Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Quan els ulls es cansen

Prop del 75% dels usuaris d'ordinadors pateixen la denominada síndrome de fatiga visual

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Diumenge, 19deJunyde2011
Img ojos se cansan hd Imatge: gbh007

Usar llibres electrònics i ordinadors, i fins i tot llegir durant moltes hores en format paper, pot provocar cansament visual. Tensió, pesadez d’ulls, coïssor ocular, visió borrosa o doble, mal de cap o ansietat són algunes dels senyals de la síndrome de fatiga visual. Per minimitzar les conseqüències, el Consell General de Col·legis d’Òptics-Optometristas d’Espanya ha elaborat un decàleg per a una correcta salut visual, sobretot, quan s’utilitzen dispositius electrònics. En aquest article s’explica què significa la fatiga ocular i s’aporten deu consells per evitar danyar lavista .

Img ojos se cansan art

El terme mèdic per definir la fatiga ocular és l’astenopia . És la resposta davant un esforç muscular perllongat. Els seus principals símptomes són: coïssor o sensació de coïssor en els ulls, enrogiment, lagrimeo i major sensibilitat (a la llum, al vent…); alteracions visuals com a dificultat d’enfocament, vista borrosa o veure taques en el camp visual; i altres problemes associats, com a cefalea, marejos, dolor cervical o contractures en l’esquena. La majoria d’ells estan associats a hàbits inadequats, com mantenir una mala postura davant de l’ordinador, a un excés d’hores d’ús o a altres factors, com una mala il·luminació o abundància de reflexos en la pantalla.

Ulls cansats per l’esforç

Totes aquestes manifestacions es fan més patents al final del dia, sobretot si s’han invertit moltes hores a llegir, conduir, estar davant de l’ordinador o veure molt la televisió, en activitats que precisin massa concentració, com cosir o dibuixar i, fins i tot, si es roman molt temps en ambients carregats de fum. A pesar que els especialistes dels Col·legis d’Òptics i Optometristas asseguren que en general no són sinònim de malaltia, cal descartar que no els provoquin altres alteracions oftalmológicas, motiu pel qual es fan necessàries les revisions periòdiques.

Un dels motius pels quals un nen s’apropa massa a la pantalla és perquè no veu bé, com succeeix amb la miopia

En l’actualitat, la utilització de dispositius electrònics augmenta de manera progressiva. Ja sigui en forma d’entreteniment o per treballar, l’ús de tabletas, llibres electrònics o ordinador personal és freqüent per a molts consumidors. I amb el conseqüent ús perllongat, s’han incrementat les molèsties oculars. Sovint, defectes visuals no assumits fins ara o entesos com a lleus, com la vista cansada, a més d’alteracions en l’enfocament dels objectes, contribueixen al desenvolupament de molèsties oculars.

Com evitar la fatiga ocular: deu consells bàsics

El Consell General de Col·legis d’Òptics-Optometristas ha llançat un conjunt de consells bàsics per al desenvolupament de qualsevol activitat on la vista jugui un paper important, com és el fet de passar hores davant d’una pantalla d’ordinador.

  • 1. Descansar de manera periòdica, un mínim de cinc minuts per cada hora de lectura o activitat que precisi un esforç visual.
  • 2. Els problemes oculars s’han del manteniment de la mateixa distància i la mateixa activitat. Per descansar la vista, cal alternar les distàncies de visió, d’a prop (pantalla) a lluny (mirar per la finestra) i viceversa.
  • 3. La concentració provoca una disminució en el parpelleig, de 20 vegades per minut en condicions normals a sol 5. Cal recordar la seva importància i fer-ho de forma conscient cada hora (realitzar 10 parpellejos complets alternats amb parpellejos ràpids durant uns segons i, després, fer un descans d’uns instants amb els ulls tancats). Si encara hi ha sensació d’ulls secs, es pot recórrer a un col·liri.
  • 4. Suavitzar la lluentor i el contrast de la pantalla millora la visualització del text. Ajuda també disminuir la llum ambiental.
  • 5. És millor treballar amb llum natural, a pesar que el seu excés és també nociu. Evitar col·locar la pantalla de front o d’esquena a una finestra o una altra font de llum directa. La millor opció és la il·luminació lateral per sortejar els reflexos.
  • 6. La freqüència d’actualització de la pantalla (en propietats de la pantalla/opcions avançades) hauria d’estar entre 70 Hz – 75 Hz.
  • 7. Col·locar-se a una distància d’uns 60 cm de la pantalla del monitor i una mica per sota del nivell dels ulls. En aquest punt mereixen esment aparti els nens, ja que per la seva alçada, més baixa, els pot quedar massa elevada. La distància que s’ha de mantenir amb el llibre electrònic oscil·la entre 35 i 40 cm dels ulls.
  • 8. Ajustar la grandària de la lletra perquè sigui més còmoda.
  • 9. Si s’està cansat, és millor no usar mitjans electrònics.
  • 10. Acudir a l’òptic-optometrista per revisar la salut visual cada any.

Els ulls dels petits usuaris

Qui no ha sentit afirmacions com “no t’apropis tant a la pantalla” o “no miris la tele tan a prop”? A pesar que tals asseveracions són habituals en les persones que cuiden dels més petits, els danys que se li associen no se sustenten en cap evidència científica. Des de l’Acadèmia Americana d’Oftalmologia asseguren que no hi ha per què preocupar-se, ja que veure la televisió d’a prop o des de lluny no provoca cap mal físic als ulls.

Aquest hàbit sí generaria fatiga visual, sobretot, si s’està molt prop de la pantalla o es mira des d’angles que facin forçar la visió. Per donar-li treva a la vista, els experts nord-americans són clars: apagar la televisió i descansar. No obstant això, cal vigilar al nen que s’apropa “massa” a la pantalla perquè pot ser que no vegi bé, com succeeix amb la miopia.

Al·lusió aparti són les conseqüències que produeix. Les últimes dades disponibles apunten que els menors que passen més de quatre hores davant del televisor tenen major probabilitat de desenvolupar sobrepès, de veure actes violents que desencadenin pors o de fomentar conductes agressives, entre unes altres.

Massa temps davant de les pantalles?

També es manca, de moment, d’alguna evidència científica que assenyali que un ús dilatat de l’ordinador causi dany en els ulls. A pesar que les molèsties i trastorns visuals són habituals, també són, sovint, temporals. I encara que la xifra d’afectats d’astenopia és elevada, des de l’Acadèmia Americana d’Oftalmologia asseguren que cap d’aquests símptomes revesteix gravetat.

De la mateixa manera, afirmen que la fatiga visual empitjora o es fa més evident quan hi ha falta de somni: els ulls estan més sensibles o s’enrogeixen més ràpid. És durant el descans nocturn quan els ulls reposen per poder fer front a una nova jornada. Una irritació perllongada pot acabar en infecció, sobretot, si s’empren lents de contacte.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions