Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Superar el restrenyiment: exercici, alimentació i rutines

Dos de cada tres espanyols no consulten amb cap professional sanitari els seus problemes de restrenyiment, segons una recent enquesta

img_estrenimiento nadal list

Un de cada cinc espanyols té problemes de restrenyiment, segons dades recents de la Fundació Espanyola de l’Aparell Digestiu (FEAD). A pesar que el 20% de les consultes d’atenció primària a Espanya estan relacionades amb aquests símptomes, el percentatge podria ser major si tots els afectats consultessin amb el seu metge o infermera. Segons una enquesta recent, solament ho fa un de cada tres. En aquest article es descriuen les principals causes del restrenyiment i s’aporten alguns consells per alleujar-ho durant tot l’any i, de manera especial, en èpoques festives com el Nadal.

Img estrenimiento nadal art
Imatge: Mr. Boxhead

Dos de cada tres espanyols no consulten amb cap professional quan sofreix problemes de restrenyiment, segons una enquesta del Fòrum de Regulació Intestinal sobre 2.000 persones de tota Espanya. Com apunten els resultats, entre els motius pels quals no s’acudeix al metge és la poca importància que s’atorga a aquests símptomes o la vergonya que dona reconèixer que es pateix aquest problema. També la mandra i la falta de temps són algunes raons que s’esgrimeixen per no acudir a la consulta. Els que més acudeixen al metge o al farmacèutic davant un problema d’aquesta índole són els majors de 65 anys, en concret, un 40%.

S’entén per restrenyiment quan una persona fa menys de tres deposicions per setmana. No obstant això, aquest criteri no és suficient per se, ja que molts afectats refereixen una freqüència normal però amb molèsties associades, com un esforç excessiu, consistència molt dura de la femta o una sensació d’evacuació incompleta. En general, el pronòstic és lleu, excepte en nens i ancians. Si les molèsties perduren més enllà de les 72 hores, alguns professionals recomanen supositoris o microenemas. En el cas que es perllongui, l’aconsellable és acudir al metge de família per comprovar si hi ha una patologia associada i establir unes pautes nutricionals adequades.

Contra el restrenyiment: alimentació, exercici i horaris regulars

A les festes nadalenques és freqüent sofrir restrenyiment, ja que s’ingereix menys fibra, es canvien els horaris de menjar i de somni i es beu més alcohol
Els principals factors de risc de patir restrenyiment són una alimentació inadequada, la falta d’exercici i, finalment, reprimir-se les ganes d’anar bany. En dates recents, també el fet de sofrir estrès s’ha posicionat com a element substancial, ja que sol provocar un augment de la ingesta de menjar ràpid i una diminución de la de fruita i fibra.

La Fundació Espanyola de l’Aparell Digestiu, FEAD, resumeix en cinc punts, els consells per reduir el restrenyiment i tenir una bona salut intestinal:

  • Menjar: són molt recomanables les hortalisses fresques, les fruites i els cereals integrals pel seu contingut en fibra (a Espanya solament es consumeix la meitat de l’aconsellat); també els llegums i la fruita seca (que cal menjar dues vegades per setmana). Cal moderar el consum d’aliments flatulentos i limitar els sucres refinats (dolços, pastissos, etc.), els aliments grassos, el cafè i els picantes.
  • Aigua i begudes: incrementar la ingesta d’aigua o líquids -infusions no estimulants i brous suaus- i limitar els refrescs ensucrats i amb gas.
  • Cuinat dels aliments: per facilitar la digestió són preferibles les coccions suaus, com el vapor, el forn o el papillote.
  • Exercici suau diari: anar caminant als llocs, baixar-se del metre una o dues parades abans, ballar o muntar amb bicicleta són activitats suficients per al restrenyiment.
  • Horaris: mantenir un horari regular per als menjars, no sopar tarda (provoca que un s’aixequi sense gana al matí i no desdejuni de forma adequada) i tractar d’anar al bany sempre a la mateixa hora, en un ambient relaxat i íntim són altres consells.
  • El Fòrum de Regulació intestinal recomana també productes naturals d’efecte laxant de dispensació farmacèutica, en cas de passar diversos dies sense anar al bany. Les plantes medicinals que ajuden a la regulació del trànsit intestinal, com la frángula, el fucus o la pela sagrada, afavoreixen les deposicions.

    Per la seva banda, els especialistes insisteixen a obviar alguns mites que envolten al restrenyiment i que, en realitat, poden ser contraproduents. Reiteren que és falsa la creença que fumar evita el restrenyiment i que, per contra, menjar molts iogurts restreny.

    Qui sofreix més restrenyiment?

    En general, es calcula que el restrenyiment ocasional afecta a un de cada cinc espanyols. Les persones que més sofreixen són les dones (18%) per la seva anatomia pèlvica, els factors hormonals o el sedentarisme.

    De la mateixa manera, la franja d’edat compresa entre els 50 a 64 anys és una de les més propenses. El problema es deu al fet que aquestes persones prenen una gran quantitat de fàrmacs de manera habitual que alteren la regulació intestinal i, d’altra banda, tenen unes condicions físiques que dificulten la mobilitat de l’intestí.

    Així mateix, fins al 38% de les dones embarassades desenvolupen problemes per defecar durant la gestació, a causa de canvis fisiològics i anatòmics de l’aparell digestiu. En aquests casos, segons publicava fa poc el Col·legi de Metges de Família de Canadà, es produeix un augment dels nivells de progesterona i una reducció dels nivells d’hormones motilina, que disminueixen el trànsit intestinal. A més, augmenta l’absorció d’aigua dels intestins, que provoca una femta més seca. De la mateixa manera, mentre avança l’embaràs, l’augment de la grandària de l’úter pot ralentir el moviment de l’intestí.

    Excessos nadalencs i restrenyiment

    Durant el Nadal, la majoria de la població realitza excessos, sobretot, alimentaris. En general, durant i després d’aquestes dates, és recurrent sofrir restrenyiment, ja que durant les festes s’ingereix menys fibra, es canvien els horaris de menjar i de somni i es beu més alcohol de l’habitual. Perquè tot això no passi factura, els especialistes insisteixen en:

    • Evitar perllongar a l’excés el temps que s’està assegut durant les àgapes nadalenques, que provoquen que es mengi i begui més del compte.
    • Compensar les golafres amb una alimentació equilibrada la resta dels dies i evitar picar entre hores.
    • Oblidar-se dels licors d’alta graduació.
    • Beure dos litres d’aigua al llarg del dia i no abandonar la ingesta d’aliments rics en fibres, les hortalisses i les fruites fresques.
    • Presentar els dolços en la taula en poca quantitat i en petites porcions.
    • Menjar a poc a poc i amb tranquil·litat.
    • Tractar d’evitar l’estrès . Sovint, durant l’època nadalenca, es generen moments de nerviosisme. És vital organitzar-se, establir prioritats i no deixar que les tasques s’acumulin.

    RSS. Sigue informado

    Et pot interessar:

    Infografies | Fotografies | Investigacions