Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Deuterofobia: quan el rebuig al dilluns es transforma en por i ansietat

La fòbia als dilluns existeix. En aquest article t'expliquem com detectar els símptomes associats, quines mesures prendre per atallar-la i quan devem demanar consulta mèdica
Per Sonia Recio 10 de abril de 2022
ansiedad por el lunes
Imagen: iStock
El dilluns pot ser que no sigui el nostre dia favorit, però d’aquí a tenir-li pànic quan s’acosta hi ha un abisme. Si realment la seva arribada ens submergeix en una espiral de terror irracional, potser patim deuterofobia. Consultem amb una especialista sobre les causes, els principals símptomes i el seu tractament.

Per moltes persones el diumenge és un dia infaust. Conforme avança la jornada, i sobretot durant el transcórrer de la tarda, comencen a sofrir estrès, ansietat i nerviosisme. També pateixen mals de panxa, cap i fins i tot taquicàrdies.

El motiu d’aquest variat conjunt de símptomes, tant físics com psíquics, es diu dilluns. El pànic al primer dia de la setmana es denomina tècnicament deuterofobia. En gairebé la totalitat dels casos està provocat per la volta a la rutina laboral. Tenir un treball desmotivador o avorrit, sofrir a un cap massa exigent o bregar amb uns companys poc agradables són algunes de les causes d’aquesta negació a tornar a l’activitat.

Acabar amb la fòbia als dilluns és relativament senzill, però devem ser proactius. El primer pas, com en moltes altres coses, és reconèixer que una cosa no marxa com deu. Després haurem de posar en pràctica alguna estratègia per recuperar la motivació (i la il·lusió) pel primer dia de la setmana.

Si no notem avanços significatius en un temps prudencial, caldrà acudir a un especialista perquè ens ajudi amb la teràpia adequada. Encara que no ho notem, moltes vegades la deuterofobia ve acompanyada d’altres patologies una mica més complexes de solucionar sense el tractament adequat. En aquest article t’expliquem com detectar els símptomes associats a la fòbia als dilluns, quines mesures prendre per atallar-la i quan devem demanar consulta mèdica.

Què és la deuterofobia?

Pràcticament a ningú li agraden els dilluns. A diferència del dissabte o del divendres —que anuncien temps d’oci i més hores de somni—, els dilluns són sinònim de tornada a la rutina i als poc volguts madrugones.

Tanmateix, per moltes persones l’arrencada de la setmana es fa més costa amunt que per altres. La nit del diumenge comencen a manifestar tot mena de símptomes provocats per la proximitat del dilluns. Tornar al treball els produeix pànic: pateixen que es denomina deuterofobia.

Deuterofobia prové de “ deutera ”, que significa dilluns en grec. “Es podria definir com un malestar per anar a treballar els dilluns, un sentiment de mandra, de fastig de començar la setmana laboral” , explica Elena Daprá, psicòloga clínica, experta en coaching i vocal de la Secció de Psicologia del Treball, Organitzacions i Recursos Humans del Col·legi Oficial de la Psicologia de Madrid.

Segons un informe de la consultora argentina Bayton, el dilluns provoca desgano entre la població. Set de cada deu entrevistats van indicar que aquest dia els feia més mandra del normal. Tant és així que creix la demanda d’atenció mèdica i es registra un major ausentismo laboral. L’estudi xifra aquest augment en un 35% respecte a la resta de jornades de la setmana. “La deuterofobia té que veure amb la salut laboral”, opina l’especialista.

Què provoca aquesta fòbia?

deuterofobia atabalo dillunsImatge: María Prieto

Les causes d’aquesta por patològica als dilluns són molt variades, però tenen una cosa en comú: el. malestar que sofrim en el treball . Així ho explica Daprá: “Hi ha moltíssima gent que està molt avorrida; està poc motivada. La motivació és una de les condicions bàsiques per aixecar-te el dilluns. El no tenir unes condicions laborals òptimes també afavoreix que el diumenge sentis que no vols anar a treballar. Un mal clima laboral o tenir un cap insuportable tampoc ajuda”.

L’absència de vincles afectius amb el treball (que no ens agradi), el que sigui una ocupació que ens absorbeixi la vida o que sigui molt repetitiu i avorrit són altres dels motius esgrimits per Daprá per sofrir deuterofobia. “Al final són tot causes que tenen que veure amb com és aquest treball o com me’l prenc jo, com el visc”, puntualitza la terapeuta.

Daprá creu que des de la pandèmia tot s’ha radicalitzat i polaritzat. “Aquestes polaritzacions han provocat que la gent aguanti menys, tingui menys paciència, estigui més irascible . Si la persona ja arrossegava un treball que no li omplia, sofrir el confinament i experimentar el teletreball han servit per evidenciar aquesta fòbia als dilluns”, matisa l’experta.

Quins són els símptomes de la deuterofobia?

Hi ha una sèrie de símptomes inequívocs que evidencien que podem patir fòbia als dilluns. Alguns són lleus. “La persona refereix malsons la nit del diumenge al dilluns, dificultat per aixecar, sudoració nocturna , ansietat just abans de ficar o al matí del dilluns ”, sintetitza Daprá.

Altres manifestacions són una mica més greus. “En els casos extrems s’aprecien taquicàrdies, sensació de dolor i buit en l’estómac ”, indica l’especialista.

Quan deuríem consultar amb un terapeuta? La psicòloga ho té clar: “Si aquests símptomes ocorren de manera insistent tots els diumenges. Cal tenir en compte que la deuterofobia, lluny d’estabilitzar o desaparèixer, sol anar a més amb el pas del temps”.

Estratègies per tractar la deuterofobia

Per Daprá, acabar amb la deuterofobia requereix que la persona col·labori activament. El primer és planificar una experiència agradable pels dilluns , “així compensarem aquesta ‘mala experiència’ d’anar a treballar”. Però no val qualsevol activitat. “Ha de ser una cosa que ens vingui de gust , com anar a jugar al pàdel en acabar la jornada laboral, si és que ens apassiona aquest esport”. L’activitat no té perquè ser rere el treball. “Podem fer-nos el capritx d’anar a prendre un cafè a un lloc especial abans d’iniciar la jornada, per exemple. O escoltar música; la música canvia bastant l’estat d’ànim ”, suggereix.

També és important fer activitats de desconnexió, com anar gimnàs o quedar amb els amics. “Són eines perquè la persona s’evadeixi i surti d’aquest dilluns fatídic”, considera la doctora. “Secundar en la família i en els amics és també important. Els dilluns deuríem sopar amb ells”, afirma Daprá.

Quan consultar a un especialista

Si posant en pràctica aquestes estratègies no és suficient , arriba el moment d’anar a un terapeuta. “Si estem davant una fòbia, el tractament és bastant ràpid. Són pors irracionals i, una vegada que es treballen els paràmetres ‘penso, sento i faig’, les persones comencen a racionalitzar el seu problema”, explica la psicòloga.

Tanmateix, el més freqüent és que la deuterofobia vingui acompanyada de més coses. “Ansietat, por al virus , un trastorn obsessiu compulsiu… La gent que arriba a l’especialista realment no té clar que li passa”, conclou Daprá. Raó de més per acudir a un terapeuta si el dilluns ens provoca tant desassossec vital.