Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Sedentarisme, enemic íntim del teu cor

El sedentarisme és el responsable del 5% de les malalties cardiovasculars, segons un informe de la World Heart Federation

Img sedentarismo enemigo coraz en hd Imatge: racorn

La inactivitat física és un dels principals factors de risc cardiovascular. I, segons indiquen recerques recents, la seva incidència en el sobrepès i l’obesitat dels espanyols és major que la que exerceixen les calories que ingerim. La dada preocupa als experts sanitaris ja que, al nostre país, 4 de cada 10 persones es declaren sedentàries. Per contra, incloure en la rutina del dia a dia la pràctica esportiva pot allargar i millorar la nostra qualitat de vida i reduir un dels principals factors de risc cardiovascular. A continuació s’explica per què l’esport funciona com una medicina i es donen pautes d’exercicis aliats del cor.

Img sedentarismo enemigo corazon
Imatge: racorn

Fa uns mesos un estudi donava la veu d’alarma: en l’actualitat, el sedentarisme incideix més en el sobrepès i l’obesitat dels espanyols que les calories que ingerim. Així conclou el treball d’Antropometría, Ingesta i Balanç Energètic a Espanya (ANIBES) elaborat per la Fundació Espanyola de la Nutrició (FEN) en col·laboració amb experts científics. Aquesta dada no solament evidencia que ara hi ha més sobrepès entre la població espanyola que fa tan sol unes dècades, sinó també que estem posant en perill la nostra salut. La raó és que avui dia som més sedentaris que mai, i el sedentarisme és un dels pitjors enemics del nostre benestar. De fet, s’inclou com a factor de risc cardiovascular. I és tan important, que se situa al mateix nivell que la hipertensió, la diabetis o els nivells de colesterol elevat.

Malgrat aquesta circumstància, un 40% dels espanyols es declara sedentari -un 46,6% de les dones i un 35,9% dels homes- segons l’Enquesta Nacional de Salut, la qual cosa suposa que gairebé la meitat de la població està posant en risc la seva salut. Com a mostra, una dada: segons un informe elaborat per la World Heart Federation, la inactivitat física és directament responsable d’almenys un 5% de les malalties cardiovasculars. Per aquest motiu des del col·lectiu mèdic intentin conscienciar-nos de la importància de practicar exercici diàriament. “La prevenció és essencial”, assegura el doctor Leandro Plaza, president de la Fundació Espanyola del Cor. “Cal posar l’accent -afirma- en el control dels factors de risc cardiovascular, i el sedentarisme i l’obesitat són alguns dels més destacables que, a més, depenen en gran part de la nostra voluntat”.

Per què l’esport funciona com una medicina?

Encara que hem escoltat en centenars d’ocasions el missatge que l’exercici és bo per a la nostra salut, poques vegades ens detenim en el perquè. I són els efectes que l’esport té en el nostre organisme els que amb més facilitat poden convèncer-nos que ho incloguem en la nostra rutina. Entre elles, els especiaslistas destaquen les següents:

  • Tant la qualitat de l’os/os com la força muscular, l’elasticitat, el sistema immunològic o l’eficàcia cardiorrespiratòria milloren de forma considerable.
  • Augmenta la memòria i redueix el risc de patir depressió, ansietat i estrès.
  • Un estudi de l’Institut Karolinska (Suècia) va constatar que l’exercici físic disminueix el risc de sofrir qualsevol tipus de demència en la vellesa i pot reduir fins a en un 40% el risc de mortalitat per malaltia cardiovascular.
  • Millora la composició corporal i, amb això, ajuda a controlar la tensió.
  • Al costat d’una dieta cardiosaludable, disminueix el risc de contreure diabetis tipus 2.
  • En persones amb baixa resistència aeròbica que precisen ajuda per realitzar les tasques de la vida quotidiana, la pràctica d’un exercici físic millora el seu consum màxim d’oxigen i els fa guanyar independència.
  • Redueix les xifres de colesterol en sang i el greix total del cos.
  • Exercicis aliats del teu cor

    En incloure l’esport en la nostra rutina, les opcions passen per desenes de possibilitats en funció dels gustos, horaris i altres circumstàncies personals. Però si podem escollir, quin esport resulta millor per al nostre organisme? Quin aporta majors beneficis a la nostra salut cardiovascular?

