Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Solament en Nadal: com passar les festes sense companyia

La crisi de la covid-19 farà que moltes persones passin en solitud aquest Nadal. Una psicòloga ens dona diversos consells per sobrellevar aquesta època tan entranyable en solitari

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 18deDesembrede2020

Moltes persones van haver de sofrir el confinament en solitud. També soles a l’hospital o a la seva pròpia casa han hagut de patir moltes unes altres la covid-19 o l’aïllament per un contacte estret. I ara, elles i molts altres ciutadans, també els nostres majors, hauran de passar el Nadal en solitari per múltiples raons. Una d’elles, evitar posar en risc als sers estimats, siguin familiars o reunits. Una experta en psicologia ens explica per què tendim a estar més sensibles en aquesta època i ens dona algunes claus per sobrellevar aquesta solitud durant les festes nadalenques. 

Segons l’última Enquesta Contínua de Llars de l’Institut Nacional d’Estadística (INE), 4,6 milions de persones viuen soles a Espanya, de les quals un 41,8 % tenen més de 65 anys. Moltes d’elles passaran les festes nadalenques sense companyia. I aquest any, a més, no seran poques les persones que viuen lluny de les seves famílies i que no podran viatjar per les restriccions de mobilitat o per raons econòmiques, així com les que han decidit aïllar-se per no posar en risc als seus familiars. I no cal oblidar que un alt percentatge de la població està passant per un moment de duel, a causa de la pèrdua recent d’un ser estimat.

El Nadal posen més sensibles a els qui estan travessant moments difícils, ja que se’ls fa més notori que la seva vida no és “com hauria de ser” o que no se sent “com s’hauria de sentir”. És una època que representa alegria, pau, amor, unió familiar… “una positividad que pot resultar alguna cosa tòxica per els qui en aquest moment se senten tristos”, reconeix Oceania Martín, coordinadora del Centre Psicològic Cepsim a Madrid. A més, el procés de duel també s’aguditza en aquestes dates, perquè la solitud, tant la física com la percebuda, són més evidents. “La solitud física és veure la cadira buida en la taula. La solitud percebuda són les emocions que provoca la pèrdua, com la nostàlgia pels records del ser estimat absent”, explica l’experta.

“La sensació percebuda de solitud, la qual cosa està dins, ens porta emocions negatives, la qual cosa ens fa sentir-nos sols”, aclareix. Perquè no és el mateix estar físicament solament que sentir-se solament. Pots estar sol i sentir-te ben sobre aquest tema, però si enyores estar amb algú i no ho estàs, llavors et sentiràs solament, alguna cosa normal en aquest temps que també relacionem amb estar envoltats de família.

Consells per sobrellevar el Nadal en solitud

Ara bé, es poden fer coses per no sentir-se sol i trist, o almenys fer la solitud més suportable. Martín ens ofereix alguns consells que poden ajudar.

1. Reunir-nos amb amics o família per videoconferència

Es tracta de no aïllar-se per complet d’amics i familiars. I aquesta recomanació sobretot recau per a les persones que estan passant per un duel. “Els qui acaben de perdre a algú solen sentir que ho han de passar solos —diu la psicòloga— però no ha de ser així”. Si alguna cosa ens ha ensenyat aquesta crisi és que podem sentir-nos prop dels nostres sers estimats a través de la tecnologia, més ara que tots hem après forçosa o voluntàriament a usar programes i apps de videollamadas com a Zoom i Teams.

2. Aprendre alguna cosa nou

Martín explica que aprendre alguna cosa nou pot ser una bona forma de mantenir-se ocupat, que al seu torn és el que evita pensar en la solitud. Per què no aprofitar el temps tot sol per aprendre alguna cosa que sempre has volgut fer, com teixir, pintar, hornear un pastís o meditar? Avui dia hi ha molts cursos online i aplicacions pel que sigui que vulguis aprendre.

soledad naturaleza
Imatge: NickyPe

3. Fer coses que gaudeixes

Igual que aprendre alguna cosa nou, dedicar-li temps als teus entreteniments pot ser una altra gran opció per mantenir-te distret. Pots llegir aquest llibre que no t’havia donat temps a acabar, anar a passejar a un parc o per la ciutat, si les restriccions de mobilitat t’ho permeten; fer ioga o qualsevol altra cosa que gaudis fer. “L’important és mantenir la ment ocupada”, explica la psicòloga.

4. Pensar en els teus

Si voluntàriament passaràs el Nadal en solitud per no posar en risc de contagi a familiars o amics vulnerables, pensar que estàs fent aquest sacrifici per ells pot ajudar a transformar les emocions negatives en positives, indica Martín.

5. Demanar ajuda professional si asseguis que la necessites

La psicòloga recorda que l’ajuda professional pot ser molt útil, si asseguis que no pots sobrellevar la solitud per tu mateix. La telemedicina en aquest camp està molt instaurada. Fins a per videoconferència o xat pots ser atès per psicòlegs col·legiats.

Fer voluntariat

Està comprovat que ajudar als altres ens genera felicitat i benestar. Per a moltes persones, aquesta serà el primer Nadal que passen sols, però per al milió de persones majors que viuen en solitud no desitjada a Espanya, aquesta serà un Nadal com qualsevol altra: sense la companyia de sers estimats, i més difícil encara aquest any que els voluntaris no podran fer acompanyament físic. No obstant això, les  ONG com a Amics dels Majors o Grans Amics s’han adaptat a la crisi, fent acompanyament telefònic i repartint cistelles de Nadal. Fent-te voluntari pots compartir la teva solitud amb algú que també està solament, valorar el que tens i sentir gratitud i satisfacció.

Etiquetes:

solitud

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions