Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Sense petons ni abraçades: això és el que li passa al teu cos quan no li toquen

La manca afectiva ocasionada per la falta de contacte físic produeix incertesa i inestabilitat emocional que podria degenerar en trastorns d'estrès postraumático

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 11deNovembrede2020

Tenim gana de pell. No és una frase feta, sinó una expressió que es correspon amb un fenomen neurofisiológico que explica per què l’absència de contacte físic durant aquesta pandèmia està afectant a la salut mental de moltes persones. El tacte és el primer sentit que desenvolupem i són aquestes carícies dels pares les responsables del nostre creixement físic, emocional i cognitiu; les mateixes que més tard ens fan estremir amb el frec de l’amant i també les que reconfortan després de la pèrdua d’un ser estimat, calmen el dolor o espanten la por. No poder abraçar, acariciar, besar o ni tan sols “xocar aquests cinc” està creant una inestabilitat emocional i gran incertesa entre la població, especialment en les persones que viuen soles. Tocar sempre serà important, sobretot per a una societat com la nostra, però mentre no puguem fer-ho, els psicòlegs recomanen seguir transmetent afecte amb les paraules, com expliquem en les següents línies.

Conseqüències de la falta de contacte físic

Aquesta abraçada fugaç en acomiadar a un amic després d’una nit de festa, l’achuchón als nets, un frec de mans d’amagat, el primer petó, els dits d’una mare assecant les teves llàgrimes, el pessic en la galta de l’àvia, tancar un tracte donant-li la mà a un client o calmar el sofriment d’un company amb la palmadita en l’esquena. És el contacte físic, aquest toc màgic que ens omple de vida, que tant ens relaxa i també excita, el mateix que hem donat per descomptat tota la vida fins que ens ho ha arrabassat la pandèmia.

Especialment ho troben a faltar les persones que viuen soles, ja que aquesta absència de tacte que abans trobaven al carrer, ja fos saludant als veïns o compartint moments d’oci amb amics o companys de treball, ara no existeix. I aquesta pèrdua de contacte absoluta ja ha començat a tenir conseqüències en la nostra salut mental.

Donar o rebre petons, carícies i abraçades és la manera que tenim els éssers humans de canalitzar sentiments, afectes, cures i seguretat, sobretot en situacions de tensió i incertesa, i no poder donar-los està creant una manca afectiva important entre la població. “En consulta estem observant inestabilitat emocional i alteracions comportament en algunes persones, un estrès que s’incrementa amb encara més amb el sofriment i la tristesa que pateixen aquestes persones que no tenen la possibilitat d’acompanyar físicament al seu familiar malalt o ni tan sols poder acomiadar-se d’ell en cas de defunció, situacions que afavoreixen l’aparició amb el temps de duels patològics (viure en estat constant de duel) i estrès postraumático”, explica el psicòleg clínic Juan Cruz.

Ens passarà factura aquesta absència de pell? La psicòloga Olga Moraga explica que “ja hi ha múltiples estudis en marxa sobre les conseqüències que tindrà a llarg termini i que serà quan passin els anys quan es pugui concloure amb major precisió de quina manera ens ha afectat”. Però prenent com a referència les situacions de guerra, i salvant molt les distàncies, perquè encara que durant aquesta pandèmia s’han estat utilitzant els mateixos termes (toc de queda, estat d’alarma, etc.) no estem davant el mateix escenari, la psicòloga s’aventura a comparar situacions i predir en un futur “l’aparició de trastorns obsessius, fòbics i, sobretot, trastorns d’estrès postraumático entre la població, amb símptomes depressius i ansiosos, sobretot en aquelles persones que hagin estat hospitalitzades durant molt temps, professionals que hagin viscut situacions molt estresantes i angoixants o familiars que no hagin pogut acomiadar-se dels seus sers estimats ni estar al seu costat en l’últim adeu”.

