Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Problemes de salut

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Què és un edema ossi, quins són els seus símptomes i com es pot tractar

L'edema ossi és una lesió que, si no es tracta a temps, pot provocar una fractura en l'os. Et comptem com identificar-la i diferenciar-la de la fasciïtis plantar i de quina manera tractar-la

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 11deFebrerde2021
edema oseo causas sintomas tratamiento Imatge: iStock

Malgrat la seva rigidesa i resistència, els ossos del cos són extremadament sensibles. A vegades, un sobreesforç físic, un cop molt fort o la repetició constant d’impactes sobre el sòl, com succeeix en el cas del running, poden danyar la zona interior de l’os. Quan això ocorre, l’organisme es ressent mitjançant una inflamació molt dolorosa i aguda, que necessita repòs, paciència i temps fins que desapareix. Així és l’edema ossi, una lesió que, si no es tracta a temps, pot provocar una fractura. Una alimentació sana i equilibrada ajuda a prevenir aquesta malaltia, comuna entre molts corredors i esportistes.

Què un edema ossi?

Consisteix en la inflamació de la part medul·lar de l’os, coneguda com a os esponjós. Igual que succeeix amb qualsevol altre teixit quan sofreix una contusió, aquest s’inflama i dol. En el cas de l’edema ossi, el seu origen està en una desestructuració del sistema de trabècules de l’os, que es pot produir per un gran traumatisme, sobrecàrrega física, un cop o una caiguda, però també per microtraumatismos (impactes repetitius), que generen una acumulació del líquid inflamatori.

És el que passa, per exemple, durant una carrera o en caminades de certa exigència. “La suma de molts d’aquests petits impactes en el cos podria causar un edema ossi, i si aquests prosseguissin, l’edema es podria convertir en una factura per estrès”, explica el cirurgià podòleg Álvaro Iborra. La columna i el coll del fèmur, en la zona pròxima a l’articulació del maluc, són les parts de l’organisme més exposades a patir aquesta malaltia.

Quins són els seus símptomes?

El dolor agut i localitzat en l’os és el seu símptoma més característic. Empitjora quan hi ha activitat física, ja que el teixit està inflamat, i disminueix amb el repòs. Quan el pacient descansa, el seu sistema trabecular ossi es desinflama i el dolor remet. “En el cas del peu, l’os del calcani és molt propens a desenvolupar edemes ossis. És important no confondre aquests símptomes amb els de la fasciïtis plantar, que és un dolor matutí que millora amb la carrera i empitjora després del repòs”, prossegueix el doctor Iborra. Per a diagnosticar un edema ossi, és necessari realitzar una ressonància magnètica, ja que la radiografia és insuficient.

Causes d’un edema ossi

Són múltiples i, a vegades, desconegudes. La causa més comuna són els traumatismes o microtraumatismos, que al seu torn poden veure’s afavorits per una alteració del metabolisme ossi, tiroides, falta de vitamina D, calci, dèficit de densitat òssia (osteoporosi) o altres malalties endocrines. En el cas del peu, l’edema ossi es diagnostica amb freqüència en corredors de llarga distància i en dones amb osteoporosis.

Aliments que poden ajudar-te

edema oseo alimentos recomendados
Imatge: picjumbo_com

És important seguir una dieta equilibrada en proteïnes, vitamines i minerals. Per això s’aconsella consumir aliments que continguin vitamines C, D i E, seleni, zinc, coure, manganès i àcids grassos poliinsaturats. Entre els més recomanables destaquen els següents:

  • Fruita seca i llavors com a sèsam, pipes, pinyons, ametlles, nous, avellanes, festucs, cacauets.
  • Llegums, especialment la soia.
  • Cereals integrals, com a blat, arròs integral, civada i quinoa.
  • Verdures de fulla verda: bledes, espinacs, bròcoli.
  • Fruites seques, com a figues i dàtils.
  • Peixos, ocells i carns magres.
  • Verdures i hortalisses com a cebes, alls, porros, col, coliflor i llombarda.
  • Oli d’oliva.

També beneficia prendre el sol. “N’hi ha prou que els raigs solars banyin la cara o els braços perquè s’estimuli el metabolisme de la vitamina D, C i el calci. I és recomanable fer exercici moderat en el cas de les dones en fase pre i posmenopáusica”, apunta Álvaro Iborra. En determinades ocasions, han d’ingerir-se aportacions extres de calci, vitamina D i fàrmacs per a estimular la formació d’os (bifosfonatos, entre altres).

Tractaments per a l’edema ossi

El seu principal tractament és el repòs, ja que d’aquesta manera evitarem que acabi en una lesió de major gravetat. I, en general, s’allarga entre quatre i sis setmanes. Durant aquest temps, convé mantenir en moviment tant la musculatura com les articulacions amb exercicis en piscina o de descàrrega de tota la cama.

Així mateix, des de l’inici de la rehabilitació és important sotmetre’s a magnetoterapia , perquè els camps magnètics afavoriran a la recuperació, reabsorció i cicatrització de l’os. També es recomana ingerir vitamina D, calci i vitamina C. A més, la infiltració de cèl·lules mare ajuda a escurçar la recuperació.

Una vegada superat el repòs, arriba el moment dels exercicis en càrrega de manera progressiva fins que l’os estigui de nou en perfectes condicions.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions