Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Treballes moltes hores dempeus? Atenció a aquests consells!

De tant en tant has de donar alguns passos per afavorir la tornada venoso (sobretot a l'estiu) i recolzar-te en la paret per relaxar la columna

De dependenta en un comerç en la temporada de rebaixes, de cambrer en el quiosquet de la platja, de socorrista en la piscina o de vigilant en l’aparcament d’un parc temàtic. L’ocupació a l’estiu sempre augmenta, com també s’incrementen els perills per a la salut d’els qui passaran moltes hores dempeus en el seu lloc laboral. En les següents línies expliquem què conseqüències té per a la salut treballar dempeus en l’època estival i quina mesurades prendre per evitar-les.

Img trabajar de pie
Imatge: Robert Owen-Wahl

El sedentarisme que impera en moltes ocupacions és perjudicial per a la salut cardiovascular. Però molt més ho és treballar dempeus. Un estudi publicat en 2017 en American Journal of Epidemiology alerta que les persones que ho fan tenen el doble de probabilitats de sofrir un atac de cor o insuficiència cardíaca. La recerca de l’Institut de Treball i Salut (IWH) en col·laboració amb l’Institut d’Avaluació Clínica (CIEM), tots dos a Canadà, apuntava que el risc de malaltia cardíaca és major entre les persones les ocupacions de les quals exigeixen estar predominantment dempeus (6,6 %) que entre els individus les tasques dels quals es desenvolupen sobretot assegudes (2,8 %).

I és que treballar dempeus durant hores -avui dia no és possible establir un llindar que determini el nombre d’hores considerat com bipedestación perllongada– es relaciona amb l’estancament circulatori de les cames i la insuficiència venosa crònica, un perill sobretot a l’estiu. “La combinació de temperatures altes i el treball en bipedestación estan associats a l’aparició de varices en certs estudis de recerca. Aquest estrès tèrmic compromet la capacitat de tornada del sistema venoso, agreujant les possibles patologies vasculars preexistents”, sosté Edorta Ansoleaga, vocal del Col·legi Oficial de Fisioterapeutes del País Basc (COFPV). Així i tot, a més de la calor, hi ha altres factors que poden afavorir que sorgeixin problemes venosos: el sobrepès, la presa d’anticonceptius orals, els antecedents familiars, el nombre d’hores de permanència en bipedestación o l’edat (els majors de 45 anys són més propensos).

Però les persones que desenvolupen la seva jornada laboral en bipedestación no solament poden sofrir problemes circulatoris. Com explica el fisioterapeuta, la postura que mantenen produeix sobrecàrrega estàtica de les extremitats inferiors i de la musculatura de l’esquena, a més d’una tensió constant dels músculs de l’equilibri i els erectores del tronc. Per això, també aquests treballadors són candidats per patir dolors de columna -sobretot en columna lumbar i cervical- o patologies dels peus, com la metatarsalgia (dolor en l’antepié) o la fascitis plantar (inflamació de la fascia plantar que pot causar dolor en el taló). I són els qui amb prou feines es mouen, com a perruquers o cambrers en la barra d’un bar, els que poden veure’s afectats per un notable estrès en les estructures múscul-articulessis i vasculars.

Img camareros verano
Imatge: Són of Groucho

A quin més riscos s’enfronten? A més dels propis derivats de la calor, com s’exposa en el quadern ‘El treball i la calor: més prevenció a l’estiu‘, editat pel Departament d’empresa i Ocupació de la Generalitat catalana, altres problemes relacionats amb els peus -més exposats a la intempèrie en aquesta època- mereixen tenir-se en compte. Fongs, bacteris i virus, com el del papil·loma humà (VPH), poden atacar-los pels peus, si l’estat de la seva pell no és l’idoni. Rafael Navarro, secretari general del Consell General de Col·legis Oficials de Podólogos d’Espanya, comenta tres causes que poden trencar aquesta barrera natural del cos i facilitar la seva entrada:

  • Suor excessiva. Fa que la pell es macere, s’estovi i s’esquerda.
  • Ús de chanclas. El chancleteo repetit produeix que la pell del taló s’endureixi i s’esquerdi, a més de que pot ocasionar altres problemes, com torceduras de turmell.
  • Clavar-se un cristall, una espina… pot convertir-se en una via d’entrada per al virus del papil·loma humà en forma de berruga.

Consells per evitar riscos de treballar dempeus a l’estiu
Per evitar lesions o alteracions en el sistema osteoarticular i circulatori, s’han de seguir normes posturals, com les generals que indiquen des del Col·legi Oficial de Fisioterapeutes del País Basc estan: no romandre en la mateixa postura durant períodes perllongats, alternar activitats que requereixin estar dempeus amb unes altres que impliquin estar assegut o en moviment; intercalar períodes breus de descans entre les diferents activitats; modificar l’entorn (mobiliari, altura dels objectes, il·luminació, etc.) buscant la situació més còmoda i segura per a l’esquena; i planificar amb antelació els moviments o gestos que es vulguin realitzar.

A més, els mateixos especialistes aconsellen altres recomanacions més específiques:

  • Mentre s’està dempeus, mantenir un peu en alt i recolzat sobre una banqueta o reposapeus. Alternar un peu darrere l’altre. Canviar la postura amb freqüència.
  • No estar dempeus estàtic, si es pot estar caminant.
  • En cas de treballs en bipedestación estàtica, de tant en tant hem de donar alguns passos (per afavorir la tornada venoso) i recolzar-nos en la paret (per relaxar la nostra columna).
  • Si es treballa amb els braços mentre s’està dempeus, fer-ho a una altura adequada que permeti recolzar els braços.
  • El cap ha de mantenir-se en el plànol horitzontal o flexionar-se lleugerament la columna cervical.
  • Evitar portar les espatlles avanci, ja que afavoreix la cifosi dorsal (culvatura de la columna) i l’avançament del cap.
  • Programar el treball i les tasques, per incloure variació, pauses i descansos.
  • Utilitzar ajudes externes, com a mitjanes de comprensió.
  • No usar sabates de taló alt, sinó d’entre 2-5 cm.
  • Vestir amb roba còmoda i àmplia, que permeti la mobilitat completa i no produeixi compressions a cap zona.
  • Evitar els girs excessius del tronc, ja que acceleren que aparegui la fatiga. Si cal realitzar girs o torsions, es faran amb moviments de malucs i genolls, en comptes d’amb la columna lumbar.
  • La càrrega del pes corporal ha de ser equilibrada entre ambdues extremitats per evitar sobrecàrregues i fer-se amb els peus lleugerament separats augmentant, així la base de sustentació del cos.
  • Mantenir uns hàbits de vida saludable com practicar exercici físic, seguir una dieta saludable, evitar el sobrepès o deixar de fumar incideix de manera positiva.
Img hombre limpieza
Imatge: zeth lorenzo

Quant als peus, “és fonamental controlar la suor i allí per on caminem descalços”, resumeix el podólogo Rafael Navarro. Per a això, convé cuidar la pell protegint-la amb una crema que ajudi al fet que romangui intacta, hidratada i sense esquerdes. “Han de ser cremes específiques per a peus, que durin hores. Les del cos no fan gens, el seu efecte és nul”, assenyala. Però si observem que la pell es macera, es posa blanca, els dits s’esquerden…, caldrà anar al podólogo. “Per a la suor, podem receptar fórmules magistrals que van molt bé, o medicaments, si hi ha fongs”, assegura.

Quant al calçat, no convé usar chanclas, doncs no aporten estabilitat. El recomanable és una sandàlia subjecta o una sabatilla transpirable. “Cal buscar amb teixits de tela o orificis de ventilació, i intentar evitar la sabatilla tancada, de pell sintètica o de goma, doncs augmenta la sudoració i el risc d’infeccions”, apunta. Les sabatilles de muntanya amb gore-tex són una opció.

I mitjons? A l’estiu no sempre es porten, però en el cas que sí, també els més transpirables possible són els desitjables, com els tècnics per córrer o fer muntanya. “A diferència del que es creu, un mitjó de cotó es mulla i xopa molt: és dolent. És millor un mitjó de fibres sintètiques que expulsa la humitat i sempre està sec”, explica l’expert.

Exercicis per a les persones que treballen dempeus

Segons comenta el fisioterapeuta Edorta Ansoleaga, la pràctica regular dels següents exercicis ha demostrat ser eficaç per a la millora de la circulació venosa. No es necessiten més de cinc minuts per fer-los.

  • Exercicis dempeus:
    • Posa’t de puntes diverses vegades.
    • Camina sobre els talons uns minuts.
    • Camina de puntitas uns minuts.
  • Exercicis assegut:
    • Separa i ajunta les puntes dels peus.
    • Balanceja suaument els peus, dels dits als talons.
    • Eleva els talons recolzant-te en la punta dels peus 20 vegades.
    • Realitza massatges amb aigua freda des del peu fins al genoll.
    • Procura mantenir les cames elevades recolzant els panxells en un tamboret.
  • Exercicis recolzat:
    • Amb les cames elevades i esteses, flexiona i estén alternativament els dits dels peus 20 vegades.
    • Amb les cames elevades i esteses, gira-les en moviment alternatiu en tots dos sentits 10 vegades.
    • Amb les cames esteses, separa-les i ajunta-les 15 vegades.
    • Aixeca alternativament les cames flexionades.

A més, segons l’expert, per evitar inestabilidadades, desequilibris o contractures resulta fonamental enfortir els músculs estabilitzadors de la columna. També és bàsic mantenir un adequat nivell de flexibilitat de les estructures múscul-articulessis, per espantar la fatiga prematura i altres lesions. Així mateix, Ansoleaga recorda que “la pràctica d’exercici físic aeròbic regular ajuda a mantenir el nostre pes corporal, conservar la musculatura en bon estat i minimitzar les complicacions vasculars”. La natació és un dels exercicis clàssicament recomanats. Però per determinar quin és l’exercici terapèutic més adequat, el convenient és acudir al fisioterapeuta.

Etiquetes:

treball

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions