Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Trastorns del somni

Afecten a un de cada tres espanyols
Per miren 25 de novembre de 2002

No dormir o fer-ho menys hores de les necessàries pot ocasionar seriosos problemes de salut, com a depressió, ansietat, hipertensió i greus problemes en el creixement. Espanya és un dels països més afectats per la falta de somni. Els experts calculen que els espanyols dormen una mitjana de 40 minuts menys al dia que la resta dels europeus. El volum d’afectats per trastorns del somni supera al nostre país el 30% de la població, però només el 5% dels casos està diagnosticat i rep tractament en les unitats de somni. Els especialistes alerten a la societat sobre la gravetat de no dormir de manera correcta i denuncien la falta d’interès per part de les autoritats sanitàries a analitzar aquests trastorns.

Dormir no és perdre el temps

Dormir malament no és només un problema de salut, sinó que en els últims anys s’ha convertit en un problema de caràcter social. En una societat en la qual el mercat laboral exigeix una dedicació gairebé absoluta, i on es preval la productivitat i la constant activitat, no és d’estranyar que molts treballs provoquin un canvi en els hàbits naturals del cos humà. Els ritmes d’oci també han sofert alteracions. El temps de diversió nocturna s’estén fins a altes hores de la matinada, per això es desitja estar despert les 24 hores del dia. Un exemple d’això és el resultat que mostra una enquesta realitzada per la Universitat Oberta de Catalunya on es reflecteix que el 7% de les persones que naveguen per Internet admet que roba hores al somni per a fer-lo.

Existeix una creença generalitzada que dormir és una pèrdua de temps. Però res més lluny de la realitat. El doctor Eduard Estivill, director de la Unitat de Somni en la Clínica Dexeus, subratlla que s’adorm per a poder viure. “El procés del somni és un estat actiu en el qual es produeixen canvis metabòlics, fisiològics i hormonals perquè el nostre cervell es recuperi i funcionem durant el dia”, apunta. El doctor Joaquín Durán, cap de la Unitat del Somni de l’hospital alabès de Txagorritxu, afirma que després d’haver dormit les hores necessàries, els problemes ja no són tan importants com es creia la nit anterior. “Quan una persona dormirà el cervell es relaxa facilitant el pensament i l’activitat intel·lectual, se centra en activitats com la restauració del sistema immunitari i la memòria”, detalla.

Recerques entorn del somni

Bona mostra de l’important que és dormir bé són els nombrosos estudis elaborats per diferents universitats. Una primeres recerques, realitzada pel departament de psiquiatria de la Universitat de Pennsilvània, ha demostrat que les persones que es lleven una o dues hores de somni cada nit estan a llarg termini tan mancades de descans com una persona que ha estat desperta 40 hores. Altres estudis realitzats per la Universitat d’Harvard demostren que les persones que dormen bé recorden millor el que han après la nit anterior.

A Espanya, a pesar que el 30% de la població té problemes per a dormir, només un 5% de la població afectada per malalties derivades del somni està diagnosticada i, segons els experts, el 98% dels casos podrien evitar-se amb l’adopció d’hàbits correctes per a dormir. Es tracta de compatibilitzar de la millor manera possible les obligacions amb les hores de descans, sense oblidar que la qualitat del somni és determinant.

Insomni i apnea

Els neuròlegs especialitzats en tractaments del somni calculen que la meitat de les persones que pateixen problemes per a dormir els supleixen perquè es deixen portar pels costums d’un entorn que mai descansa, un món on el correu electrònic, la llum elèctrica i la televisió dificulten descansar les 7 o 8 hores recomanades per a un adult. Les dades avalen la rellevància d’aquest problema. S’estima que la meitat de la població espanyola sofreix malalties derivades de la falta de somni com gastritis, cardiopaties i hipertensió. Segons els especialistes, les complicacions més comunes del somni que afecten la salut estan relacionades amb l’insomni i l’apnea. Són malalties en les quals els trastorns respiratoris juguen un paper fonamental, per aquest motiu requereixin un tractament amb urgència. “Aquests trastorns es divideixen, sobretot, en ansietats i depressions. Sabem que totes aquestes malalties estan associades a l’insomni, però no sabem per què”, explica el doctor Diego García, neuròleg de la Unitat del Somni de la Fundació Jiménez Díaz.

Insomni

L’insomni, més que una malaltia, és per a molts un símptoma basat en la dificultat d’agafar el son. La majoria dels metges coincideixen a assegurar que la causa de l’insomni es troba en factors que intervenen alhora durant un temps. Estats d’ànim com la tristesa, la mania i l’angoixa poden agreujar l’insomni. Res menys que 12 milions de persones a Espanya, la majoria dones, ho pateixen en algun grau. D’elles, un terç desconeix la seva malaltia, segons les dades que maneja la Fundació Somni Vigília.

Un factor que disminueix el risc d’insomni en algunes persones, segons l’equip de l’Institut Clínic Dexeus, és el de guardar un horari regular d’agafar el son i de despertar-se, és el que anomenen horari somio-vigília. El cervell té el seu propi rellotge intern que regula els ritmes diaris de l’organisme humà quant a somni i vigília. Si una persona s’adorm i es desperta a diferents hores cada dia, les hores de somni i les hores d’activitat que creu necessitar poden no ser les mateixes que el cervell preveu per a l’organisme en un dia concret. El tractament de l’insomni depèn de la causa o causes que el creen. Si l’insomne té problemes anímics, el tractament d’aquests per un especialista com un psicòleg millora el somni. Si el problema resideix en la falta de regularitat de l’horari per a anar-se al llit, és convenient planificar el temps tractant d’evitar tasques estressants. L’aprenentatge de tècniques de relaxació és un consell molt recomanat pels metges i, en determinats casos, també segons aquests, es pot recórrer de manera temporal a la presa de somnífers mitjançant recepta.

Apnea del somni

És una alteració que es manifesta quan les persones cessen de respirar per espai d’uns segons mentre dormen. Es calcula que entre un 5-10% dels adults la pateixen. Segons els experts, els pacients d’apnea tenen cinc vegades més probabilitats de patir malalties gàstriques i entre sis i deu més de sofrir un accident de trànsit. Un altre dels perills de l’apnea és la possibilitat, remota, això sí, de defunció sobtada nocturna. “És una malaltia que normalment no mata, però té uns costos brutals i un efecte en la qualitat de vida a tenir en compte”, assenyala el doctor González Mangado, director de la Unitat Respiratòria del Somni de la Fundació Jiménez Díaz. L’apnea o absència d’aire es defineix com una obstrucció de la via aèria deguda a la posteriorización de la campaneta i la llengua que col·lapsen el pas de l’aire i provoquen el cessament de respiració.

“Tots fem apnees alguna vegada, però quan la seva freqüència és major de 30 per nit existeix un problema greu”, aclareix Joaquín Durán. En aquest període de temps el cervell, que s’ha quedat sense aire, ha de realitzar un gran esforç per a oxigenar-se, i cada esforç suposa una fracció del somni, per aquest motiu el malalt no descansi de manera adequada. Alguns factors que influeixen en l’aparició i intensitat de l’apnea del somni són els següents:

  • De tipus mecànic: qualsevol dificultat que trobi el pas per les vies respiratòries com a pòlips o la presència d’una desviació d’envà.
  • Sobrepès: l’excés de pes sobretot en les persones que no han estat obesos de nens. En guanyar pes, una part dels quilos sobrants es col·loquen en la faringe i augmenta la dificultat del pas de l’aire.
  • Alteracions craniofacials o esquelètiques: es tracta de la forma de la cara. Les dimensions del maxil·lar inferior i la longitud del coll són situacions que influeixen en el procés.
  • Alteracions neurològiques i/o musculars: hi ha malalties poc conegudes que donen lloc a un deficient control motor o falta de to muscular en les estructures del coll.
  • Alcohol i tabac: són factors agreujants de la malaltia substancies que puguem consumir i tinguin un cert poder relaxant. L’alcohol és una d’elles, perquè produeix un cert grau de relaxació muscular. Per aquest motiu els roncadors habituals ho facin més fort després d’haver begut alcohol.

Un dels signes associats amb l’apnea del somni són els ronquidos intensos. Es calcula que la meitat dels homes de més de 50 anys ronca, així com una quarta part de les dones amb la mateixa edat. Els ronquidos es produeixen perquè moltes persones tenen el pas de l’aire més petit del normal o parcialment obstruït pel paladar. Aquestes obstruccions fan que les vibracions siguin més sorolloses. Per a molts metges, roncar és una espècie d’efecte secundari al fet d’envellir, guanyar pes i perdre to muscular. No obstant això, no tots els roncadors segueixen aquest perfil.

El millor tractament per a curar l’apnea del somni és la utilització de màscares nasals que administren l’aire a pressió i impedeixen el tancament de la via aèria. Aquest tipus de teràpia es duu a terme des de les Unitats de Somni, que comencen a estendre’s per la xarxa hospitalària espanyola. La doctora Victoria de la Font, membre de la Unitat de Somni de la Clínica Dexeus, una de les primeres i més conegudes a Espanya per la seva capacitat per a tractar totes les alteracions del somni, explica que amb una sola nit que el pacient passi en la Unitat del Somni els metges poden elaborar un diagnòstic molt complet. “Si el diagnòstic és positiu, el pacient s’haurà d’acostumar a dormir amb màscara, encara que aquesta decisió es determinarà després de realitzar una sèrie d’estudis com un electroencefalograma que reculli l’activitat cerebral durant una nit, un registre de la respiració per nas i boca, així com una sèrie de proves basades a analitzar els moviments respiratoris de tòraxs i abdomen”, explica l’experta.

Revolució hipnòtica i els remeis de l’àvia

En els últims anys la indústria farmacèutica ha experimentat un canvi revolucionari en la seva lluita contra l’insomni amb l’aparició de productes hipnòtics, també coneguts com a somnífers i narcòtics, d’escassos efectes secundaris i gairebé nul poder d’addicció. Espanya és un dels països amb l’índex de consum més elevat de medicaments per a agafar el son. Els especialistes destaquen que molts dels qui prenen hipnòtics ni tan sols els consideren un medicament, sense tenir en compte l’addicció que, sense control mèdic, poden arribar a provocar. Segons els experts, és possible que la major part de les persones que sofreixen insomni crònic desenvolupin al cap d’un any una depressió i viceversa, que el 95% dels deprimits també pateixi insomni. Aquesta és la raó per la qual medicaments hipnòtics i antidepressius siguin els fàrmacs més utilitzats pels afectats d’insomni.

Els especialistes reconeixen que encara no és possible dir a una persona amb insomni crònic que pot prendre un medicament durant deu o dotze anys de manera continuada, encara que reconeixen que l’avanç aconseguit amb els nous fàrmacs anima que siguin més utilitzats. Són medicaments que es caracteritzen perquè, a diferència dels seus predecessors, no són tranquil·litzants, no actuen enfront de l’ansietat i ofereixen bona tolerància a llarg termini.

Resulten nous els fàrmacs que actuen sobre les neurones regulant el somni, els anomenats medicaments cronobióticos, en aquests moments en avançada fase de recerca.Un altre tipus de medicaments són els exposats en les herboristeries i farmàcies. Aquest tipus de productes se centra en les qualitats tranquil·litzadores de plantes com la valeriana, la til·la, la rosella i les flors del taronger. La majoria de les plantes poden prendre’s com a infusió o en pastilles i gotes que continguin el seu principi actiu. Al costat d’aquests fàrmacs l’anomenada luminoterapia ofereix noves perspectives per al tractament de les alteracions en el ritme del somni. Es tracta d’utilitzar la llum d’un llum especial en un moment concret del dia, segons la mena de trastorn. L’objectiu consisteix a influir sobre les fibres nervioses que actuen en una part situada en el centre del cervell anomenada hipotàlem, on es troben les neurones que regulen el cicle del somni-vigília. D’altra banda, l’aromaterapia és una altra de les alternatives que s’usen contra l’insomni, que encara que relaxa no està demostrat que inciti a dormir. El que no falla és el remei de l’àvia: prendre’s un got de llet abans de dormir continua sent una de les solucions més recomanades pels metges. La melatonina que conté la llet és considerada una ajuda natural, per això més sana, per a afavorir el somni.

Despeses laborals

A Espanya no existeixen xifres oficials de les despeses que produeixen els trastorns del somni. Precisament una de les queixes que amb major freqüència expressen metges i pacients respecte als trastorns del somni se centra en les sospites que les pròpies autoritats sanitàries no volen diagnosticar aquests trastorns per la despesa que suposen. El doctor Antonio Vela, neurofísico al capdavant de la Fundació Somni Vigília, considera que l’interès a no diagnosticar-los és un error. “S’hauria d’invertir en mitjans, d’aquesta manera s’estalviaria tant en costos per les baixes laborals com en la despesa de medicines”. La sanitat pública espanyola cobreix totes les despeses derivades del tractament d’aquestes alteracions, sempre que estiguin diagnosticades com a tals.

Consells per a millorar el somni

  • Adequar l’estructura i interior de l’habitació per a disminuir el nivell de soroll
  • Ficar-se al llit quan apareguin els primers signes de somni. Intentar no acostumar-se a dormir davant del televisor perquè l’insomni empitjora, fins i tot es poden crear trastorns del somni que abans no existien.
  • Cuidar les rutines del somni, es recomana ficar-se al llit a la mateixa hora.
  • Usar el llit exclusivament per a dormir i per a practicar el sexe. Evitar utilitzar el llit a manera d’oficina o sala d’esbarjo.
  • Evitar els estimulants com a cafè i tabac a partir de mitja tarda.
  • Fer exercici físic, encara que mai a última hora de la nit. El millor moment és practicar-lo tres hores abans de ficar-se al llit perquè el cos es relaxi.
  • Durant la menstruació, es recomana dormir les hores necessàries.
  • Les dones que de manera regular no poden dormir bé durant els dies anteriors al període degut a la retenció de líquids no han d’abusar de la sal ni dels diürètics
  • Abans d’anar a dormir convé prendre’s una tisana o una til·la.
  • Durant els últims mesos d’embaràs és necessari utilitzar coixins per a aconseguir la postura més adequada per a l’esquena.
  • Durant la menopausa convé fer exercici diari perquè el cor s’entreni regularment.
  • Dutxar-se amb aigua calenta abans de ficar-se al llit.