Abraçar, fonamental per al desenvolupament del cervell

abrazo bebe padre
Imatge: Josh Willink

Trobar a faltar els achuchones no és un capritx, és una necessitat física i la ciència ho confirma. La pressió que exercim en el cos de l’altre en abraçar o besar transcendeix la mostra d’afecte, ja que en fer-ho immediatament s’activen àrees del cervell on s’allibera oxitocina i serotonina. Mentre s’incrementen els nivells d’aquestes hormones relacionades amb les emocions positives, es redueixen els de cortisol, l’hormona que el nostre cos produeix davant situacions estresantes, disminuint al mateix temps el nostre ritme cardíac i la pressió sanguínia. Tocar ens relaxa i tranquil·litza, i és així des que naixem fins que morim.

“Les abraçades, els petons i les carícies estan associats a la protecció, però no solament serveixen per cobrir necessitats afectives, sinó també físiques, ja que són fonamentals en el desenvolupament del cervell del nounat, aportant la maduresa emocional i social”, explica Juan Cruz. Per aquest motiu sigui tan important la pell amb pell després del naixement. “El contacte és necessari per al desenvolupament físic, cognitiu i emocional de tots individus; ja que aporta seguretat, benestar, mitiga l’estrès, ens valida com a ésser humà, enforteix la nostra autoestima i reforça el nostre dret a ser estimats”, explica Olga Moraga.

La falta d’afecte durant aquests primers anys pot ser devastadora i així ho han demostrat diversos estudis. Portant-ho a l’extrem, el cas dels abusos en els orfenats romanesos després de la caiguda del règim comunista en els 90 serveix per explicar com l’absoluta absència de contacte físic en un nounat pot ser tan important com la falta de nutrició, fins al punt de complicar el seu desenvolupament físic i social. La majoria d’aquests nens, que van ser desatesos i no rebien cap gest afectuós o contacte algun, van mostrar anys després retards greus en el desenvolupament físic i mental.

Abraçades: els necessitem en moments de vulnerabilitat

És cert que les persones són diferents, que uns som més afectuosos que uns altres i que no tots necessitem la mateixa dosi d’arrumacos. Depèn de la personalitat i les experiències viscudes. Però hi ha alguna cosa que tenim en comú, i és el fet que és precisament als moments de vulnerabilitat quan sentim més necessitat de donar i rebre abraçades.

Juan Cruz, que va treballar en el grup de suport a les famílies durant els atemptats del 11M a Madrid, sap molt bé que una abraçada és teràpia contra el terror. “Quan els psicòlegs intervenim en situacions d’emergències, utilitzem l’abraçada humana com una de les mostres d’afecte que més poden calmar la por, l’ansietat, la incertesa o la solitud entre les persones afectades”, detalla.

Tocar amb la paraula o com compartir emocions en la distància

Fins que tot passada i puguem tornar a tocar-nos, podem intentar reforçar la nostra manera de comunicar-nos. Aquests són alguns trucs que poden ajudar a sentir menys la falta de contacte.

  • Tira mà de les emocions que us uneixen. El que diem és important, però també com ho diem. Per intentar tocar a l’altre amb les teves paraules pots recórrer a aquests fils invisibles que t’uneixen amb ell. Us uneix el mateix sentit de l’humor, el gust per la mateixa música o la fe? Prova llavors a dir-li-ho amb un acudit, una oració o la vostra cançó preferida.
  • La importància del llenguatge no verbal i l’escolta activa. Escolta les queixes, el dolor o la tristesa de l’altre, però fes-ho mostrant atenció, que noti que estàs aquí, que la teva mirada acompanyi el seu discurs.
  • Ressalta les paraules i expressa l’emoció. Com? Entonant, marcant ritme i cadència en parlar. Quantes vegades ens hem sentit tocats en llegir una novel·la o una determinada història! Utilitza ara les teves paraules com si anessin una extensió de les teves mans, que sonin a poesia, que li arribin tan endins que gairebé noti que estrenyen la seva pell.
  • Transforma la realitat amb el poder de les teves paraules. Petits matisos en el nostre discurs poden marcar a diferència a l’hora de fer que l’altre es motivi o desmotivi. Crea en la teva ment la realitat que vols que ocorri i transmet-ho a l’altre. No és ho acarono dir: “no ens queda més remei que aguantar, ja ens veurem”, que “ens anem a veure aviat, solament cal aguantar una miqueta més”.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions