Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Screen pollution: la contaminació de la qual (gairebé) ningú parla

Els oftalmólogos denominen astenotopia acomodativa a un nou mal ocular causat per les pantalles dels mòbils, els ordinadors i les tabletas

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dissabte, 18deGenerde2020
movil foto pantalla ciudad Imatge: Pexels

Screen pollution, un terme terrorífic per a la salut visual, descriu una patologia provocada per l’arribada massiva dels dispositius electrònics a la vida quotidiana. Segons un estudi realitzat per Sondeja, el primer que fa el 80 % dels espanyols en aixecar-se és mirar una pantalla electrònica; i l’últim, també. Ni en vacances descansem d’elles. El mateix mostreig aporta una altra dada preocupant per als ulls: passem més d’11 hores fixant la vista en una pantalla i el 81 % de nosaltres mira cinc o més. I això té les seves conseqüències, sobretot en els més joves. A continuació expliquem quins són i quines pautes hem de seguir per fer un ús responsable de les pantalles i així reduir els seus efectes negatius.

Consultar l’hora, agendar activitats, posar l’alarma, saber què temps farà, llegir les notícies, penjar un contingut en xarxes socials, jugar al solitari, veure una sèrie, revisar els comptes del banc…. Pràcticament en tots els àmbits de l’estil de vida actual estan presents les pantalles. La sobredosi electrònica s’ha colat en les nostres vides de forma inefable i, com alerten els experts, ja no solament és el temps que passem enfront de les pantalles, sinó de les conseqüències que té aquest comportament sobre la salut.

Manuel Díaz Llopis, catedràtic d’Oftalmologia de la Universitat de València, assenyala que “aquesta absència d’activitat lluminosa i excessivament sedentària derivada de l’exposició a les pantalles comporta efectes molt nocius, com la possible aparició d’astenopia acomodativa (els principals símptomes de la qual són coïssor i enrogiment dels ulls, així com mal de cap) o la progressió de la miopia en nens derivada d’aquesta falta de llum natural”.

El futur visual dels més joves està en joc. Segons l’estudi citat, un de cada tres menors de 18 anys passa quatre hores o més al més al dia mirant una pantalla. “En la majoria dels casos, això els porta a buscar llocs foscos i amb poca llum, la qual cosa es coneix com a efecte caverna. Aquesta falta d’exposició dels ulls a realitzar activitats sota llum natural guarda relació directa amb l’increment de la miopia que s’està observant en la població mundial”, comenta l’oftalmólogo.

pantallas movil ordenador redes sociales
Imatge: Erik_Lucatero

Per aquest motiu els experts hagin llançat la veu d’alarma i demanin als progenitors precaució amb l’ús dels dispositius electrònics. Si bé són inevitables i faciliten l’existència —fins i tot proporcionen deliciosos moments de tranquil·litat—, controlar les hores de la seva utilització va més enllà que puguin causar addiccions: la moderació és imprescindible per salvaguardar la bona vista de les futures generacions. La dada és esgarrifosa, segons el doctor Díaz Llopis: “En 10 anys es calcula que a Espanya més del 80 % dels nens acabaran desenvolupant miopia”.

11 gestos per combatre la screen pollution

La bona notícia és que, si actuem amb previsió, les prediccions no es tenen per què complir. Què es pot fer? Manuel Díaz Llopis, en col·laboració amb l’associació Empantallados, recomana seguir una sèrie de pautes per realitzar un ús responsable de les pantalles i intentar reduir així els possibles efectes nocius per a la salut ocular.

  • 1. Autoavaluació. És important ser conscient de l’ús que fem de les pantalles en el nostre dia a dia. Mesurar el temps que els dediquem i valorar si és el que es desitja emprar. Prestar especial atenció a les activitats que es duen a terme de manera simultània amb les pantalles.
  • 2. Crear un pla personal d’ús digital, sobretot, determinant para què es vol utilitzar cadascun dels dispositius. Un truc? Llevar les notificacions de la pantalla d’inici i ser un de mateix el que marca quan consultar el telèfon.
  • 3. Buscar aliats. Incorporar recursos per mesurar, definir temps i buscar espais de desconnexió. Alguns sistemes operatius ja permeten establir temps d’ús; incorpora alarmes o estableix mecanismes per deixar aparcats els dispositius en determinats moments.
  • 4. Parpellejar de forma voluntària amb freqüència. Això evitarà la sequedat i la fatiga ocular.
  • 5. Fer descansos curts però periòdics, aixecant la mirada i desenfocant la pantalla. Si es té oportunitat, l’idoni és mirar per la finestra o dirigir la mirada cap a algun espai amb llum natural. I el convenient és prendre aquests descansos cada 45 minuts. Al llarg del dia, quan es va incrementant la fatiga visual, aquesta freqüència s’ha d’incrementar.
  • 6. Utilitzar lubrificants oculars, tipus llàgrimes artificials, per prevenir l’ull sec secundari, els principals símptomes del qual són sensació de terra, enrogiment i necessitat involuntària que es tanquin els ulls. Així mateix, en ocasions pot produir lagrimeo per rebot, visió borrosa i dificultats per a la concentració.
  • 7. Buscar la distància adequada de les pantalles. L’idoni és situar-nos a una distància d’entre 35 i 50 centímetres per a pantalles petites (mòbil, tableta) i a un mínim de 55 centímetres per a altres pantalles fixes.
  • 8. Afegir filtre de llum blava en el cas que portem ulleres graduades.
  • 9. Si ets pare o mare, dona exemple. No convé dirigir-se als fills mentre s’està usant el mòbil. El recomanable és aglutinar les tasques que requereixin l’ocupació de pantalles en moments determinats i establir un pla digital per gaudir en família.
  • 10. En menors de 21 anys, promoure que l’ús de pantalles fora de l’horari escolar es faci en hores sense sol, per evitar que aquesta utilització de pantalles en llocs foscos impedeixi realitzar altres activitats sota llum natural.
  • 11. Fixar un dia a la setmana sense pantalles, plantejant alternatives d’oci com escapades a la naturalesa, esport, lectura, etc.

Etiquetes:

pantallas-ca vista

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions