Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Tres propòsits saludables per 2018

Per millorar la salut respiratòria és clau canviar alguns hàbits i incorporar noves rutines a la vida quotidiana

Sabia que durant aquest any respirarà entre 7,5 i 10 milions de vegades? Que la gran majoria d’aquestes ocasions ho farà de manera inconscient? I que si deixa de respirar no podrà aguantar més d’uns segons sense fer-ho? Si respirar és tan important, també és essencial conèixer la nostra salut pulmonar. Per a això, i amb la finalitat que la salut li acompanyi durant tot 2018, a continuació es proposa una llista de nous hàbits per posar en pràctica en aquest nou any que acaba de començar.

Imatge: Maridav

Els tres propòsits que la Fundació Lovexair planteja per millorar la seva salut pulmonar són els següents:

1. Portar una vida activa

Imatge: Daura Horvath

Segur que ha sentit que cal evitar el sedentarisme i que es recomana realitzar uns 30 minuts d’exercici diari. Els pacients respiratoris, a causa de la dispnea (sensació d’ofec) que senten i que, en moltes ocasions, empitjora amb l’exercici, pensen que aquesta pràctica és contraproduent per a ells. Però gens més lluny de la realitat. Gràcies a l’exercici aconseguiran utilitzar millor l’oxigen que adquireixen en respirar, tindran menys sensació de falta d’aire, es fatigaran menys i aprendran a controlar els símptomes; amb aquesta pràctica, aviat notaran els beneficis en el seu cos i ment.

Però per millorar la forma física no és necessari apuntar-se al gimnàs. Estudis recents han demostrat que sortir a passejar és un hàbit senzill de seguir i saludable que contribueix a millorar la nostra salut. Per a això recomanem buscar un lloc agradable i proper en el qual poder dur a terme aquesta pràctica diàriament. I recordi que ha de caminar de tal forma que pugui parlar mentre camina.

2. No fumar

Com no anem a dir-li que el tabac és perjudicial per a la seva salut, si produeix 53.000 morts a l’any? Inhalar fum de tabac, tant de forma activa com a passiva, fa que el sistema respiratori s’inflami i les vies aèries s’estrenyin i es “taponen” per les secrecions produïdes, impedint que l’aire passi amb facilitat. A més, els alvèols es destrueixen, per la qual cosa passa menys oxigen a la sang, la sensació d’ofec augmenta i, per tant, qualsevol activitat produeix fatiga.

Per tot això, deixar de fumar és un dels propòsits essencials per aquest 2018. A més, el tabac és una de les principals causes de malalties com l’EPOC o el càncer de pulmó.

3. Introduir noves constumbres per prevenir malalties

Quantes vegades ha sentit que és millor prevenir que guarir? Doncs en salut pulmonar també, sobretot perquè la gran majoria d’aquestes malalties es pot prevenir.

Per prevenir les malalties respiratòries agudes és fonamental posar en pràctica els següents hàbits:

  • En tossir o esternudar, cobrir-se la boca. Quan es tus o s’esternuda, s’expulsen moltes gotes de saliva que poden estar infectades per bacteris o virus. Aquestes partícules poden contagiar a altres persones per inhalar-les o tocar objectes en els quals s’hagin dipositat. Per evitar-ho, SEMPRE cal cobrir-se amb el braç.
  • Rentar-se les mans. Cada dia, en realitzar activitats habituals com anar al bany o tapar-se amb les mans en esternudar o tossir, s’entra en contacte amb virus i bacteris que són perjudicials per a la salut. Però no solament és possible caure malalt, sinó que es poden propagar malalties, ja que diàriament les mans estan en contacte amb persones, objectes o superfícies. Per impedir-ho, cal que rentar-se les mans després d’anar al bany, abans de menjar, després de viatjar en transport públic, abans de tocar a un bebè o ancià o després d’estar en contacte amb un malalt. Les malalties respiratòries que poden contagiar-se a través de les mans són la grip, el refredat comú i la tos ferina.
  • Vacunar-se. Vacunar-se és una de les mesures més importants per prevenir aquestes malalties i impedir la seva propagació. Pregunti al seu metge de capçalera si està en algun dels diferents grups de risc per a cada malaltia i no dubti a fer-ho si l’hi recomana. Si ja pateix una malaltia respiratòria crònica és fonamental que es vacuni, no ho deixi.

Per prevenir les malalties respiratòries cròniques és vital:

  • No fumar ni estar en llocs on es fumi.
  • No exposar-se a substàncies irritantes com a vernissos, lacas… sense la protecció adequada.
  • Evitar els llocs contaminats.
    No utilitzar combustibles biomassa per cuinar, escalfar-se… El fum generat per la crema de materials com la fusta o el carbó conté partícules nocives per al sistema respiratori.

Si necessita ajuda per aconseguir algun d’aquests propòsits o té qualsevol dubte o suggeriment, pot contactar amb nosaltres a través del correu cuentanos@lovexair.com.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions