Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Set idees per a una llista de la compra cardiosaludable

Seguir una alimentació equilibrada ajuda a reduir els nivells de colesterol i disminueix la possibilitat de patir diabetis i, fins i tot, un infart o ictus

img_cesta cardiosaludable hd

Què ocorreria si s’aconseguís consumir la quantitat exacta de proteïnes, hidrats de carboni i greixos? Segons els especialistes en salut cardiovascular, un resultat molt encoratjador i positiu, ja que es podria reduir fins a en un 30% el risc cardiovascular. La raó és que una dieta saludable és una gran eina preventiva. Escollir els aliments adequats pot funcionar com a medicina per a l’organisme, per corregir certes malalties i prevenir unes altres. Solament cal saber què i quant comprar, alguna cosa que es desvetlla en aquest article.

Img cesta cardiosaludable
Imatge: gpointstudio

Pot ser que no siguem sol el que mengem, però l’alimentació té una influència directa en el nostre cos. De fet, si cada vegada que ens asseguéssim a la taula per menjar cuidéssim el menú, aconseguiríem reduir el 37% de sobrepès i també el 17% d’obesitat que, segons l’última Enquesta Nacional de Salut, sofreixen els espanyols. I no solament la bàscula estaria d’enhorabona. La nostra salut cardiovascular també ho agrairia, ja que una dieta com la mediterrània ajuda a disminuir els nivells de colesterol i redueix la possibilitat de patir diabetis i fins i tot un infart o ictus. Tant, que es calcula que seguir una dieta saludable pot reduir fins a un 30% el risc cardiovascular.

Perquè l’alimentació sigui equlibrada, cal començar per saber què productes s’han d’adquirir. Per això el primer pas consisteix a prendre les decisions encertades en el supermercat. Aquests set consells poden tirar una mà.

1. Dividir el carro del supermercat en tres

Es tracta d’una tècnica senzilla que deriva de la famosa “regla del plat“, que parteix de la idea que la dieta idònia ha de tenir el doble de quantitat de verdures i hortalisses que de proteïnes i d’hidrats de carboni. Per això, si es dividís un plat en tres porcions de manera que una d’elles ocupés la meitat i les altres dues, una cambra de plat cadascuna, s’hauria d’emplenar aquesta meitat amb verdures i hortalisses, una cambra amb proteïnes (carn, peix, ous, llegums…) i una altra cambra amb hidrats de carboni com a pasta, arròs o pa. Aquesta mateixa regla pot aplicar-se al carro de la compra: s’ha d’omplir la meitat d’ell amb verdures i hortalisses, una cambra amb proteïnes i una altra cambra amb hidrats de carboni.

2. Llegir l’etiquetatge

De la mateixa forma que abans de signar alguna cosa cal llegir la lletra petita, no s’hauria d’adquirir gens sense fer un cop d’ull a l’etiquetatge del producte que es fica en la cistella de la compra. La raó és que aquesta etiqueta ofereix informació que és fonamental per a l’organisme. La regla d’or és escollir els productes baixos en sucres refinats així com en greixos saturats, grasses trans i sal. També cal tenir en compte que expressions com “sense sucres” o “sense greix” no volen dir que aquest producte no tingui gens de sucre o de greix, sinó que són aliments que no contenen més de 0,5 g de sucre per cada 100 g d’aliment o que aporten menys de 0,5 g de greix per cada 100 g de producte.

3. Distingir entre els diferents tipus de greixos

Per aconseguir equilibrar la dieta, la quantitat d’aliments rics en greixos que es consumen diàriament no ha de superar el 35% de la ingesta total. Però no tots els tipus de greixos són iguals. Els àcids grassos monoinsaturados, com l’oli d’oliva i els poliinsaturados (omega 3 i 6), són beneficiosos per a l’organisme, mentre que els greixos trans i les saturades són les més perjudicials.

4. Dolços: quants menys, millor

El sucre que es pren cada dia no es limita al que es tira al cafè, el te o el iogurt. Molts productes manufacturats contenen sucres, però el més segur és que això no se sàpiga si no es llegeix l’etiqueta. Per això és important fixar-se en l’etiquetatge i recordar que frases com “sense sucres afegits” no significa que el producte no tingui sucre, sinó que no s’ha afegit cap sucre simple i que el producte conté sucres naturals.

5. Cura amb els aliments salats

 
És un dels cavalls de batalla contra els quals cal lluitar, ja que a Espanya s’ingereix bastant més sal de la recomanada per l’Organització Mundial de la Salut. En concret, el consum de sal mitjà diari està entorn de 9,8 grams, gairebé el doble de l’aconsellat. L’idoni seria que la sal que es prengués al llarg del dia cabés en una cullerada de cafè. No obstant això, amb freqüència se sobrepassa, i no solament perquè s’assaona amb una mica més de quantitat l’amanida o un guisat, sinó també perquè de vegades un s’oblida que els aliments també contenen sal. De nou, llegir els etiquetatges resulta fonamental per saber quanta sal s’està prenent. A més, cal tenir en compte que molts productes inclouen la quantitat de sodi, no de sal. Per calcular la quantitat de sal n’hi ha prou amb saber que 2 grams de sodi equivalen a 5 de sal.

6. Productes de temporada, la millor opció

Els productes de temporada es troben al millor moment per al consum, per això aporten més beneficis. Si a això se’ls suma que són els que millor relació qualitat-preu tenen, la recomanació dels especialistes és clara: decantar-se pels productes de la temporada en la qual s’estigui és una de les millors decisions que es poden prendre en fer la compra.

7. Aliments restringits

No hi ha aliments prohibits, però sí s’ha de tenir en compte que certs productes haurien de consumir-se solament de manera ocasional: refrescs ensucrats, sucs industrials, brioixeria, carns vermelles, embotits grassos i formatges guarits. Prendre’ls de tant en tant no fan cap dany, però no convé que es converteixin en part de la dieta diària.

RSS. Sigue informado

Fundación española del corazón

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions