Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Recuperar els bons propòsits després de l’estiu

La tardor és l'època idònia per establir-se noves metes i propòsits més saludables

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 19deSetembrede2014
Img corredor hd Imatge: HeyJules

Després de l’enrenou de l’estiu i les vacances, arriba la tardor amb el seu ritme més pausado. De la mà d’aquest canvi d’estació també torna la normalitat d’horaris i rutines que caracteritza la vida laboral i escolar. Per a molts, la tardor significa l’inici d’un nou curs i el moment òptim per establir o recuperar bons propòsits després de la pausa estival. Però, què fer si no es té la força de voluntat necessària? Aquest article dona resposta a aquesta i altres qüestions i aporta consells per exercitar l’autocontrol i recuperar la falta de voluntat.

Img corredor articulo
Imatge: HeyJules

Amb la volta a la normalitat, l’arribada de la tardor i l’inici del curs escolar, moltes persones se senten amb força i la motivació necessària, per afrontar nous reptes personals i establir noves metes i propòsits en les seves vides. Però per aconseguir-ho amb èxit, abans cal deixar de costat el que no agrada o molesta. Els especialistes insisteixen que, per no equivocar-se, és important connectar amb el que un realment és i tenir força de voluntat.

Els bons propòsits: i si la força de voluntat falla?

De vegades, a pesar que un no se sent bé, vol realitzar canvis en la seva vida. De fet, és freqüent que en el mes de setembre s’iniciïn una infinitat d’activitats, com apuntar-se a un gimnàs, deixar de fumar, començar cursos d’idiomes o de cuina, començar col·leccions, etc. “I, llavors, a les poques setmanes, ens desmotivem, deixem que la desgana ens venci i tornem a repetir les mateixes pautes de comportament que volíem variar”, explica Elena Mayorga, escriptora i codirectora del portal web Ment Lliure.
Per recuperar la falta de voluntat cal exercitar l’autocontrol, que permetrà aconseguir els objectius proposats
Para en realitat “enganxar-nos i perseverar en aquesta transformació que volem operar en les nostres vides, hem de buscar motivació interior i suport exterior“, opina Mayorga. Si s’actua d’aquestes dues maneres -amb un mateix, implicant-se en l’evolució personal que un desitja, i des de fora, buscant persones de l’entorn proper que recolzin en aquestes variacions- es poden aconseguir els propòsits establerts.

Com aconseguir introduir aquests canvis saludables? Per aconseguir els objectius proposats, l’experta insisteix que resulta fonamental no dispersar-se, no impacientar-se i centrar-se en un propòsit clar: “Cal ser conscients que de vegades s’arrosseguen, des de fa anys, comportaments poc saludables, per la qual cosa no podem alterar la nostra vida d’un dia per a un altre. Per a això es necessita temps, constància i concentrar-se en un objectiu primari, que és el que marcarà aquest canvi en les nostres vides; els petits propòsits secundaris seran els que ajudin a aconseguir aquesta transformació”.

Augmentar la força de voluntat amb autocontrol

La força de voluntat es pot definir com la capacitat que tenen les persones per ajornar el plaer immediat de certes accions (el menjar, el tabac, gastar diners, etc.) amb la finalitat d’aconseguir un benefici a llarg termini (aprimar, millorar la salut, estalviar, etc).

Però, de vegades, tal com conclouen algunes recerques, resistir-se de manera contínua a les temptacions pot arribar a fatigar per excés d’ús, com si d’un múscul es tractés. I per recuperar la falta de voluntat perduda, cal exercitar l’autocontrol, que és el que permetrà aconseguir els objectius proposats.
Des de l’Associació Americana de Psicologia apunten una sèrie de tàctiques per augmentar l’autocontrol:

  • Mantenir-se lluny de la temptació. Encara que soni al consabido “ulls que no veuen, cor que no sent”, un estudi recent va trobar que els treballadors d’oficina que guardaven dolces en un calaix els consumien menys que els qui els tenien a plena vista.
  • Utilitzar la tècnica d’implementació de la intenció, és a dir, tenir un pla establert amb anterioritat per enfrontar-se a situacions que podrien perjudicar la decisió presa ajuda a no haver d’aplicar la força de voluntat.
  • Tenir una alta motivació pot contribuir a mantenir l’autocontrol i la perseverança a la recerca d’uns objectius. No obstant això, és important definir què metes es volen aconseguir, per a quines i què s’aconseguirà amb això.
  • Estar esgotat en un àrea pot reduir l’autocontrol en unes altres. Per aquest motiu, no tindria massa sentit tractar de deixar de fumar, començar a practicar esport i adoptar una dieta sana, tot al mateix temps. Els estudis assenyalen que és més efectiu plantejar-se els objectius d’un en un. I una vegada que s’hagi incorporat com a rutina (per exemple, practicar exercici amb regularitat), ja no es necessita tant esforç per mantenir-ho.
  • Un estudi de la Universitat de
    Macquarie (Sidney, Austràlia) conclou que l’esgotament de la força de voluntat està associat als nivells de glucosa i suggereix que mantenir nivells estables de glucosa en la sang per mitjà del consum regular de menjars i berenars saludables pot ajudar a prevenir els efectes de l’esgotament de la força de voluntat

Bons propòsits: com començar

Quan es desitja fer un canvi en la vida, com deixar de fumar o començar la pràctica d’exercici físic, a moltes persones els ajuda a comprometre’s, si ho posen per escrit, com si signessin una espècie de contracte, suggereix Elena Mayorga. En aquest document hauria de constar què es vol aconseguir i a què s’implica un per aconseguir-ho, i signar-ho. A més, es pot demanar a algú de l’entorn proper (parella, familiar o amic) que ajudi a la consecució de l’objectiu. A aquesta persona de confiança, que pot comprometre’s al fet que donarà el suport necessari, s’acudirà quan les forces flaquegin i un se senti que decau, “que és l’habitual”, aclareix l’experta, qui afegeix que “el més important és confiar en un mateix, que es pot aconseguir el canvi que es desitja”. Beneficia deixar constància del calendari, del propòsit primari i dels secundaris (més senzills i temporals), i posar-ho en un lloc ben visible, com la porta de la nevera o en la tauleta de nit.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions