Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Problemes de salut

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Trucs per a adaptar-se a les ulleres progressives per a tractar la vista cansada

Acostumar-se a les lents progressives per a solucionar la presbícia porta entorn de 10-15 dies. Fer diversos exercicis a casa assegut en el sofà poden ajudar-te en aquest temps

Els experts en salut visual insisteixen que almenys una vegada a l’any acudim a l’oftalmòleg o al professional òptic-optometrista per a revisar la nostra visió. Aquest consell és especialment recomanable a partir dels 40, perquè entorn d’aquesta edat augmenta el risc de patir disfuncions visuals, com la presbícia o vista cansada. Per a compensar aquest defecte fisiològic, hi ha diverses alternatives. A més de tècniques quirúrgiques, les lents progressives són la millor solució. Però adaptar-se a aquestes ulleres porta el seu temps. En les següents línies t’expliquem quins símptomes alerten que sofreixes de vista cansada i com pots acostumar-te als progressius, si és que és l’opció més adequada per a resoldre aquest problema de visió.

Símptomes de presbícia o vista cansada

El 45% de la població espanyola pateix presbícia o vista cansada. Aquest defecte fisiològic no patològic comença a partir dels 40 anys i afecta, tard o d’hora, a tota la població. De fet, els especialistes asseguren que el 98% de les persones amb més de 65 anys patirà aquest problema.

Consisteix en el fet que la capacitat d’acomodació de l’ull (l’enfocament) és insuficient per a realitzar qualsevol tipus d’activitat a distàncies pròximes, com llegir. Una vegada que apareix, la visió de prop empitjora de manera gradual. Per què? El múscul ciliar i el cristal·lí no fan tan bé la seva funció a mesura que passen els anys.

Com saber que patim vista cansada? Aquests són alguns dels símptomes que presenten les persones amb presbícia (prèsbites):

  • Necessiten cada vegada més llum per a fer qualsevol activitat que precisi una visió pròxima: llegir, escriure, cosir, llimar les ungles, pelar fruita, revisar el cap dels nens…
  • Han de separar-se del que estan llegint o del que estan fent per a veure-ho millor. Per aquest motiu també es conegui com a síndrome dels braços llargs.
  • Si usen ulleres, les inclinen o les acosten o separen, o fins les hi lleven, per a veure millor.
  • Senten que les lletres s’amunteguen o ballen.
  • Pateixen maldecaps, cansament, picor d’ulls…

Ulleres per a la presbícia

No sols s’usen ulleres per a corregir aquest defecte visual. La cirurgia per a tractar la presbícia està en continu avanç. Una altra de les eines per a millorar la vista cansada són les lents de contacte multifocals, però només el 10% les empra.

Però sí que el més comú per a compensar la presbícia és utilitzar ulleres. Mentre les lents monofocales són adequades per als qui no necessiten una graduació des de lluny, les progressives resulten la millor solució no sols per als qui estiguin començant a tenir presbícia, sinó sobretot per als qui tenen altres problemes visuals com a miopia, hipermetropía o astigmatisme. I és que les ulleres progressives permeten per a aconseguir una visió nítida a qualsevol distància amb solo inclinar els ulls o el cap; el pas d’una zona de visió a una altra (pròxima, intermèdia o llunyana) és suau i dinàmic (a diferència de les bifocals i trifocales).

gafas presbicia
Imatge: StockSnap

Les que no són per a res recomanables per a la visió de prop són les ulleres premontadas, les conegudes com a ulleres de farmàcia, és a dir, aquelles amb diferents graduacions ja preasignadas de manera estàndard. Des del Col·legi Nacional d’Òptics-Optometristes en més d’una ocasió s’ha alertat de no optar per elles de manera contínua, perquè el seu ús pot afavorir, per exemple, “el desenvolupament o l’augment de problemes visuals, la incapacitat o errors en el càlcul de les distàncies, lagrimeo, cefalees i vertígens, impossibilitat de concentració, fatiga visual prematura, futurs problemes per a adaptar-se a lents progressives, pèrdua de visió…”. De fet, segons les últimes dades disponibles, un de cada tres prèsbites té pitjor visió del que podria tenir per l’ús d’aquesta mena d’ulleres.

Consells per a adaptar-se a les ulleres progressives

Però, malgrat un major coneixement del sistema visual i del desenvolupament de les tècniques i materials de fabricació, l’adaptació del prèsbita a les lents progressives requereix entrenament. Quant temps es triga a acostumar-se a les ulleres progressives? En general, el període d’adaptació s’allarga uns 10-15 dies, però tot dependrà de la persona, la graduació i de la mena de progressiu triat.

Com fer-ho ràpid i de manera satisfactòria? Aquests són alguns trucs per a facilitar l’adaptació:

  • Deixa les teves velles ulleres. No alternacions el seu ús amb les lents progressives.
  • Porta-les posades tot el temps que et sigui possible, tret que et maregis o notis fatiga visual.
  • En posició frontal, mou el cap una mica per a dalt o per a baix fins a veure bé.
  • Per a mirar el que tens a la teva esquerra o dreta, o seguir moviments laterals d’objectes, mou amb suavitat el cap. No miris de reüll pels laterals, ja que veuràs borrós.
  • En la visió des de lluny, és senzill: mira de front per la part superior amb el cap recte. Per exemple, si vols veure la tele, fes-ho assegut o en una posició el més recta possible, i amb la part de dalt de la porta mala sort (aquestes ulleres no són apropiades per a fer-ho tombat en el llit o el sofà).
  • El sòl, a l’efecte de les ulleres progressives, també es considera lluny. Així que, si has de mirar-ho, porta la barbeta al coll per a enfocar bé.
  • En una visió intermèdia, com la que necessites amb l’ordinador, apunta amb el nas l’objecte que vols mirar; així coincidirà la zona intermèdia d’enfocament.
  • Per a mirar objectes pròxims, utilitza la part inferior de les ulleres. Baixa els ulls fins a trobar el punt d’enfocament.
  • En llegir, segueix la lectura amb el cap, i no sols amb els ulls. I si llegeixes en el llit, fes-ho assegut.
  • Comença els exercicis d’entrenament a casa, assegut en el sofà. Practica els canvis d’enfocament entre la televisió (lluny) i el mòbil (a prop). Repeteix-ho mentre et sentis i t’aixeques mirant un punt fix. El cervell s’aclimata així als nous camps de visió.
  • Pujar i baixar escales. Baixa el cap per a enfocar els esglaons o la vorada de la vorera amb la part superior de les lents. Per a baixar els graons, mira de front. Si ho fas amb la part inferior, pots perdre l’equilibri.
  • Treballar amb l’ordinador. Adapta l’altura de la pantalla perquè estigui a l’altura del teu enfocament mitjà: el seu centre ha d’estar a 15-20 cm per sota de la línia dels teus ulls.
  • Conduir. És una activitat de risc, així que fins que no acabis el procés d’adaptació i et sentis segur, no condueixis.

 Què passa si no m’adapto a les ulleres progressives? En aquest període pots sentir-te una cosa marejada, com que perds l’equilibri, o fins a tenir nàusees o mal de cap. Pren-te un descans, però no abandonis. Si passa un mes, i encara has aconseguit adaptar-te, consulta amb el teu òptic-optometrista.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions