Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

“Síndrome del coll trencat”: dolor cervical per l’ús excessiu de pantalles

Les noves tecnologies poden passar factura a la salut, si no s'usen de manera adequada

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 03deJuliolde2017
Img dolor cuello cervicales hd Imatge: Rawpixel

En alguns fòrums en Internet es denomina “síndrome de coll trencat” al dolor cervical provocat per adoptar una mala postura quan s’utilitzen tabletas, laptops (portàtils petits) i telèfons mòbils o pel seu ús excessiu. No obstant això, aquest dolor, que pot arribar a ser molt agut i estendre’s a altres zones confrontants, com el cap, les espatlles i l’esquena, es pot prevenir. A continuació s’exposa la raó d’aquesta molèstia en el coll i quines mesures poden evitar-la.

Img dolor cuello cervicales art
Imatge: Rawpixel

Síndrome de coll trencat: dolor cervical per males postures

La tecnologia és part important en la vida diària de moltes persones gràcies a les nombroses comoditats que proporciona. Però, com a pansa amb altres aspectes, és contraproduent quan no s’utilitza bé. Un ús inadequat i excessiu de smartphones o dispositius portàtils comporta riscos derivats sobretot d’una postura incorrecta.

El problema sorgeix perquè les persones inclinen el cap cap avall quan consulten el mòbil o empren la tableta. Aquest petit gest fa que els músculs posteriors del coll treballin molt en haver de suportar més pes: es calcula que una inclinació de 60 graus pot suposar per a l’esquena l’esforç equivalent a carregar sobre les espatlles 27 quilos, tal com indica un estudi publicat en la revista Surgical Technology International.

Un ús inadequat i excessiu de mòbils i ordinadors comporta riscos derivats sobretot d’una postura inadequada
Segons aquesta recerca, solament el gest de “treure el mòbil de la butxaca i inclinar el cap cap avall suposa tal esforç per a la columna vertebral que, a la llarga, pot provocar dolors i problemes musculars en l’esquena”. La solució, segons el treball científic, pansa per aixecar els braços a l’altura de la cara i mirar l’aparell amb el cap alçat.

Un estudi realitzat en primera persona pel periodista especialitzat en noves tecnologies Adam Clark revela que l’excessiva consulta als smartphones li ha portat a “sofrir maldecaps molt recurrents, com si algú m’hagués copejat en el cap amb una barra d’acer”. En la majoria dels casos aquesta dolència -que no malaltia- la sofreixen més els joves, que són els que més temps passen enfront de les petites pantalles.

Com evitar el dolor de cervicals

La primera de les recomanacions és canviar els hàbits posturals. En molts casos no és una tasca fàcil, perquè s’adopten posicions forçades de forma inconscient. Ser conscient del problema i intentar canviar de postura és el primer pas per aconseguir asseure’s de la manera correcta i reduir tensions.

A més, han de tenir-se en compte altres recomanacions ergonòmiques enfront d’una pantalla:

  • Mantenir una distància d’entre 25 i 30 centímetres entre la pantalla i els ulls.

  • L’esquena ha d’estar recta i, si és necessari, s’aixecarà el dispositiu a l’altura que permeti tenir el cap recte o lleugerament inclinada cap avall.

  • El teclat ha d’estar baix, a una altura que deixi tenir els braços alineats amb el tronc i els avantbraços a 90º d’aquests amb les nines en posició neutra.

  • Asseure’s el més enrere possible de la cadira, amb el respatller recte, l’esquena alçada. És important canviar de posició cada cert temps i aixecar-se cada 45-60 minuts.

  • Els genolls han d’estar en un angle de 90º.

  • Els peus han de quedar paral·lels i amb tota la planta en el sòl.

  • És preferible que la llum sigui natural i evitar reflexos en la pantalla.

  • Amb un ús perllongat del ratolí és recomanable alternar de mà cada cert temps.

Quant a l’ús de mòbils, les premisses per evitar problemes cervicals són les mateixes, però la més important és la següent: la pantalla ha de quedar a l’altura dels ulls per impedir inclinar el cap cap avall.

Tampoc han d’oblidar-se altres aspectes:

  • En el llit, no emprar coixins que inclinin molt el cap, perquè també poden aparèixer alteracions en la columna i contractures musculars. Ficats al llit, el cap ha d’estar en la mateixa adreça del cos.

  • Per viatjar amb cotxe, el cap ha de recolzar-se en el seient.

  • Evitar estar tot el dia assegut, mantenir-se actiu i fer esport de forma habitual; per a això, abans han d’escalfar-se els músculs i, després, fer estiramientos.

  • Si es carrega una motxilla, ha de portar-se pegada al cos, a l’altura de la zona lumbar o entre els malucs, per sobre de les natges. És recomanable no carregar més del 10% del propi pes.

Si, malgrat tot, apareix dolor o hi ha molèsties, el més recomanable és consultar al metge, que és qui decidirà quins són les mesures més adequades que han d’aplicar-se. És important evitar el repòs i seguir una vida el més normal possible, fonamentada a mantenir-se actiu tant com es pugui.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions