Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Sedentarisme, la segona pandèmia després de la covid-19: com tornar a l’activitat física?

Per a les persones que han tingut el coronavirus, i noten fatiga en realitzar activitats quotidianes, és imprescindible un programa d'exercici físic personalitzat i seguir aquests consells

img_ejercicio diabetes verano hd 1

La crisi sanitària, econòmica i social de la covid-19 ha obligat a haver d’adoptar mesures extraordinàries durant aquests mesos per evitar nous contagis del coronavirus. Entre elles, destaca el confinament, al que ha estat sotmesa gran part de la població mundial, com ja ocorregués en 1918 al nostre país i en molts altres per impedir la propagació de la grip espanyola. Aquesta mesura ha afectat de forma directa a la pràctica d’exercici físic. Per això, alguns autors afirmen que, en l’actualitat, ens estem enfrontant a dues pandèmies de manera simultània: la pandèmia de covid-19 i una pandèmia d’inactivitat física i comportament sedentari.

Quins efectes causa el sedentarisme en la nostra salut?

Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), el 31 % de les persones amb 15 anys o més ja eren físicament inactives abans que arribés la covid-19. Però el coronavirus està fent que tots ens moguem menys que abans i fins a és possible que la inactivitat física continuï després de superar la pandèmia. I el nostre organisme ho sofrirà. De fet, ja ho està fent. Solament la reducció en el nombre de passos diaris durant almenys dues setmanes és suficient per produir en una deterioració significativa en els nostres músculs, esquelet i metabolisme.

Beneficis de l’exercici físic

I és que l’activitat física és beneficiosa per al cos i la ment. Redueix la hipertensió, ajuda en el control de pes, disminueix el risc de malalties cardíaques, accidents cerebrovasculares, diabetis tipus 2 i diversos tipus de càncer, malalties que poden augmentar la vulnerabilitat a la covid-19. L’exercici físic realitzat amb regularitat contribueix a enfortir la musculatura, millorar la flexibilitat i l’equilibri i en nens ajuda a mantenir un desenvolupament i creixement saludables. També és bo per a la nostra salut mental, ja que redueix el risc de depressió i deterioració cognitiva, retarda l’aparició de demència i millora el nostre estat d’ànim en general.

Com estar actius després de passar la covid-19?

Això és especialment important per a les persones que han patit la nova malaltia. D’una banda, s’ha observat que els qui s’han infectat de coronavirus i han tingut pocs símptomes es recuperen de forma espontània i no solen referir conseqüències a nivell funcional. No obstant això, en un 5-10 % de les persones que han passat la covid-19, aquests signes de la malaltia es mantenen passades les quatre setmanes des de la infecció, a pesar que els test ja siguin negatius. Moltes d’elles refereixen fatiga excessiva en fer activitats quotidianes que podien realitzar prèviament, somni poc reparador i falta de concentració.

Per a aquelles persones que necessiten recuperar la capacitat funcional, és a dir, la capacitat per dur a terme les activitats de la vida diària sense supervisió, es recomana iniciar de manera gradual un programa d’exercici físic específic i adaptat al grup al que es pertanyi: persones físicament inactives, actives, majors… Per els qui han tingut la covid-19 és imprescindible realitzar un programa de rehabilitació personalitzat que compti amb un fisioterapeuta expert que adapti aquest programa d’exercicis a cada pacient en funció del seu estat de salut actual, la seva capacitat física, les seves preferències, etc.

De manera general, cal seguir les següents recomanacions:

  • ➡️ Fer exercici físic diàriament. No realitzar si apareix febre o més símptomes respiratoris dels habituals.
  • ➡️ Evitar períodes llargs de sedestación.
  • ➡️ Coordinar la respiració durant l’execució dels exercicis. Per a això, sempre has de deixar anar l’aire quan es fa l’esforç; per exemple, si vols pujar les escales, col·loca’t davant dels graons, agafa aire pel nas i comença a pujar els esglaons bufant com si apaguessis una vela, i quan et quedis sense aire, comença de nou.
  • ➡️ Controlar la intensitat dels exercicis i l’esforç amb l’escala de Borg. Per a això, puntua ambdues sensacions del 0 (gens de fatiga ni de falta d’aire) fins al 10 (màxim cansament i falta d’aire). Poden ser valors diferents. Recorda que cal adaptar cada sessió d’exercici als teus símptomes.
  • ➡️ Beure líquid freqüent durant el dia.
  • ➡️ Es realitzaran exercicis dirigits per millorar la capacitat cardiorrespiratòria i la força-resistència muscular, que explicarem al següent apartat.
  • ➡️ Aquells pacients que tinguin una deterioració de la capacitat funcional han de començar fent activitats de la vida diària i bàsiques.

Pilars fonamentals de l’exercici físic en pacients pos-covid-19

  • ✅ Entrenament de força-resistència. És recomanable realitzar diàriament aquest tipus d’exercici mitjançant moviments funcionals i amb ajuda de peses, bandes elàstiques, ampolles d’aigua, quilos d’aliments o el propi pes corporal. De cada exercici s’han d’executar tres sèries, tenint en compte que la sensació subjectiva d’esforç no sigui major de 3-5 en l’escala de Borg.
  • ✅ Entrenamiento de resistència aeròbica. Fer aquest entrenament diàriament amb una intensitat d’exercici alta, és a dir, un 6 en l’escala de Borg, però sempre que comptem amb la supervisió d’un professional; si no, és recomanable no passar de 3-4. S’aconsella dur-ho a terme almenys 30 minuts exercicis que impliquin grans grups musculars com pujar i baixar escales, caminar, córrer o nedar.

Si vols començar a portar una vida activa, recuperar el teu estat físic anterior a la pandèmia o si t’has vist afectat pel virus i necessites recuperar-te, els nostres coaches poden ajudar-te en el procés. Pots consultar-nos en el correu cuentanos@lovexair.com

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions