Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Salut amb vitamina D

Segons experts internacionals, els lactants, nens i adolescents mostren manca de vitamina D, essencial per al desenvolupament del sistema musculoesquelético i la prevenció de diverses malalties

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Diumenge, 18 de Agost de 2013
img_vitamina d hd_

La vitamina D és fonamental per a l’organisme. Les seves funcions van des de la contribució al desenvolupament i manteniment del sistema musculoesquelético, fins a la prevenció de malalties, com les cardiovasculars, alguns càncers i infeccions. S’obté mitjançant el consum de determinats aliments i se sintetitza amb l’exposició solar. Malgrat la seva importància, experts internacionals han alertat que la població infantil, de manera generalitzada, té un dèficit d’aquest micronutriente. Per això insisteixen en la importància de proporcionar un suplement durant el primer any de vida. A continuació es detalla el paper de la vitamina D en la salut i quines conseqüències comporta la seva manca. A més, s’assenyala què aliments són font de vitamina D.

Img sol vitamina d art
Imatge: amoeda

Nens en risc de falta de vitamina D

Segons informació del Comitè de Nutrició (AMB) de l’ESPGHAN (European Society for Paediatric Gastroenterology Hepatology and Nutrition), la població infantil té baixos nivells de vitamina D. Aquest comitè ho integren 10 membres de diferents països europeus, entre ells Espanya, que està representada per la professora del departament de Pediatria de la Universitat de Granada, Cristina Campoy.

Després de la revisió sistemàtica ‘Vitamin D in Healthy European Paediatric Population’, els experts de l’AMB aporten una sèrie de consells per prevenir la falta d’aquesta vitamina. Per a això, veuen necessari, durant el primer any de vida, prendre un suplement oral de 400 unitats internacionals (UI) de vitamina D i animen als professionals de salut a cura d’aquesta franja de població a assegurar-se que aquesta mesura es duu a terme.

L’exposició solar necessària per sintetitzar la vitamina D és d’uns 15 a 30 minuts al dia

La revisió, publicada en el Journal of Pediatric, Gastroenterology and Nutrition, també assenyala que entre els europeus de 2 a 18 anys els nivells de vitamina D són menors del que caldria esperar, però encara no s’ha demostrat la necessitat d’administrar-los suplements de forma generalitzada. En canvi, reclamen a les autoritats pertinents que adoptin estratègies per millorar l’estat nutricional d’aquest micronutriente segons les condicions de la zona.

Com ja apuntava Ángel Gil, president de la Societat Espanyola de Nutrició, en declaracions a EROSKI CONSUMER, “la hipovitaminosis D té una alta prevalença mundial: 1.000 milions de persones posseeixen una concentració baixa del metabòlit actiu”. L’exposició solar necessària per sintetitzar aquesta vitamina és d’uns 15 a 30 minuts al dia; no obstant això, aquest expert assegura que el problema en un país com el nostre, amb tantes hores de sol, són l’excessiu ús de cremes solars, perquè porten filtres de rajos ultraviolats que són just les que influeixen en la seva síntesi.

Per això, la població en risc de presentar manca, segons els especialistes de l’AMB de l’ESPGHAN, són: nens i adolescents amb exposició solar escassa (per ocupació excessiva de cremes amb fotoprotector alt, amb poca exposició solar o perquè viuen en països nòrdics), menors obesos i els lactants que no reben el suplement oral de vitamina D recomanat.

El paper de la vitamina D en salut

La vitamina D és un micronutriente essencial per a la vida. Entre les seves accions figura la de regular el metabolisme del calci i del fòsfor, per la qual cosa contribueix a la mineralització òssia. Per això, un dèficit en les etapes de desenvolupament pot provocar raquitismo i osteomalacia. També, la seva manca en l’edat adulta pot afavorir l’osteoporosis , debilitat muscular i fractures.

En el sistema cardiovascular també té un paper fonamental. Les últimes recerques sobre aquest tema, realitzades en l’Intermountain Medical Center de Murray, a Utah (EUA), assenyalen que una mínima deficiència en els nivells de vitamina D ja desencadena diferències en la casuística d’infarts , ictus, insuficiència cardíaca o mort; és a dir, la seva manca es relaciona de manera directa amb esdeveniments cardiovasculars i defunció.

De la mateixa manera, s’ha pogut demostrar que actua com a mecanisme de defensa: tenir nivells adequats ajuda en processos infecciosos, com la grip, i als fumadors, a ser menys propensos a sofrir malalties pulmonars cròniques. Per contra, els qui tenen deficiència de vitamina D pateixen infeccions repetides de les vies respiratòries.

També les recerques sustenten que tenir nivells apropiats de vitamina D contribueix a la cicatrització de les ferides i prevé el desenvolupament d’alguns tipus de càncer, com el de còlon, de pròstata i mama, el càncer que més afecta a les dones.

Aliments rics en vitamina D

La vitamina D és una de les més difícils d’incorporar en la dieta, ja que hi ha pocs aliments que la continguin de manera natural. Entre els quals són font en aquest micronutriente estan el greix dels productes làctics (formatge, mantega, crema de llet), el peix gras (com la tonyina, el verat o el salmó) i les ostres. En conseqüència, molts aliments s’enriqueixen amb D2 (ergocalciferol) i D3 (colecalciferol), com a cereals per al desdejuni, margarines i alguna beguda vegetal, com la llet de soia.

Si es consumeixen de làctics descremats o semidesnatados per disminuir l’aportació d’energia, es redueix la ingesta d’aquesta vitamina, i caldria considerar una altra entrada, com a aliments suplementados o mantegues enriquides i peix, sobretot blau, en una quantitat important per aconseguir els nivells adequats.

Els requeriments diaris són entre 400 i 600 UI de vitamina D, encara que les embarassades necessiten fins a 500 UI i els nens prematurs, fins a 1.000 UI al dia.

No obstant això, no cal oblidar que aquesta vitamina s’emmagatzema en els teixits grassos i precisa de l’acció dels rajos del sol per incorporar-se a la circulació sanguínia.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions