Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Sedentarisme: un estil de vida amb poc moviment

A Espanya, un de cada dos ciutadans no fa cap tipus d'exercici físic

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 23 de Abril de 2014

Als espanyols els falta motivació o temps per fer exercici, o ambdues coses, a tenor dels resultats de l’últim Eurobarómetro, els resultats del qual s’han fet públics en dates recents. Sembla que, malgrat la insistència dels professionals sanitaris i de l’evidència científica que recolza que la pràctica d’activitat física contribueix no solament en la prevenció sinó en el tractament de diferents patologies, és, no obstant això, una assignatura pendent. Aquest article aporta algunes dades sobre el sedentarisme a Espanya i en la resta dels paises de la Unió Europea, a més de les seves conseqüències i les recomanacions d’exercici que promulga l’Organització Mundial de la Salut (OMS).

Imatge: Mr.TinDC

No practicar esport

En l’última Enquesta Nacional de Salut de 2011-2012, publicada al març 2013, s’apuntava que el 41,3% de la població espanyola es declarava sedentària, més els homes que les dones. Segons les dades de l’últim informe especial de l’Eurobarómetro (estudis sobre l’opinió pública de cadascun dels Estats membres duts a terme des de 1973 per la Comissió Europea), fet públic al març 2014, se segueix en la mateixa tendència: a Espanya, el 44% dels ciutadans mai fa esport.

En el conjunt de la Unió Europea (UE), el percentatge d’els qui realitzen exercici físic almenys una vegada per setmana és de 70% a Suècia, el 68% a Dinamarca i el 66% a Finlàndia. Suècia també té una alta proporció (15%) d’enquestats que afirma practicar esport almenys cinc vegades a la setmana, igual que Hongria, Eslovènia, Espanya i Lituània.

La raó més habitual que apunten els ciutadans enquestats de tots els Estats membres per fer exercici és millorar la salut (62%) o la condició física (40%), relaxar-se (36%), divertir-se (30%), controlar el pes (24%), millorar l’aparença física (23%) i relacionar-se (20%). Per contra, els pretextos per no realitzar activitat física alguna són molts i variats: el 45% dels enquestats assegura que no té temps, el 20% afirma que li falta de motivació o interès, el 13% culpa a la seva discapacitat o malaltia (un de cada quatre té 55 anys o més) o, en un 10%, considera que és massa car.

Menys activitat, més risc d’emmalaltir

La inactivitat física és el quart factor de risc de mortalitat a tot el món

L’última Enquesta Nacional de Salut del 2011-2012, publicada fa un any, revelava també que les malalties cròniques van a l’alça. Aquesta situació es relaciona, sobretot, amb els factors de risc cardiovascular. Així, segons els resultats obtinguts en adults (a partir de 15 anys), segueixen augmentant la hipertensió arterial (que ha passat des de 1993 de l’11,2% al 18,5%), el colesterol elevat (que s’ha duplicat en el mateix període i ha passat del 8,2% al 16,4%) i la diabetis (del 4,1% al 7,0%).

També apunta que el 16,66% de la població adulta sofreix algun trastorn crònic, sobretot dones, com a dolor lumbar (18,6%), hipertensió arterial (18,5%), malalties reumáticas (18,3%), colesterol elevat (16,4%) i dolor cervical crònic (15,9%). En els homes són més habituals la bronquitis crònica i les lesions secundàries a accidents. En menors de 15 anys, l’al·lèrgia (que pateix un 10% de nens) i l’asma (5%) són els problemes crònics més prevalentes.

Recomanacions d’exercici físic

Està demostrat que la pràctica regular d’exercici físic ajuda a mantenir un bon estat de salut, a prevenir malalties i, fins i tot, a un millor maneig de les patologies cròniques. De fet, la inactivitat física és el quart factor de risc de mortalitat a tot el món. Per aquest motiu, l’Organització Mundial de la Salut va elaborar unes recomanacions mínimes sobre la freqüència, durada, tipus i quantitat d’exercici físic segons el grup d’edat:

Nens de 5 a 17 anys

  • Realitzar un mínim de 60 minuts al dia d’activitat física moderada o vigorosa. Tot el que superi aquest temps aporta més beneficis en la salut.
  • L’activitat física diària dels nens ha de ser, abans de res, aeròbica, sense oblidar practicar activitats que enforteixin el sistema musculoesquelético un mínim de tres vegades per setmana.

Adults de 18 a 64 anys

  • Acumular un mínim 2,5 hores (150 minuts) setmanals d’activitat física aeròbica moderada o un mínim de 75 minuts setmanals d’activitat aeròbica vigorosa, o bé una combinació equivalent d’ambdues.
  • L’activitat aeròbica s’ha de realitzar en sessions de 10 minuts com a mínim.
  • Fer exercicis d’enfortiment muscular dels grans grups musculars, dos o més vegades a la setmana.

Majors de 64 anys

A més dels punts citats per al grup d’edat anterior, s’afegeixen:

  • Davant dificultats de mobilitat, tres o més dies a la setmana s’han de realitzar activitats físiques dirigides a millorar l’equilibri i evitar les caigudes.
  • Quan l’estat de salut no permeti la pràctica d’exercici, cal intentar mantenir-se actius tot el que sigui possible.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions