Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Quins són els efectes del teletreball en la salut i com prevenir-los

El sedentarisme i sentiments d'aïllament, solitud, estrès i ansietat generats pel teletreball poden afectar a la nostra salut física i mental

Amb el confinament es va pensar que el teletreball havia vingut per quedar-se. Fins a som a punt que entri en vigor una nova llei per regular-ho. I a pesar que ara hi ha més empleats que teletrabajan amb la pandèmia, no són molts més que abans. Segons un estudi de Morgan Stanley, els oficinistes espanyols treballen des de casa 1,8 dies per setmana, enfront dels 1,1 dies que ho feien abans de març. Si et trobes entre ells, notaràs que has estalviat en desplaçaments i que gaudeixes d’una major flexibilitat laboral i de més oportunitats de treball i de conciliació familiar, però també hi ha altres característiques del teletreball que podrien perjudicar la teva salut a mitjà i llarg termini. T’expliquem quins són aquests problemes i com prevenir-los.

La definició del perfil idoni del teletrabajador l’oferia l’Associació Espanyola de Teletreball (AET) en 2001 i la recollia un any després l’article ‘Teletreball i Salut: un nou repte per a la Psicologia publicat’ en ‘Papers del Psicòleg’. Ha de ser “una persona disciplinada, constant, amb una gran capacitat d’adaptació, amb aptitud per treballar en un mitjà d’escàs contacte social, sense feedback de companys, amb alt autocontrol per organitzar-se el treball sense amb prou feines supervisió exterior, amb la formació i preparació adequada a l’activitat que va a exercir, amb capacitat per saber-se automotivar i no desanimar-se, amb facilitat en la presa de decisions i resolució de problemes (autonomia), amb habilitats tecnològiques més enllà de les necessàries per al seu treball, capaç de realitzar una bona planificació del seu treball complint horaris i dates de lliurament i amb alta autoeficacia”.

“El desajustament entre aquestes característiques —apunten les autores María Bernardina Alonso Fabregat i Eva Xifri Gallego— poden portar a una falta de salut física i/o psicològica”. I més ara, per culpa de la pandèmia, quan no cap una altra opció que el teletreball per esquivar els contagis per covid-19.

Problemes de salut generats pel teletreball

En una recent anàlisi realitzada per Manuel Vilches, Carolina Ortiz, Patricia Sánchez i Ana Ivori, membres de la secció de Psicologia del Treball del Col·legi Oficial de Psicologia d’Andalusia Oriental (COPAO), treballar des de casa comporta les següents conseqüències:

  • adopció d’un estil de vida sedentari.
  • problemes de salut física. La falta d’activitat física afavoreix o pot desembocar en problemes de salut per una mala alimentació, sobrepès i problemes cardiovasculars. Hipertensió, diabetis, lumbago, artritis… són altres malalties associades.
  • síndrome de la patata en l’escriptori. En tenir major accessibilitat al menjar a qualsevol moment del dia, es realitza un excés de consum de nutrients, molts d’ells d’alt contingut calòric (galetes, congrets o patates fregides, entre uns altres) i, per tant, innecessaris, que desequilibren el balanç gasto-consum. Aquest hàbit pot agreujar-se amb calmar l’ansietat amb el menjar.
  • problemes de salut psicològica. Segons els especialistes de COPAO, augmenta la falta de control en els horaris, la mala adequació de l’espai físic, sentiments d’aïllament, solitud, estrès i ansietat, que s’intensifiquen amb una falta de competències digitals en cert tipus de treballadors més analògics, acostumats a la presencialitat. Per al Col·legi Oficial de Psicologia de la Comunitat Valenciana, en concret, aquesta situació pot generar incomoditat, resistència a la tecnologia, inseguretat quant a les capacitats i productivitat, falta de compromís, dificultats a l’hora de conciliar amb la família, etc.
  • altres problemes relacionats amb grups poblacionals que ja parteixen d’una desigualtat, com ocorre amb les dones. Segons els experts, sovint, les teletrabajadoras femenines veuen incrementades les seves tasques, amb freqüència duplicades, en sumar les obligacions laborals i les de l’entorn domèstic.

Com teletrabajar… amb nens a casa!

Ja t’està afectant algun d’ells? Cigna ha identificat aquests senyals que permeten detectar si el teletreball està començant a alterar el teu benestar físic i mental:

  • Dificultat per desconnectar de les obligacions laborals.
  • Augment involuntari de la jornada laboral.
  • Major sensació d’aïllament.
  • Menor rapidesa mental i concentració.
  • Dolores musculoesqueléticos.
  • Augment de pes.
  • Problemes en el descans nocturn.
  • Pesadez en les cames.
  • Trastorns digestius.

Com prevenir els problemes de salut relacionats amb el teletreball

teletrabajo alimentacion
Imatge: Tony Schnagl

I per prevenir-los, com explicàvem aquí, és important establir rutines, diferenciant dies laborables dels del cap de setmana, tenir un espai adequat per treballar a casa (i no lesionar-te) i no descurar la relació amb els companys, entre altres consells. I és que el suport social és la millor forma de reduir l’ansietat, la depressió, la solitud i l’avorriment. Però hi ha més recomanacions. Incloem també algunes del Col·legi Oficial de la Psicologia de Madrid i el de la Comunitat Valenciana:

➡️ Activitat física. Cuidaràs de la teva salut cardiovascular, però també té molts altres beneficis per a la salut. L’Institut Nacional de Seguretat i Salut en el Treball aconsella no estar assegut més de 30 minuts seguits: fer pauses d’uns dos minuts amb activitat física lleugera, com caminar, i alternar 30 minuts assegut amb 30 minuts dempeus. Aprofita en les trucades telefòniques a mantenir-les dempeus o movent-te o programa el telèfon perquè recordi dues vegades al dia la importància de posar-se dempeus, caminar un parell de minuts i tornar a asseure’s. Aquí et donem més idees, però si ho prefereixes, pots estar actiu i en forma amb les tasques domèstiques.

➡️ No piquis entre hores. El millor consell? El dietista-nutricionista Julio Basulto sol comentar-ho sovint: si ho tens a casa, t’ho acabes menjant. Llavors, el convenient, encara que complicat, seria no disposar de productes o snacks res saludables. Els picoteos sans, lleugers i que no engreixen, com la fruita fresca, la fruita seca o els adobats, poden ajudar-te.

➡️ Rutines d’autocuidado psicològic. Per als psicòlegs madrilenys és fonamental establir descansos, cuidar els nostres pensaments i relativizar el negatiu. “Donar valor al que fem ens aportarà seguretat i tranquil·litat per teletrabajar”, afirmen. Per això, animen a posar en pràctica aquests consells:

  • Descansa sovint. El cervell ho necessita cada 25 o 55 minuts, però també els teus ulls (de les pantalles) i la resta del cos. Així potenciaràs la teva atenció i concentració. Pots aprofitar aquest descans actiu per fer exercicis de respiració conscient, estiramientos i relaxació i també exercicis per focalitzar l’atenció en alguna cosa amb perspectiva, color o harmonia, com una finestra, una planta o una foto.
  • Cuida els teus pensaments. “Amb el teletreball es fa més necessari ser conscients del nostre discurs intern, perquè la falta d’estimulació externa i la tensió interna que es va acumulant afavoreixen la pèrdua de perspectiva i l’aparició de pensaments i sentiments negatius”, sostenen els experts. Com et parles: amb missatges descalificadores i negatius com “no acabo” o “no rendeixo gens” o, per contra, amb missatges d’ànim i positius com “anem” o “ja queda menys!”? No es rendeix igual amb un discurs que paralitza que amb un que ajuda a avançar.
  • Relativiza el negatiu. Convé realitzar exercicis que ens ajudin a la regulació emocional. Un d’ells pot ser anotar cada dia tres coses positives o tres assoliments de la jornada. Segons els psicòlegs, aquest senzill exercici et permetrà reduir el risc de polaritzar-te en el negatiu, relativizar els inconvenients i posar el focus en l’avanç.

➡️ Gestiona l’ansietat i l’estrès. Poden aparèixer emocions negatives com a por, ira, empipament i tristesa. I més en aquests moments de pandèmia. Per això, els psicòlegs valencians animen a mantenir la ment ocupada en el que està a la nostra mà fer per afrontar la incertesa i centrar-nos en quines solucions i idees podem aportar. “Davant les diferents notícies i fets diaris adversos, respira i, després, planteja’t què està a la teva zona de control i què et pot ajudar enfront d’això. Mantingues la teva atenció i esforç a generar recursos d’afrontamiento. Recorda en situacions semblants què t’ha servit a tu i a la teva organització per tirar endavant, què podríem fer avui que demà ens faci estar més fortes i més preparats per a l’horitzó d’incertesa”, apunten.

➡️ Relaxa el cos. L’Institut Nacional de Seguretat i Salut en el Treball insisteix que practicar esport i fer coses que habitualment et resultin entretingudes (pintar, ballar, escoltar música…) ajudarà a relaxar-te i desconnectar. Però, per descomptat, no descuris els horaris de somni ni les tècniques de respiració profunda, meditació i relaxació muscular i practica diàriament moments de silenci.

➡️ Si així i tot t’asseguis sobrepassat, demana ajuda o consell professional.

Etiquetes:

teletreball

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions