Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Reconeixement predeportivo: 3 raons per fer-ho

El reconeixement predeportivo és clau per descartar malalties cardiovasculars amb el risc de provocar una mort sobtada

Abans de practicar exercici físic, qualsevol persona hauria de saber si està per complet preparada i quant pot esforçar-se. Perquè, encara que la rutina esportiva és una de les millors eines per cuidar la salut cardiovascular sempre que es combini amb una alimentació sana i equilibrada, si el cos no està llest para determinats exercicis d’intensitat, aquesta pràctica esportiva pot passar factura. Per això, el col·lectiu mèdic no deixa d’insistir que és clau fer-se un reconeixement predeportivo abans de començar a entrenar. En aquest article s’aborda de què és el reconeixement predeportivo, les raons per realitzar-ho i fins a on és segur esforçar-se en fer exercici.

Què és el reconeixement predeportivo?

El reconeixement predeportivo "tracta de descartar la presència de malalties cardiovasculars amb el risc d'induir una mort sobtada o un accident sever durant la pràctica de l'esport", explica el doctor Emilio Luengo, cardiòleg titular de l'àrea d'Activitat Física en el Consell d'Experts de la Fundació Espanyola del Cor (FEC), qui afegeix que amb aquest senzill pas sempre es té molt que guanyar i poc que perdre.

Solament llevarà una mica de temps: el que s'empri a acudir al metge perquè estudiï la història clínica de la persona i faci una exploració física i un electrocardiograma. A partir dels 35 anys se sumeixi a l'anterior una prova d'esforç amb protocol clínic.

En cas que hi hagués troballes fora del normal, caldria afegir altres proves, segons fos oportú. Però en cas que estigui tot correcte, ja es podria començar a entrenar amb la tranquil·litat de saber que el cor està preparat per a la pràctica esportiva. La recomanació és fer-se un cada cinc anys abans dels 35 i cada dos anys després d'aquesta edat, a més de sempre que es participi en una competició esportiva que sigui molt intensa, com una marató.

3 raons per fer-se el reconeixement

  • 1. Descartar malalties cardiovasculars que puguin sorgir durant la pràctica esportiva és la principal raó per acudir al metge i demanar-li un reconeixement predeportivo. Amb aquestes proves els especialistes detecten patologies que el pacient podia desconèixer i que podrien tenir risc de mort sobtada. En aquests casos, el professional sanitari donarà consells de com apropar-se a l'activitat física amb major seguretat.
  • 2. La competició afegeix un plus d'estímul que aconsella especialment el reconeixement. Amb un entrenament apropiat i en el tram adequat d'edat, qualsevol activitat física és positiva. No obstant això, competir pot acréixer major estímul tant al cos com al cor, la qual cosa representa més risc ja que la persona pot arribar a esforçar-se massa.
  • 3. La prevalença de mort sobtada és major en els esportistes aficionats aparentment sans que desconeixen que sofreixen algun tipus de cardiopatia i, per tant, sotmeten al seu cos a exercicis extenuantes sense cap tipus de control. Per això, les societats científiques recomanen aquesta prova advertint que no n'hi ha prou amb fer-li-ho una única vegada en la vida; ha de repetir-se amb una periodicitat determinada.

Fins a on és possible esforçar-se?

Una vegada que se sap que tot està en ordre, ja es pot començar a entrenar. Però convé saber fins a on es pot arribar, de manera que no es facin esforços desmesurats que posin la salut en perill. Segons explica el doctor Emilio Luengo, l'aparell cardiorrespiratori té certs límits que venen marcats, sobretot, per l'edat . "L'edat limita la freqüència cardíaca perquè, amb els anys, al cor li costa més relaxar-se entre batecs. Necessita, per tant, cada vegada més temps per emplenar-se de sang en les diàstoles (per bombar-la el següent batec). Per això, com més ràpid llauna el cor, menys temps té per emplenar-se. És el nostre sostre de cristall", adverteix.

Per calcular aproximadament aquest sostre es pot restar a 220 l'edat. Així s'obtindrà la freqüència cardíaca màxima teòrica. No obstant això, s'ha de procurar no aconseguir aquest límit, ja que s'estarà forçant massa l'aparell cardiorrespiratori. Per aquest motiu els especialistes aconsellin situar el màxim al que es pot arribar en una altra xifra: la resultant de calcular el 85% de la freqüència cardíaca màxima teòrica. Encara que si es vol que el cor vagi més còmode, l'idoni és no passar de l'anomenada freqüència d'entrenament, que se situa entre el 60 i el 70% de la freqüència cardíaca màxima.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Fundación española del corazón

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte