Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Trastorn afectiu estacional

Durant la tardor, moltes persones senten menys energia i certa tristesa, amb símptomes similars a la depressió

Img chica otono Imatge: sacks08

La reincorporació a la rutina després de les vacances, el descens de les temperatures i, sobretot, la reducció de les hores de llum, són responsables de la sensació de tristesa que embarga a algunes persones amb l’arribada de la tardor. Hi ha qui resulta més sensible a aquests canvis i pateix símptomes depressius, irritabilitat i una major necessitat de consumir dolces. És el denominat Trastorn Afectiu Estacional, una entitat encara poc coneguda i escassament diagnosticada.

Img chica
Imatge: sacks08

Es considera que prop d’un 5% de la població pateix Trastorn Afectiu Estacional, més conegut per les seves sigles angleses com SAD (Seasonal Affective Disorder). Les dones són més propenses que els homes a patir-ho, així com les persones que viuen en països amb menys hores de llum solar. Els símptomes són similars als de la depressió, encara que es desenvolupen de forma més lleu. Són habituals els canvis en l’estat d’ànim, amb certa tristesa, irritabilitat i falta d’interès per les activitats habituals.

L’afectat sent que té menys energia i capacitat de concentració, sobretot a les tardes, així com un major desig per consumir aliments dolços, com la xocolata, amb el consegüent augment de pes.

Entre malenconia i depressió

Els símptomes depressius són sovint lleus o moderats, encara que en pacients amb problemes depressius previs poden ser més importants. No totes les persones amb aquesta afecció experimenten tots els símptomes. És possible que el nivell d’energia sigui normal, però el desig exagerat de dolços sigui intens.

Es creu que aquesta variació està relacionada amb una alteració del ritme circadiano que provoca canvis en l’hipotàlem i la secreció de melatonina, hormona que participa en una gran varietat de processos, com el ritme de somni-vigília i els estats d’ànim. Una de les característiques més rellevants de la melatonina és la seva variabilitat al llarg del cicle de 24 hores, així com la seva resposta a canvis en la il·luminació ambiental, de manera que es produeix en major proporció en la foscor i, per tant, s’incrementa quan els dies són més curts i amb menys llum. Aquests nivells majors de melatonina provoquen somnolència diürna i apatia.

En els mesos freds s’entén com a lògic i normal cert grau d’apatia i reducció de l’activitat, símptomes similars als de la depressió

Una altra homòloga, la serotonina, també juga un paper en la comprensió d’aquest trastorn. Coneguda com “l’hormona del benestar”, els seus menors nivells en els mesos de tardor i hivern contribueixen a sentir certa ansietat, així com ànim depressiu. Aquesta alteració afectiva, per norma general, es relaciona amb l’arribada dels mesos freds, encara que els qui treballen moltes hores en oficines amb poca llum natural poden experimentar símptomes tot l’any. De la mateixa manera, algunes persones més sensibles també poden notar canvis en l’estat d’ànim durant els dies ennuvolats.

A pesar que el SAD pot afectar a la vida quotidiana, cert grau d’apatia i reducció de l’activitat en els mesos freds s’entén com a lògica i normal. Així com la llum del sol -segons les estacions- influeix en les activitats dels animals, també pot afectar als humans, modificar el ritme biològic i alterar la rutina diària.

Luz per combatre els símptomes depressius

En considerar-se que la reducció en les hores de llum és el factor determinant de l’afecció, s’ha teorizado que una teràpia lumínica podria ser efectiva per combatre-ho. En els mesos de tardor i hivern, la reducció de l’estimulo lumínic és dràstica, ja que una habitació normal està il·luminada amb entre 150 i 200 luxes, mentre que el sol intens d’estiu és de 100.000 luxes. D’aquesta manera, en opinió dels experts, una aportació suplementària de llum podria tenir un efecte preventiu o terapèutic.

Nombrosos estudis recolzen l’ús de la fototerapia per combatre el SAD i, en la majoria dels casos, són efectius i no es registren efectes secundaris. No obstant això, poden sentir-se maldecaps i oculars, així com mareig i vòmits en alguns casos. Una alternativa a la fototerapia, proposta fa poc, és l’ús d’un aparell que simula l’alba, de manera que s’encén a una determinada hora i puja d’intensitat de llum conforme avança el dia, de forma gradual.

Un estudi publicat en ‘el Journal of Effective Disorders’ el passat estiu compara el tractament amb llum enriquida, tant amb color blau com amb llum estàndard, per al tractament d’aquest trastorn estacional. El motiu del color blau és que el sistema dels ritmes circadianos és, de manera especial, sensible a aquesta longitud d’ona. Els científics del Departament de Fisiologia de la Universitat Medical Center Groningen, a Holanda, van triar a 52 pacients amb SAD i els van dividir en tres grups, segons un tractament de 30 minuts amb llum estàndard, 30 minuts de llum enriquida amb color blau i 20 minutos de llum enriquida blava.

Després de dues setmanes de tractament, els resultats van mostrar que els símptomes de depressió propis del trastorn van disminuir en els tres grups, sense diferències significatives entre tots dos. Els investigadors van concloure que és possible que la falta de diferències entre les tres condicions es degui al fet que totes aquestes teràpies donen una resposta causada per un llarg període d’exposició a una alta intensitat lumínica. Per aquest motiu, expliquen, en un futur es necessitaran més estudis amb períodes més curts d’exposició i menor intensitat.

CONSELLS PER EVITAR EL SAD

Una sèrie de mesures poden ajudar a evitar el trastorn afectiu estacional o a la seva recuperació: disminuir el consum de cafeïna i alcohol, així com els menjars copiosos, per millorar el descans nocturn; en tant que sigui possible, procurar dormir durant les hores de foscor i evitar les llums intenses durant la nit. D’altra banda, es recomana aprofitar al màxim les hores de llum natural per realitzar activitats a l’aire lliure.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions