Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Tècniques de relaxació

Convé posar-se en mans de professionals per a posar en pràctica aquests mètodes

L’estrès, l’ansietat i la depressió, situacions associades al nostre vertiginós ritme de vida, són cada vegada més freqüents entre la població mundial. De fet, l’Organització Mundial de la Salut considera l’ansietat com la primera causa de consulta a especialistes en salut mental. Per a fer front a aquests estats d’ànim, moltes persones utilitzen les denominades tècniques de relaxació, una sèrie d’eines que van des de respiracions profundes, meditació, tensió i relaxació de músculs, fins a visualitzacions. Els experts adverteixen, no obstant això, que en els casos crònics aquests mètodes no són eficaços si no es fan sota l’orientació de psicòlegs. Els especialistes asseguren que en els últims anys ha estat recurrent l’aparició de persones que es dediquen a l’ensenyament de tècniques de relaxació sense tenir una formació adequada.

Intrusisme i poca professionalitat

Les tècniques de relaxació són procediments útils no sols en l’àmbit de la psicologia clínica i de la salut, sinó també en el de la psicologia aplicada en general, segons expliquen Nieves Vera i Jaime Vila en el Manual de Tècniques de teràpia i modificació de la conducta de Vicente E. Cavall. Els seus orígens es remunten als primers anys del segle XX, encara que hi ha mètodes que es van desenvolupar a partir dels anys seixanta i setanta.

Segons el doctor Héctor González Ordi, psicòleg de la Universitat Complutense de Madrid i membre de la Societat Espanyola per a l’Estudi de l’Ansietat i l’Estrès, en l’actualitat existeixen “moltíssimes tècniques de relaxació”: des de les clàssiques (exercicis de tensió-distensió; procediments de respiració i suggestió i imaginació mental), fins als corrents més recents que inclouen música especialitzada de la denominada “Nova Era”. “Hi ha tot un mundillo entorn del control mental”, afegeix el psicòleg.

En aquest “mundillo” abunden pseudo especialistes amb poca formació professional que es dediquen a posar en pràctica tècniques de relaxació sense coneixements clínics previs. I per això, no resulta gens estranyo escoltar per la ràdio anuncis sobre entitats o escoles que ofereixen cursos de “especialista en tècniques de relaxació i autoajuda”. En general, els requisits per a ingressar en aquests cursos no inclouen formació universitària relacionada amb la psicologia. I és aquí on està el risc. González Ordi aclareix que les tècniques de relaxació “no són perilloses en si”, però quan es tracta d’estats crònics una relaxació casolana amb música de fons i unes quantes respiracions no basten per a solucionar el problema ni tampoc l’assistència a consultes amb persones poc preparades. L’ideal sempre és acudir al psicòleg.

“Jo no sé quina qualitat tindran els cursos que es donen sobre tècniques de relaxació, però és clar que hi ha trastorns d’ansietat que no es poden tractar només mitjançant la relaxació. Molts, inclusivament, són crònics i requereixen un altre tipus de tractament que va més enllà de la simple relaxació. Als problemes d’ansietat no se’ls pot aplicar una recepta ràpida i fàcil”, afegeix la doctora Susana Ruiz, psicòloga amb seu a Madrid.

Paginació dins d’aquest contingut


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions