Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Ús saludable de la bicicleta

Utilitzar la bicicleta per desplaçar-se és una de les millors maneres de desenvolupar els músculs, perdre pes i millorar la funció cardiorespiratòria

El sedentarisme, l’obesitat i l’increment dels nivells de contaminació de l’aire fan de la bicicleta una eina eficaç per aconseguir avantatges col·lectius, però també individuals: desplaçar-se amb bici millora la salut, proporciona autonomia, és barat, eficient i ràpid. A més, encara que la taxa d’accidents en desplaçaments amb bicicleta ha disminuït, els especialistes asseguren que no cal perdre de vista les mesures de seguretat passiva, com l’ús del casc. Està demostrat que utilitzar-ho disminueix la gravetat dels danys en les caigudes: redueix el risc de lesió cranial i cerebral entre un 63% i un 88%, alhora que descendeix el risc de defunció en un 26%.

Imatge: allaboutgeorge

Els beneficis per a la salut de l’activitat física en desplaçar-se amb bicicleta dins de la ciutat són molt majors que els riscos per la contaminació de l’aire i els accidents de trànsit. Així ho acaben de revelar en la revista “British Medical Journal” els investigadors del projecte espanyol TAPES (“Transportation, Air Pollution and Physical Activities”), el primer estudi al món que quantifica l’impacte en la salut d’un sistema de bicicletes públiques. Analitzats tots els paràmetres, la recerca apunta que el risc de morir per als usuaris es redueix un 24%.

Els resultats, obtinguts per investigadors del Centri de Recerca en Epidemiologia Ambiental de Catalunya (CREAL), s’han confirmat a partir de l’estudi exhaustiu del sistema Bicing de Barcelona, que compta amb unes 6.000 unitats, 420 estacions i 120.000 abonats. Més de 70 ciutats espanyoles ja disposen d’aquest servei i els resultats, segons assenyalen els autors, poden extrapolar-se a totes elles.

Com a conclusió, els investigadors constaten que les polítiques de transport que promouen l’activitat física són un bon mitjà per millorar la salut de la població i reduir les despeses en sanitat pública. Creuen, a més, que encara hi ha molt marge de millora i, per tant, per augmentar els beneficis per a la salut i el medi ambient. La preocupació sobre les altes taxes de sedentarisme, l’epidèmia d’obesitat i l’increment dels nivells de contaminació de l’aire a les ciutats fa que institucions com l’Organització Mundial de la Salut (OMS), la Comissió Europea i el Centre d’EUA per al Control de Malalties posin la seva obstinació a frenar la situació.

Pedalear amb bicicleta a ritme constant

Segons l’estudi del CREAL, les dones que utilitzen la bici una mitjana de quatre hores a la setmana són menys propenses a guanyar pes

Desplaçar-se amb bicicleta suposa per als usuaris habituals, que recorren trajectes curts però constants cada dia, una activitat física no extenuante. En resum, és una bona forma de fer exercici sense massa esforç. Fa just un any, investigadors de la Universitat d’Harvard (EUA) van publicar un estudi en la revista “Arxivis of Internal Medicine” en el qual confirmaven que, encara que se li dediqui poc temps, pedalear ajuda a controlar el pes, la qual cosa representa un benefici evident per a la salut. El treball es va dur a terme entre 18.414 dones que, a l’inici de l’estudi, tenien edats compreses entre els 25 i els 42 anys.

Després d’analitzar les dades obtingudes, els investigadors van comprovar que els qui utilitzaven la bici una mitjana de quatre hores a la setmana eren menys propenses a guanyar pes, si les hi comparava amb els qui no pedaleaban. Un increment de cinc minuts al dia en les dones que no usaven la bici a l’inici de l’estudi també va mostrar ser beneficiós. La bicicleta permet desplaçar-se d’un costat a un altre, la qual cosa la converteix en un mitjà de transport útil, alhora que una eina per realitzar activitat física gairebé de forma inconscient, ja que l’objectiu no és l’exercici en si, sinó desplaçar-se d’un lloc a un altre. Els especialistes assenyalen que podria equiparar-se a caminar de forma enèrgica.

Multitud d’avantatges per a la salut

Juntament amb la carrera i la natació, pedalear és una de les maneres de millorar la capacitat aeròbica. Contribueix a desenvolupar la mobilitat articular i els músculs de les cames, els malucs i els glúteos i perdre greix en les cuixes i els panxells. A més, com qualsevol activitat física, millora la funció cardiorespiratòria. També ajuda a mantenir la mobilitat de les articulacions i, sempre que es col·loqui el selló en la posició adequada, pot disminuir la tensió en la columna vertebral i alleujar el dolor d’esquena.

Hi ha múltiples avantatges del seu ús com a mitjà habitual de transport: l’eficiència energètica, ja que el consum d’energia que requereix és 50 vegades menor que el que precisa un cotxe, i el preu, en ser molt més barates (40 vegades menys que un cotxe i de 10 a 20 vegades menys que una motocicleta). La bicicleta és segura i, en general, contribueix a disminuir el tràfic i a reduir la gravetat dels accidents. També són més ràpides en desplaçaments urbans (per a distàncies de fins a 5 quilòmetres) i ocupen molt poc espai, tant en circulació com en estacionament.

L'ÚS DEL CASC, MAJOR SEGURETAT

L’augment de l’ús de la bicicleta va provocar fa pocs anys un increment considerable d’accidents amb resultats de lesions medul·lars. Van arribar fins i tot a superar les causades pel cotxe. Al gener es van publicar dades del Bicing a Barcelona que il·lustraven un descens dels accidents en ciclistes després de la implantació del servei i dels carrils específics. I aquesta sembla ser la tendència en la resta de ciutats espanyoles.

No obstant això, no cal oblidar que la seguretat damunt de la bicicleta és fonamental. El casc és una de les mesures de seguretat passiva que poden aplicar els ciclistes (tant nens com a adults) per minimitzar els danys en una possible caiguda. La seva col·locació en nens és especialment important si es té en compte que, segons dades de la Direcció general de trànsit, prop d’un 20% dels morts en accident de trànsit entre 10 i 14 anys eren usuaris de bicicleta. Les lesions en el cap van ser la causa principal de defunció. L’ús correcte del casc redueix el risc de lesió cranial i cerebral entre un 63% i un 88%, mentre que el risc de defunció descendeix en un 26%.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions