Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Romandre assegut, un risc per a la salut

Mantenir-se en aquesta posició durant més de sis hores diàries amb un nivell escàs d'activitat física augmenta el risc de mortalitat

Img trabajando oficina hd Imatge: Pedro Lozano

El sedentarisme, a més de l’obesitat i del tabaquisme, és un dels principals enemics de la salut a Occident. L’escassa activitat física i les hores que es roman assegut augmenten el risc de mortalitat. Un recent estudi conclou, a més, que mantenir-se en aquesta posició durant més de sis hores diàries incrementa el risc de mortalitat, amb independència del temps que es dediqui després a l’esport. En aquest article s’assenyalen els riscos de romandre asseguts diverses hores seguides i els beneficis que proporciona portar una vida activa.

Asseguts durant diverses hores

A més d’associar-se estretament a una escassa activitat física, la vida sedentària es relaciona amb el temps que una persona roman en posició asseguda. L’oficina i l’ordinador són l’escenari diari de molts treballadors. Un estudi recent, realitzat per investigadors de la Societat Nord-americana del Càncer, demostra que estar assegut més de sis hores seguides augmenta de manera considerable el risc de mortalitat en adults, sobretot, en dones.

En l’informe han participat més de 123.000 persones sanes, a els qui se’ls ha fet un seguiment durant 14 anys. En aquest temps, s’han tingut en compte, a més del grau de sedentarisme, altres variables com l’obesitat, el tabaquisme, les malalties cardiovasculars i el càncer. Els investigadors han confirmat que les dones que romanen assegudes més de sis hores augmenten en un 37% la probabilitat de morir, en comparació d’els qui ho estan un temps inferior a dues hores. En els homes, aquest risc és del 18%.

Cada hora dedicada a veure la televisió suposa un augment extra del 11% en el risc de mortalitat cardiovascular

Un de les troballes més rellevants de l’estudi destaca que les hores de sedentarisme són una variable diferent al grau d’activitat física, de manera que el risc de mort s’incrementa quan ho fa també el temps que es roman assegut, sigui el que sigui l’exercici que es realitzi durant la resta de la jornada. Aquest fet ha de tenir-se en compte, ja que les persones amb un nivell d’activitat física saludable poden registrar un alt risc de mort a causa del temps que estan sense aixecar-se.

Segons reflecteix la recerca, el risc es multiplica en els individus que estan asseguts durant més de sis hores i, al seu torn, realitzen poca activitat física. Els resultats indiquen que això afecta a un 48% dels homes i a un 94% de les dones. Els investigadors apunten que estar assegut influeix en el metabolisme dels triglicèrids, en el colesterol i en les lipoproteïnes d’alta densitat, entre unes altres, tots ells biomarcadores de risc cardiovascular el desordre del qual incideix en la salut de les artèries. Atès que en l’actualitat moltes activitats es duen a terme davant d’una taula i en posició asseguda, els especialistes recomanen petites pauses entre hores per aixecar-se i caminar una estona.

Un altre treball, realitzat per científics australians i publicat en la revista Circulation, demostra que cada hora diària dedicada a veure la televisió comporta un augment extra del 11% en el risc de mortalitat associat, sobretot, a malaltia cardiovascular. David Dunstan, coordinador d’aquest estudi, assenyala que “els canvis tecnològics, econòmics i socials propicien que la gent no es mogui com ho feia abans. Molta gent ‘salta’ del seient del cotxe al de l’oficina i, després, a la butaca de la seva casa per veure la televisió”.

Poc esforç per a grans beneficis

L’exercici millora l’estrès, estimula la memòria i és beneficiós per al tractament de la depressió i del mal d’Alzheimer

Alguns dels beneficis que proporciona un nivell adequat d’activitat física són evidents, però uns altres no. Per aclarir possibles dubtes, el Consell Europeu d’Informació sobre Alimentació ha publicat un document on s’especifiquen els avantatges de portar una vida activa i com fer-ho. Un dels principals autors de l’estudi, el professor Ken Fox de la Universitat de Bristol (Regne Unit), destaca que un nivell d’activitat física adequat en adults pot reduir la probabilitat de mort per malaltia a la meitat. Equipara el benefici que proporciona portar una vida activa amb el fet de deixar de fumar.

Algunes dels avantatges més rellevants de realitzar qualsevol tipus d’esport de forma diària són, en primer lloc, la disminució de l’obesitat i la seva prevenció. Molt lligada a aquesta conseqüència figura la reducció de la probabilitat de patir malalties cardiovasculars, principal causa de mort als països més desenvolupats. També ha de considerar-se la diabetis tipus 2, ja que la disminució de l’obesitat i una apropiada activitat física redueixen el risc de desenvolupar-la.

D’altra banda, la pràctica correcta d’exercici està associada a una menor probabilitat de tenir tumors, sobretot de còlon, pulmó i mama. Altres avantatges més obvis són l’enfortiment muscular i ossi, ja que l’activitat física afavoreix la densitat òssia i retarda l’osteoporosis.

Realitzar exercici no solament és bo per a l’organisme, sinó que també ho és per a la ment. Diversos estudis assenyalen que controla l’evolució de l’estrès , estimula la memòria i, fins i tot, pot ser molt beneficiós per al tractament de la depressió i el mal d’Alzheimer.

Intensitat i freqüència de l'activitat física

Dos aspectes bàsics que s’han de preveure en practicar esport són la intensitat i la freqüència. Abans es considerava que el més adequat era realitzar exercici intens durant un mínim de 20 minutos diaris. Més tard, s’ha comprovat que l’exercici d’intensitat moderada aporta els mateixos beneficis: caminar amb pas enèrgic durant 30 minuts gairebé tots els dies pot ser una alternativa fàcil de dur a terme.

Els últims estudis indiquen que dues o tres sessions de deu minuts d’exercici d’intensitat elevada aporten a les persones amb un horari ajustat beneficis similars que la mateixa activitat efectuada sense pauses. Per els qui no tinguin ganes o temps, sempre és una bona idea canviar petits hàbits sedentaris i utilitzar les escales o, fins i tot, romandre més temps dempeus, en lloc d’estar asseguts.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions