Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Sedentarisme i càncer: raons de pes per a posar-nos en marxa

La inactivitat física és el quart factor de risc per a la salut en el món: multiplica les malalties cardíaques i respiratòries, la diabetis, l'obesitat i el càncer

Fins a un 40% de la població adulta a Espanya és sedentària, a penes es mou en el seu dia a dia. Sabies que l’Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana un mínim de 150 minuts d’activitat física moderada al llarg de la setmana? Encara que afecta de manera diferent a cada tipus de persona, aquesta falta de moviment agreuja determinades patologies. No obstant això, l’exercici redueix el risc de patir càncer i altres malalties no transmissibles. Però posar fi al sedentarisme és molt senzill, com comptem a continuació.

Fins i tot sense tenir en compte el pes corporal, hi ha estudis solvents que relacionen la inactivitat física amb el càncer de mama i el càncer de còlon. Per aquest motiu l’exercici físic ens ajudi en tot moment a millorar la nostra qualitat de vida.

Entre el 30% i el 40% de la població adulta a Espanya és sedentària. Rares vegades realitza algun tipus d’activitat física, encara que només sigui caminar. Per tant, no complim amb les recomanacions mínimes de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), que estableix almenys 150 minuts d’activitat física moderada al llarg de la setmana: és a dir, hauríem de caminar a pas ràpid durant 30 minuts almenys cinc dies.

Sedentarisme: una vida entre cadires i pantalles

El sedentarisme està associat a la nostra manera de vida, i molt més en aquests temps de pandèmia amb el teletreball en plena efervescència. Les jornades laborals de molts treballadors es materialitzen sobre una cadira o dempeus, durant hores, però sense tot just canviar de postura. A això se suma que la mobilitat es duu a terme en vehicles privats o en transport públic. En aquestes circumstàncies, les recomanacions de l’OMS difícilment poden dur-se a terme. Un altre factor accentua aquest perillós hàbit: l’ús de les noves tecnologies potencia un oci passiu entorn de les omnipresents pantalles que hi ha en la nostra vida.

Moltes són, per descomptat, les circumstàncies que ens limiten trobar la motivació necessària per a dedicar temps a la pràctica d’exercici. Però hem de superar aquestes adversitats perquè l’activitat física és fonamental per a una millor qualitat de vida.

Beneficis de l’activitat física

Complir amb les pautes de l’OMS amb un mínim de disciplina diària ens permetrà millorar el funcionament del nostre cor i pulmons, així com la salut dels nostres músculs i ossos. L’activitat física redueix el risc de patir càncer i altres malalties no transmissibles. Però la cosa no queda només aquí. Encara que ja patim alguna d’aquestes malalties, i sempre que no existeixi cap contraindicació mèdica, l’exercici físic sempre ens procurarà benestar.

Aquests beneficis seran majors si anem una mica més enllà del guió mínim aconsellat per l’OMS. Hauríem d’intentar, per tant, arribar als 300 minuts d’activitat moderada a la setmana, la qual cosa significa caminar a pas ràpid durant 45 minuts cada dia. Com en la vida, sempre serà millor treure un notable que aprovar pels pèls.

Posem-nos en marxa

Encara que el sedentarisme està molt generalitzat en la nostra societat, afecta de manera diferent a cada persona. No obstant això, ser conscients de la importància de cuidar la nostra salut i d’evitar les males rutines en el nostre dia a dia està al nostre abast.

➡️ Si no has practicat exercici abans i no tens una rutina creada

  • Aquest és l’escenari zero per a una gran part de les persones. Entenem les teves dificultats i sabem que començar a crear una rutina no és fàcil. Per això és important una reflexió prèvia sobre els motius de l’exercici, els beneficis que t’aportarà i sobre quines activitats físiques t’agradaria fer i et sents capaç de dur a terme. Pot semblar poca cosa, però és el primer pas per a afermar un nou hàbit. Els petits canvis sempre sumen.

➡️ Si ja has creat una rutina d’activitat

  •  Enhorabona! Has optat per millorar la teva salut i és el millor regal que pots fer-te. És molt valuós el que has aconseguit i més important és no perdre-ho. Aprofita per a obrir nous espai d’activitat física que no hagis provat fins ara. Pot ser muntar amb bici, nedar… El millor seria trobar activitats que et permetin complementar l’exercici que ja estàs fent i no substituir-lo.

➡️ Si tens una rutina d’exercici físic, però et costa mantenir-la

  • Mai és tard per a reprendre el que vas deixar. Simplement recorda que si portes un període de temps sense moure’t, pot ser que no tinguis la mateixa forma física d’abans. No passa res, però és important prevenir les lesions. Per aquest motiu, pren-te’l amb calma. Mesura les teves capacitats i veu progressant a poc a poc.

RSS. Sigue informado

AECC

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions