Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Recomanen que la migdiada no superi la mitja hora perquè tingui un efecte reparador

Existeixen certs hàbits en la societat que estan portant a un envelliment poc saludable

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 26deJunyde2002

Siesta
Alguns canvis en l’estil de vida dels occidentals van a condicionar negativament “la nostra forma d’envellir, emmalaltir i morir”, va assegurar ahir Pedro Iturrioz, metge de la Unitat Docent de Medicina Comunitària i de Família de Guipúscoa, qui va advocar per estratègies que recondueixin aquests hàbits, entre elles la de recuperar la migdiada.

“A Alemanya estan recomanant els 20 minutos reparadores, perquè està demostrat fisiològicament el benefici de la migdiada; en fer la digestió hi ha una gran quantitat de sang que arriba a l’estómac per afavorir el procés i, per tant, el cervell es queda amb menys sang. Això provoca certa somnolència, una baixada dels reflexos, i ja hi ha empreses on s’ha instaurat la migdiada per a persones que han de treballar al 100%”.

Els estudis científics que avalen la bondat de la migdiada “no fan sinó confirmar alguna cosa que està en la lògica i que és de sentit comú. Ara bé la migdiada no ha de superar els 20-30 minuts perquè tingui un efecte realment reparador”, va assenyalar Iturrioz durant els cursos d’estiu que organitza la Universitat del País basc.

Envellir amb salut

El sedentarisme associat a la passivitat que requereixen la televisió i l’ordinador, el creixent impacte de l’obesitat en la població infantil, així com el relatiu abandó de la dieta mediterrània en favor de les menjades escombraries acreixen, en la seva opinió, una propensió a un envelliment poc saludable.

En aquest sentit, va exemplificar la pèrdua de qualitat de vida en “l’estrès lligat a la necessitat d’arribar a tot; es menja dempeus, es menja menjada escombraries en caixes de cartró, i una dieta tan reconeguda com la mediterrània s’està arraconant per la moda de menjar xips, hamburgueses, etcètera, que tenen un component molt important en greixos saturats”.

Els tres factors que, al seu judici, cal modificar per preparar una vellesa saludable són la dieta, l’activitat física i l’eliminació del tabac, “l’enemic número u”. La recuperació d’una alimentació basada en llegums, fruites i verdures, i la promoció de l’activitat, arrumbando el sedentarisme, són fonamentals.

“No es tracta tant de fer exercici físic, -que té una connotació de sofriment-, en el nostre temps lliure, com de dissenyar estratègies per tenir activitat saludable fins i tot durant el temps laboral. Una persona no pot estar vuit hores asseguda davant un ordinador. Anar caminant una vegada a la setmana al treball, pujar dues vegades a casa sense utilitzar l’ascensor o els passejos són estratègies molt saludables”, va apuntar Iturrioz.

Perquè l’activitat física tingui beneficis cardiovasculars cal practicar-la tres vegades a la setmana i amb una intensitat que no superi el 80% de la freqüència cardíaca màxima -aquest factor s’obté de restar a 220 els anys d’edat-.

En el cas de les persones majors, la recomanació és caminar. “Un passeig a pas lleuger és molt saludable. Cal racionalitzar aquesta activitat i ser conscient que es va a recórrer una distància determinada i a un ritme ics. Els beneficis per a la persona són inqüestionables”.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions