Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Viure el confinament solament a casa: consells per sobrellevar la solitud

La solitud pot reduir la teva qualitat de vida, però pots posar en pràctica certes pautes que t'ajudin a no sentir-te sol i evitar així que la teva salut i benestar es vegin perjudicats

La majoria dels espanyols vivim en companyia, ja sigui amb parella, fills o companys de pis, però un 25,7 % de les llars al nostre país estan formats per una persona, segons l’última Enquesta Contínua de Llars (2019) de l’Institut Nacional d’Estadística (INE). Gairebé 4,8 milions de persones viuen soles: 2,2 milions d’homes i prop de 2,6 milions de dones que en aquest confinament per contenir la propagació del coronavirus passen més temps en solitud.  I aquesta situació pot passar factura a la salut, ja que poden sentir-se més soles encara. És el teu cas? Segueix els consells que apuntem en les següents línies per mitigar el seu impacte.

Viure sol i sentir-se solament: conseqüències

Segons l’INE, a Espanya hi ha 4.793.700 persones que viuen soles, un 1,3 % més que en 2018. Poc més de dos milions (41,9 %) tenen 65 o més anys, i la majoria d’elles, un 72,3 %, són dones. Quant a les llars unipersonals de menors de 65 anys, el 59,2 % els formen homes i el 40,8 % dones. I respecte al seu estat civil, ells en la seva majoria estan solters (57,8 %) i elles, vídues (46,0 %).

Però no solament cada vegada hi ha més persones que viuen soles. També augmenta la xifra d’els qui senten solitud o no tenen amb qui relacionar-se. Dades d’Eurostat (2017) i d’Eurofound (2016), que recull l’article ‘A qui afecta la solitud i l’aïllament social’ de l’Observatori Social de La Caixa, mostren altres situacions: la percepció subjectiva d’un 2,2 % de les persones que pensen que no tenen a ningú amb qui parlar, mentre que el 3,1 % considera que no poden demanar ajuda a ningú i el 6 % declara obertament sentir-se sols. No és el mateix, per tant, sentir-se solament que no tenir contactes socials (aïllament social) i dins d’aquesta percepció de solitud, tampoc és el mateix que es trobi a faltar la companyia d’uns altres (solitud social) a no comptar amb persones en les quals confiar i acudir en cas de necessitat (solitud emocional).

Sigui el que sigui el cas, fins a fa unes setmanes, moltes d’aquestes persones trencaven la seva solitud amb sortides de casa per anar al treball, a passar la tarda en el club de jubilats, a fer les compres o a trobar-se amb els amics, per exemple. No obstant això, la crisi sanitària per la COVID-19 els ha obligat a confinar-se encara més als seus domicilis i haver de reduir la seva vida social al màxim amb la finalitat de contribuir a frenar la corba de contagis. La falta d’interacció social i el contacte en persona amb els amics i sers estimats pot donar lloc a una sensació d’aïllament, una percepció que requereix prestar una especial atenció a aquells col·lectius més vulnerables, com són les persones majors que viuen soles.

I és que la solitud, encara que temporal, té conseqüències en la salut física i mental. Diferents estudis han demostrat que la solitud s’associa amb unes majors xifres de pressió arterial, amb alteracions del sistema immune i amb un major risc de mort prematura. A més, es relaciona amb un augment d’un 29 % del risc de patir un infart o una angina de pit, increment que en el cas de l’ictus s’estableix en el 32 %. A més, redueix les capacitats cognitives i està molt vinculat al mal d’Alzheimer. També té molt a veure amb trastorns mentals comuns, independentment de l’edat i el sexe, com l’ansietat o la depressió. Fins a sentir-se solament és més perjudicial per a la salut que la solitud mateixa.

Pautes per afrontar els efectes negatius de la solitud

llamada contacto soledad consejos
Imatge: nastya_gepp

Si et trobes en aquesta situació durant el confinament, has de saber que, a pesar que la solitud pot reduir de manera significativa la teva qualitat de vida, també pots posar en pràctica aquestes pautes per intentar frenar aquest sentiment de solitud i evitar així que la teva salut i benestar es vegin perjudicats:

  • Evita els pensaments negatius. Pensar a tota hora en la part negativa de l’aïllament pot fer que creixi el malestar emocional i l’ansietat. Així que, segons comenten experts de l’asseguradora de salut Cigna, acceptar la situació és el primer pas que has de donar per controlar les emocions i minimitzar les possibilitats que aparegui la percepció de sentir-se més sol. En aquest sentit, el Col·legi Oficial de la Psicologia de Madrid recomana fugir de la sobreinformación i buscar sempre la informació en fonts oficials per evitar l’angoixa que podria desencadenar en més estrès. “Consulta els mitjans de comunicació de manera breu i sense sensacionalisme un parell de vegades al dia, buscant el costat bo de les dades que ofereixen”, suggereix Sergio García Soriano, psicòleg clínic en aquesta entrevista.
  • Mantingues una comunicació contínua amb el teu entorn social. Les relacions socials són imprescindibles per a la salut física i mental. Per això, amb la família i els amics, intenta parlar amb algun d’ells tots els dies. Contacta de manera regular usant les noves tecnologies (missatgeria instantània, videollamadas, videoconferències…) i tracta de parlar amb ells d’altres temes que no siguin la pandèmia per distreure’t. També el treball és un lloc d’interacció social, per la qual cosa teletrabajar des de casa pot afectar al benestar emocional de qui no està habituat a realitzar la seva labor professional des de casa. Per aquest motiu sigui essencial seguir comunicant-te amb els companys, ja sigui per telèfon, correu electrònic o videoconferència. I sortir a la finestra cada dia? “Si em sento solament, el malestar anirà progressivament en augment, per la qual cosa seria bé compartir els nostres sentiments (sense excessos) a manera de ventilació emocional. D’altra banda, aplaudir a la mateixa hora genera un sentiment de pertinença a un grup on em reconec a través d’un gest positiu com és el reconeixement als sanitaris, les caixeres, els conductors…”, explica García. Si així i tot, necessites ajuda psicològica flama aquí.
  • Practica tècniques de meditació. Has provat ja el mindfulness o amb altres exercicis de respiració o relaxació per calmar la teva angoixa i reduir l’ansietat i l’estrès que pots sentir? Doncs intenta-ho. Segons Cigna, “practicar-los “pot arribar ajudar a retardar l’envelliment del cervell, de manera que el sistema immune reacciona més sòlidament en la producció d’anticossos”.
  • Fes activitat física. Realitzar exercici físic a casa contribueix a alliberar endorfinas en el cervell, per la qual cosa, si durant el confinament es manté un cert nivell d’activitat física, els nivells de producció d’aquestes hormones es mantindran elevats. També els nostres majors poden beneficiar-se dels seus avantatges; per a això hauran de mantenir-se actius amb aquests exercicis.
  • Cuida la teva alimentació. El 95 % de la serotonina (l’hormona que funciona com un neurotransmissor i que promou la regulació del somni, l’apetit i de l’estat d’ànim) es produeix en el tracte gastrointestinal, per la qual cosa cuidar l’alimentació serà essencial per fer front a la solitud, tal com indica aquest estudi de la Universitat d’Harvard (EUA). Però cuidat amb recórrer a el menjar! Productes com a carns blanques, ous, llegums, cereals integrals, fruita seca, llavors, plàtans o xocolata negra, sempre en el marc d’una dieta equilibrada, contribuirà a millorar el teu estat d’ànim.
  • Estableix rutines en exercici físic, menjars i somni.  Les rutines ens donen seguretat. Per això, intenta fixar i respectar uns hàbits i horaris en aquests tres aspectes. T’ajudaran en la teva salut física, i, per tant, en la teva salut emocional. De fet, com més temps estiguis ocupat, menys espai deixaràs a la solitud.
  • Exponte al sol. La llum solar enforteix el nostre sistema immunològic i millora el nostre estat d’ànim, ja que estimula la síntesi de vitamina D, substància clau per al sistema nerviós central que ajuda a controlar els símptomes depressius. Amb 10 i 20 minutos al dia, bastarà.

Etiquetes:

coronavirus solitud

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions