Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Seguretat alimentària

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Abel Mariné Font, Catedràtic de Nutrició i Bromatologia en la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona

«Els aliments funcionals pretenen aportar valor afegit a la salut»

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 25deJuliolde2002

Abel Mariné Font és Catedràtic de Nutrició i Bromatologia en la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona. Conversem amb l’expert per a conèixer què són els aliments funcionals, per a què serveixen i cap a on s’encamina el futur d’aquests.

En primer lloc quina és la definició correcta d’aliment funcional?

Existeixen bastantes definicions però hi ha prou acord en una en concret. És la que defineix aquest aliment com el que, a més d’aportar el que normalment ha d’aportar un aliment, en forma de valor nutritiu, té algun efecte que va més enllà de l’estricta nutrició. Sol ser un efecte preventiu o protector, encara que per a ser més rigorosos hauríem de dir que és un efecte de disminució de risc de certes patologies.

Quins són els criteris que s’empren per a saber si és o no funcional?

S’ha de precisar que hi ha dues tendències. Uns creuen que perquè l’aliment pugui dir-se funcional ha d’haver-se fet alguna cosa per part de l’elaborador o productor per a modificar la seva composició, i en aquest cas sempre es tractarà de la introducció d’elements naturals. Uns altres opinen que, avui dia i gràcies a la recerca, sabem valorar que determinades substàncies dels aliments compleixen un paper beneficiós per a la salut, per la qual cosa han de ser considerats funcionals.

La segona opció, seria una conseqüència dels avanços en el camp de l’alimentació?

Es miri com es miri significa que la recerca en nutrició va més enllà dels nutrients clàssics, és a dir, d’hidrats de carboni, proteïnes, greixos i minerals. Avui dia es para esment a altres components dels aliments, que clàssicament es designaven com no nutritius i que avui dia hem de tenir-los en compte.

Per exemple?

Fa 30 o 40 anys a la fibra no se li donava cap valor. Avui sabem que una ingesta de fibra és recomanable per a millorar el funcionament intestinal, contribueix a pal·liar l’actuació de glucosa i, per tant, s’aconsella al diabètic que ingereixi bastant fibra. Per descomptat, és bona per a combatre el restrenyiment i els estudis científics realitzats fins al moment apunten, a gran escala, una menor incidència de casos de càncer de còlon en persones que ingereixen molta fibra.

Això significa que la fibra és un nutrient i que si no prenem tindrem un trastorn de carència?

No, però sí que és summament convenient o pràcticament necessari ingerir, sense cap mena de dubte. És a dir, avui dia caldria entendre que la fibra és un nutrient i fa 40 anys no fèiem ni cas.

Quan va començar la ‘febre’ funcional?

Al Japó i els Estats Units es va assignar el nom i es va començar amb la recerca en la modificació de components. És important insistir que els components naturals que es troben en els aliments i que, per raons de comoditats d’ús o accessibilitat o a vegades per raons de màrqueting, s’afegeixen altres productes. Un exemple típic i que avui és corrent en el mercat i molt publicitat són les llets amb àcids omega-3, components propis del peix blau. Això millora el valor nutritiu de la llet. A més, aquests àcids grassos poden tenir, fins a cert punt ja que un excés pot ser contraproduent, efectes beneficiosos des del punt de vista cardiovascular. Llavors què és millor prendre, llet amb omega-3 o prendre llet normal i sardines de tant en tant? En aquest punt cadascun ha de valorar i establir la seva prioritat.

Sens dubte el màrqueting ha jugat un paper fonamental

Sí i per una raó: avui demogràficament als països desenvolupats la població no augmenta o ho fa molt poc i, a més, ningú vol augmentar de pes. Per tant, encara que augmenti el nivell de vida, la quantitat d’aliments que s’ingereixen no varia sensiblement, en tot cas varia la qualitat. Llavors, de quina manera un producte determinat pot fer-se un lloc en el mercat? Sens dubte diferenciant-se dels altres. I un argument important per a aquesta diferenciació és que l’aliment tingui un valor afegit quant a la salut, si bé en aquest punt cadascun ha de valorar què entén per qualitat de vida.

Aliment funcional i nutracéico és el mateix?

És un terreny en el qual hi ha molts criteris diferents sobre el valor i significat de les paraules. Per a alguns, aliment funcional o nutracéico fins i tot “alicamento”, fusió d’aliment i medicament, són termes sinònims. Per a uns altres, nutracéico és quan no estem davant un aliment pròpiament dit sinó davant alguns components del mateix més o menys aïllats. L’aliment funcional sempre ha de ser un aliment de consum ordinari en la dieta corrent. Quan no és un aliment i sí un producte, per exemple un xarop o un extracte un preparat que pogués semblar ja més o menys farmacèutic, per a alguns autors, es reserva el terme nutracéico, una mica d’aliment amb finalitat mèdica. Encara que cal destacar que no tothom té el mateix criteri.

Ara com ara, els lactis són els aliments funcionals més freqüents en el mercat?

Jo no m’atreveixo a assegurar quin tipus predomina en el mercat dels aliments funcionals, però tinc la impressió que els làctics, sobretot la llet, es donen amb major freqüència. Una explicació clara és que es tracta d’un aliment líquid en el qual és relativament fàcil incorporar un altre component i és mes fàcil que quedin repartits homogèniament. Dit sigui de pas, des del punt de vista tecnològic té el seu mèrit incorporar Omega-3 a la llet, que pot procedir del peix però que queda perfectament emulsionat i la llet en qüestió no tingui sabor de peix.

Un hàndicap en els aliments funcionals és l’etiquetatge

És objecte d’experimentació però no en tots els casos tenim totes les dades. Així, per exemple, sabem amb major o menor exactitud que molts nutrients dels aliments, els que són propis, s’absorbeixen en major o menor quantitat. Per exemple, el ferro de la carn s’absorbeix en l’ordre del 20%, en el millor dels casos, i també coneixem que el calci de la llet s’absorbeix millor que el calci dels cigrons. Però en el moment que s’afegeix (aliment funcional) un nutrient o un producte no nutrient però amb efectes biològics positius, en un mitjà que no és el seu normal, caldria disposar, i que jo sàpiga no sempre es disposa, de dades que indiquin si tot el que s’afegeix s’absorbeix i en quina proporció. Al 100% són pocs els nutrients que s’absorbeixin.

És a dir queden uns anys d’experimentació en aquest camp?

S’està treballant en això i queden anys d’observació. És a dir, haurem d’anar observant amb lupa els aliments i coneixent molt més a fons molts microcomponentes als quals no donàvem importància i que sabem que poden tenir o tenen efectes positius en la salut. A Espanya estem una mica més retardats en la recerca respecte a altres països, encara que no estic segur que sigui dolent. Per exemple, i fent una simplificació, molts d’aquests aliments faciliten les coses, sense cap dubte, però també el consum dels mateixos pot restar varietat a la dieta. Així, en la dieta quotidiana cal prendre antioxidants i el dubte a plantejar seria fa falta prendre’ls en una beguda refrescant o és suficient prenent fruita i verdura habitualment i en les quantitats convenients? Falten dades, fins i tot clínics, que justifiquin aquests aliments.

Hi ha un públic diana per a aquests aliments?

Tots aquells que entenguin que tenen algunes deficiències especials, no sols nens o dones. També, per exemple, esportistes o persones que no mengin bé i que pretenen així complementar i els que volen cuidar la seva salut i garantir una ingesta de nutrients que d’una altra forma no ingereixen de manera suficient, algú que no pren peix o nous i vol assegurar-se la ingesta correcta d’àcids Omega-3.

Però si parlem de dieta variada parlem de dieta mediterrània…

Més que parlar de dieta mediterrània de molt diverses formes d’alimentacions mediterrànies. Perquè Medierráneo és diversitat. Per exemple, a Espanya i Portugal hi ha molt de peix, a Itàlia hi ha més formatge, mentre que en el sud del Mediterrani no prenen vi però sí que beuen te i gaudeixen de bona salut cardiovascular, o en l’est Mediterrani empren més les llets fermentades.


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions