Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Sanitat no veu una relació de causalitat entre la vacuna contra el papil·loma i l’aparició de convulsions

Considera que els efectes secundaris del medicament "formen part de l'esperat"

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 17deFebrerde2009

L’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS), dependent del Ministeri de Sanitat, no ha trobat evidències científiques per establir la relació de causalitat entre l’administració de la vacuna contra el virus del papil·loma humà i les convulsions que van sofrir dues adolescents valencianes.

Img gardasil
Imatge: CONSUMER EROSKI

En una nota dirigida als professionals sanitaris, l’AEMPS explica que des que es va ordenar, el passat 9 de febrer, la suspensió de l’administració, distribució i dispensació del lot NH52670 de la vacuna contra el papil·loma de la marca “Gardasil”, ha realitzat una revisió exhaustiva de tota la informació disponible en relació amb la qualitat i la seguretat d’aquest medicament. És més, assegura que la qualitat del citat lot “compleix amb les especificacions tècniques i de moment no s’ha detectat cap anomalia”.

Per tant, la seva conclusió és que “a la vista de les dades actualment disponibles, i en tant no es completi l’avaluació actualment en marxa, es conclou que no existeix suficient evidència científica per establir la relació de causalitat entre l’administració de la vacuna i l’aparició de convulsions severes no sincopales” com les sofertes per les dues nenes.

El Sistema Español de Farmacovigilància té registrades 103 notificacions de sospites de reaccions adverses, 35 d’elles greus

Actualment, el Sistema Español de Farmacovigilància té registrades 103 notificacions de sospites de reaccions adverses associades amb “Gardasil”, de les quals 35 s’han qualificat com a greus, encara que en la seva majoria no van requerir hospitalització.

Entre aquests casos només hi ha cinc amb convulsions. D’aquests, dos responen a un quadre conegut per a aquesta i altres vacunes que s’administren en adolescents i adults joves, i que són conseqüència d’un síncope (esvaïment per baixada de la tensió arterial). “Aquests casos es consideren més relacionats amb l’administració del producte (com amb qualsevol administració parenteral) que amb el medicament en si”, afirma l’Agència.

En un tercer cas es va comunicar una convulsió que va aparèixer cinc dies després de l’administració en una pacient amb antecedents de trastorns neurològics. Finalment, es troben els dos casos de les nenes hospitalitzades a la Comunitat Valenciana, que actualment segueixen investigant-se per establir el seu grau de relació amb la vacunació i la possible existència de causes alternatives que expliquin el quadre clínic.

Atípics

Els dos casos registrats “són atípics en el context del fins ara conegut com a possibles reaccions adverses”

Aquestes notificacions “formen part de l’esperat per a un medicament al que s’han exposat desenes de milers de persones des de la seva comercialització”, apunta l’AEMPS, que, no obstant això, matisa que els dos casos registrats a la Comunitat Valenciana “són atípics en el context del fins ara conegut com a possibles reaccions adverses”.

En la fitxa tècnica de “Gardasil” es descriuen reaccions adverses com pirexia i eritema, dolor, i inflor en el punt d’injecció, com molt freqüents i altres menys freqüents com linfadenopatía, reaccions d’hipersensibilitat, síndrome de Guillain-Barré, mareig, mal de cap, síncope, artràlgia, miàlgia, astènia, fatiga i malestar general.

En relació amb la possibilitat d’aparició d’un síncope, la fitxa tècnica adverteix: “Després de qualsevol vacunació pot produir-se síncope (desmai), especialment en adolescents i adults joves”. I afegeix: “Per tant, ha d’observar-se acuradament als vacunats durant aproximadament 15 minuts després de l’administració de ‘Gardasil’”.

BONA RECUPERACIÓ

Fuentes de la Conselleria de Sanitat de la Comunitat Valenciana han assegurat que les dues nenes ingressades pels efectes adversos després d’inocular-los la vacuna evolucionen favorablement dins d’un pronòstic estable.

La que romania en la Unitat de Vigilància intensiva de l’Hospital Clínic de València des que va ingressar fa 12 dies ja ha estat traslladada a planta, després de millorar el seu estat. La segona nena afectada va abandonar aquesta unitat després d’haver tornat a ella per un empitjorament.

D’altra banda, ahir es va reprendre la vacunació contra el virus del papil·loma humà a la Comunitat Valenciana. Encara que s’esperava un centenar de vacunacions, finalment només van ser 24 les nenes que van rebre el medicament.

La vacunació es realitzarà ara només als centres de salut i no en els col·legis com es feia fins al moment de forma simultània.

L’Associació Espanyola de Pediatria (AEP), per la seva banda, va llançar un missatge de tranquil·litat respecte a la seguretat de “Gardasil”. El doctor Enrique Bernaola, coordinador del Comitè Assessor de Vacunes d’aquesta associació, va recordar que unes 800.000 nenes vacunades amb el lot sospitós de provocar les reaccions no han presentat cap problema.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions