Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Vas a la compra? Set coses que deus mirar en l’etiqueta

Consells pràctics per comprendre la informació que hi ha en les etiquetes dels aliments
Per EROSKI Consumer 28 de abril de 2018

No s’assemblen en res a una novel·la, però, una vegada que s’aprèn a desxifrar els secrets que alberguen, les etiquetes alimentàries poden contar històries igual d’interessants, sobretot quan es tracta de seleccionar aliments saludables i entendre que s’està comprant. Per ajudar en aquesta tasca, convé repassar els elements generals de l’etiquetatge, acompanyats de claus per saber en què fixar. A continuació es fan set.

1. Denominació

És la descripció tècnica del producte, en la que s’especifica exactament què s’ofereix. Es fa sobre la base de la denominació jurídica de l’aliment establerta per la Unió Europea i, en cas que aquesta no existeixi, es recorre al nom amb el que aquest es coneix habitualment o a una descripció (per exemple, “preparat lacti a base de llet desnatada”). A vegades, si la formulació és senzilla (mantega, suc de raïm…), ajuda a buidar dubtes en cas que el nom comercial no sigui clar.

2. Nomeni comercial i identificació de l’empresa

La forma en la que un producte es presenta davant el consumidor és rellevant, ja que, al costat del nom, molts aliments contenen reclams com “recepta artesana”, “elaboració casolana” o “ingredients naturals”. Els experts recomanen no deixar portar per aquests missatges publicitaris, perquè, en la majoria dels casos, o són massa ambigus, o només fan referència a una de les múltiples característiques de l’aliment, que pot acabar portant a engany.

Quant a la identificació de l’empresa, deu constar el nom i la direcció del fabricant per possibles reclamacions.

3. Els ingredients

Img transgenicos grasses trans hd
Imatge: Justek16

En aquest apartat s’inclou una llista on es recullen tots els components del producte i s’indica, amb una tipografia diferent, aquelles substàncies que poden causar al·lèrgies o intoleràncies. El més interessant és que els ingredients apareixen enumerats de major a menor , en funció del percentatge dels mateixos present en l’aliment. És a dir, l’ingredient majoritari apareixerà en primer lloc, i així de forma successiva.

Aquesta informació resulta molt útil per comprovar, per exemple, si en els productes basats en un ingredient en concret, com els palitos de cranc o els iogurts de fruites, és aquest el que prima, o no, sobre els altres. També es pot veure la quantitat de peix que hi ha en els palitos de lluç o de carn en les salsitxes.

Una altra curiositat és que el percentatge d’alcohol sol s’especifica en les begudes que continguin un volum superior al 1,2%, que fa que, en proporcions molt baixes, aquest pugui estar present sense que aparegui reflectit.

4. Data de durada mínima i de caducitat

La data de caducitat indica el moment després del qual la ingestió del aliment pot comportar risc per la salut. Tanmateix, un consum preferent assenyala que, passat un període determinat, certes característiques físiques del producte “com l’olor, el color, el sabor o la textura” poden veure alterades, però sense que la seva ingesta arribi a resultar perillosa.

5. Condicions especials de conservació i ús

En aquest apartat s’especifiquen les recomanacions bàsiques sobre el correcte emmagatzematge del producte una vegada obert. Així, és possible saber si aquest es deu conservar o no refrigerat i de quant temps es disposa per la seva consumició abans que es faci malbé.

6. Taula nutricional

Img consells llegir etiquetes
Imatge: BrianAJackson

Segons el Ministeri de Sanitat, la taula nutricional aporta informació sobre el valor energètic del producte, expressat en kilojulios (kJ) i quilocalories (kcal), i la presència obligatòria dels següents nutrients: greixos, greixos saturats, hidrats de carboni, sucres, proteïnes i sal.

Només és d’obligat compliment en aquells casos en els que el producte faci una declaració nutricional del estil “baix en sal”, “sense sucres afegits”, “ric en vitamina B12”, etc. Tanmateix, molts fabricants opten per fer aquesta informació sempre per transparència. Els productes sense transformar o curats que inclouen un sol ingredient, aigua, sal, espècies, te, vinagres i els additius alimentaris estan exempts de contenir aquesta informació.

Els valors es presenten per cada 100 grams o 100 mil·lilitres, que permet comparar productes entre si, i s’acompanyen del percentatge que representen aquestes quantitats sobre la ingesta diària de referència per persona. Aquesta última és una estimació que es fa per un adult medio que ingereixi 2.000 kcal al dia, per que les proporcions no s’ajusten per igual a tots els consumidors, ja que entren en joc el pes i l’activitat física de cadascun.

Segons l’Administració d’Aliments i Medicaments estatunidenc (FDA), un aliment és alt en un nutrient específic quan té el 20% o més de la ingesta de referència, i baix, quan té el 5% o menys. Aquesta institució recomana plats que continguin quantitats altes de calci, fibra, potassi, vitamina A i vitamina C, mentre que desaconsella abusar de greixos (especialment les saturades), colesterol i sal.

7. Lot de fabricació

Assenyala el conjunt d’unitats d’un producte fabricat i envasat en condicions homogènies, perquè les autoritats puguin retirar-ho en cas de risc. S’indica amb la lletra “L” seguida d’un número, que pot identificar amb la data sempre que aquesta inclogui almenys el dia i el mes.