    Segons els experts, hi ha dos tipus d’exercici:

    • Dinàmic o aeròbic: requereix d’un treball muscular dinàmic. Aquest tipus d’exercici mobilitza grans grups musculars que produeixen canvis en la longitud de la fibra del múscul i poc augment de la tensió. Solen ser activitats perllongades que precisen un increment en el consum d’oxigen, per la qual cosa es denominen també exercicis aeròbics. Entre ells s’enquadren els següents: caminar, córrer, nedar o caminar amb bicicleta.
    • Estàtic, de força o anaeròbic: solen intervenir grups musculars concrets i ser de curta durada. Dins d’ell podem diferenciar dos tipus: l’exercici isomètric i l’exercici isotònic. L’isomètric produeix una contracció muscular sostinguda contra una resistència fixa que no es pot vèncer (per exemple, empènyer una paret), mentre que l’isotònic seria una contracció muscular contra una resistència que la musculatura implicada pot vèncer (per exemple, moure peses de pocs quilograms).

    Encara que en gran part de les activitats i esports que realitzem es barregen tots dos tipus d’exercici, sempre destaca un d’ells. I si busquem els majors efectes beneficiosos a nivell cardiovascular, els exercicis predominantment aeròbics o dinàmics són els més indicats. S’ha demostrat que prevenen l’aparició de la malaltia cardiovascular i, en el cas d’existir ja aquesta malaltia, disminueixen les complicacions i augmenten la supervivència.

    Quant deporti fer?

    Segons la doctora Carmen de Pablo, cardiòloga de la Unitat de Rehabilitació Cardíaca de l’Hospital Ramón y Cajal de Madrid, a les persones sanes se’ls aconsella realitzar exercici aeròbic, com caminar, caminar amb bicicleta o nedar, a intensitat moderada almenys 30 minuts la majoria de dies de la setmana. Si es tracta de persones entrenades, aquesta recomanació podria substituir-se per entrenament de major intensitat.

    Quant a les persones sedentàries, l’idoni és que comencin amb exercici de baixa intensitat i curts períodes per anar augmentant tant la intensitat com el temps de forma progressiva. Però, a més, l’esport ha de complementar-se amb un increment en l’exercici de la vida diària: anar caminant a l’oficina, usar les escales en lloc de l’ascensor, baixar-se un parell de parades abans en l’autobús quan anem a un altre lloc de la ciutat… Aquests canvis en la nostra rutina poden suposar la diferència entre un bon i un mal estat de salut.

    Exercici després de l'infart, sí o no?

    L’exercici és fonamental en la rehabilitació dels pacients amb qualsevol tipus de cardiopatia, fins i tot els que han sofert infarts. Però el primer pas és consultar al metge, que determinarà el nivell d’esforç per mitjà d’una ergometría o prova d’esforç. Serà l’especialista qui dissenyi el programa de rehabilitació cardíaca. 

    Consells per als pacients cardiovasculars:

    • Consulta al teu metge abans de començar o reprendre l’activitat esportiva. El teu historial i una prova d’esforç determinaran què tipus d’exercici pots practicar i a quanta intensitat. 
    • Realitza sempre exercicis d’escalfament.
    • Exercita’t en grup, segons la teva edat o grau d’incapacitat. Et donarà seguretat sobretot al principi.
    • Cal relaxar la musculatura. Quan es treballa amb certa tensió, la tonicidad muscular és superior a la normal i causa fatiga i cansament.
    • No cal arribar a la fatiga en cap cas. L’ànim competitiu tampoc ha de provocar-te excessiva tensió.
    • L’exercici ha de ser lleuger, de curta durada i amb freqüents descansos. Evita els esports que suposin un repte massa ambiciós al principi.
    • Detingues l’activitat davant qualsevol símptoma anormal.
    • Acaba sempre l’activitat amb exercicis de refredament.

    RSS. Sigue informado

    Fundación española del corazón

    Et pot interessar:

    Infografies | Fotografies | Investigacions