonada, a fer un volt a la poma— pot ser un bon punt de partida. El mateix que procurar-se aquelles mesures que ens donin seguretat: com l’ús de la mascarilla, el gel hidroalcohólico i seguir un protocol d’higiene en tornar a casa. I, molt important, evitar la cerca constant d’informació sobre el virus o estar tot el temps parlant sobre això. La sobreexposició informativa no ajuda.

Si aquestes petites estratègies no són suficients, María Martín de Pozuelo recomana consultar amb un professional. “En aquestes setmanes s’ha parlat molt d’ansietat, però realment el que predomina és l’angoixa. Per a algunes persones, la sensació de derrota és molt gran. I això, quan es manté en el temps, pot conduir-nos a una depressió”, adverteix. Sobre aquest tema, cal recordar que el Ministeri de Sanitat i el Consell General de Psicòlegs han activat uns telèfons de suport per a la població afectada:

  • El 91 700 79 88 per a la població en general amb dificultats derivades de l’estat d’alerta.
  • El 91 700 79 89 per a familiars de persones malaltes o mortes com a conseqüència del coronavirus.
  • El 91 700 79 90 per a professionals amb intervenció directa en la gestió de la pandèmia com a sanitaris, Forces i Cossos de Seguretat de l’Estat o Policia Local, entre uns altres.

A més, quant al personal sanitari, el Ministeri de Sanitat, la Fundació Bancària La Caixa i la Fundació Galatea han engegat un servei de suport psicològic al com poden accedir a través del telèfon gratuït 900 670 777, tots els  dies de la setmana, entre les 9:00 i les 22:00 hores.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions