Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Problemes de salut

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

“Sempre cal individualitzar el tractament amb probióticos”

Guillermo Álvarez Calatayud, president de la Societat Espanyola de Microbiótica, Probióticos i Prebiòtics (SEMiPyP)

Amb els probióticos ocorre com amb els medicaments: cal prendre la quantitat que ha demostrat ser eficaç per a un problema concret, ni més ni menys. A més, la quantitat recomanada depèn del cep. D’altra banda, els efectes beneficiosos tampoc depenen de la varietat d’espècies o ceps que contingui una marca. Per a tractar un determinat problema, a vegades serà necessari un producte amb diversos ceps i, en unes altres, només farà falta el que contingui una. Tot depèn dels resultats que hagin llançat les recerques. Conversem sobre això amb Guillermo Álvarez Calatayud, president de la Societat Espanyola de Microbiótica, Probióticos i Prebiòtics (SEMiPyP).

Per què molts professionals són escèptics sobre els efectes dels probióticos?

En primer lloc, perquè es vinculen amb freqüència a la naturopatía, i existeix una mala utilització en la medicina alternativa. En segon lloc, per desconeixement, tant dels metges com dels farmacèutics. Des de la Societat Espanyola de Microbiota, Probióticos i Prebiòtics intentem esmenar-ho organitzant cursos per a transmetre l’evidència científica sobre els seus beneficis.

Els seus resultats es multipliquen si s’empren al costat dels prebiòtics?

Els probióticos emulen als bacteris que tenim en l’intestí i els prebiòtics són ingredients nutricionals que milloren aquests bacteris. En molts casos, es dóna aquest efecte sincrético, però a vegades no és així, i pot funcionar millor un cep sol d’un probiótico o un prebiòtic.

Poden tenir efectes secundaris?

Són mínims. Si una persona pren molta quantitat d’un probiótico, pot alterar-se la flora intestinal i provocar una diarrea. Però en la majoria dels pacients, siguin sans o malalts, adults o ancians, són segurs. Sí, és veritat que pot haver-hi un risc, ja que algunes persones presenten un sistema immunològic molt deteriorat. Per exemple, els malalts terminals o pacients que han estat intervinguts del cor. Sempre cal individualitzar el tractament.

Els probióticos són igual d’eficaços en forma de pastilles que si formen part d’un producte?

Si porten el cep adequat, és igual que es prengui en una pastilla o en un iogurt. L’important és que portin la quantitat precisa i que s’hagin demostrat els beneficis d’aquest cep en la salut.

Són terapèutics o també preventius?

Totes dues coses. Per exemple, quan s’empren probióticos durant la primera infància, es pot prevenir l’aparició d’al·lèrgies amb posterioritat. Amb el mateix objectiu poden utilitzar-se per a evitar infeccions. Els nens, que s’emmalalteixen tant en les guarderies, podrien beneficiar-se d’aquest efecte preventiu.

Quina és la diferència entre un probiótico i un prebiòtic?

Fermentats, probióticos, prebiòtics… Sovint es confonen aquests termes. Aquestes són les seves característiques (i les seves diferències):

  • Fermentats. Es diu així als aliments les matèries primeres dels quals fermenten per l’acció de bacteris i llevats. És el cas de productes com el formatge, el iogurt, el pa, el quefir (làctia semblança al iogurt líquid) o el vi. Els bacteris exerceixen un paper fonamental en el nostre organisme i aquest tipus d’aliments pot secundar, reposar i diversificar la nostra flora intestinal. Per això, resulten saludables, però no pot dir-se que el cep del microorganisme concret que conté cadascun tingui un efecte concret en la salut. Sí que poden establir-se beneficis genèrics. Per exemple, se sap que la fermentació lenta que es produeix en la massa mare del pa facilita l’assimilació dels nutrients.
  • Probióticos. Igual que els productes fermentats, tenen microorganismes vius, però es diferencien d’aquests que està comprovat científicament que el cep del bacteri que conté cada aliment atorga un benefici a la persona que els pren quan és administrada en quantitats adequades. Perquè un producte pugui ser considerat probiótico ha de tenir 1.000 milions de bacteris UFC (unitats formadores de colònies); cap dels existents reuneix aquesta característica. Els aliments considerats probióticos, com alguns iogurts, són en realitat fermentats.
  • Prebiòtics. Són carbohidrats (óligo i polisacàrids) que estimulen el creixement selectiu de determinades espècies beneficioses de la microbiota intestinal, principalment bífidobacterias i lactobacilos, que s’encarreguen de fermentar aquests carbohidrats quan arriben a l’intestí prim. Els prebiòtics es consideren l’aliment dels bacteris bons. Estan presents en fruites (com el plàtan), verdures (porro, carxofa, espàrrecs) i cereals (blat, ordi).

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetes:

probióticos-ca


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions