Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Seguretat alimentària > Ciència i tecnologia dels aliments

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments i emplomo

La concentració de plom en els aliments ha disminuït un 25% entre 2003 i 2010, segons l'EFSA

Img regadio Imatge: Lotus Head

El plom, un element present en l’ambient, és un metall pesat tòxic per a l’organisme humà, al que pot arribar a través de l’aire, l’aigua o l’alimentació. La pròpia evolució de l’activitat humana ha fet que la presència de plom hagi augmentat més de mil vegades als últims segles i resulta impossible eliminar-ho. L’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA) ha publicat durant aquest estiu un nou informe sobre l’exposició de la població europea al plom a través de la dieta i conclou que la concentració d’aquest metall en els aliments ha disminuït un 25% entre 2003 i 2010. En aquest article es recullen els aliments amb més plom, com reduir el risc de contaminació per plom i el nivell de plom en nens.

Img
Imatge: Lotus Head

El plom arriba de forma fàcil a l’organisme mitjançant els aliments. Els experts no han establert cap ingesta tolerable recomanada, ja que consideren que no hi ha un límit per a molts dels efectes crítics. Les mesures que s’han dut a terme són legislatives quant a la seva disminució en les llaunes, la gasolina, les pintures, canonades d’aigua, etc. L’informe de l’EFSA ha estudiat el resultat analític de 144.206 aliments recol·lectats durant nou anys i la seva quantitat de plom present.

Més de la meitat dels aliments analitzats tenen una concentració de plom per sota del límit de detecció i, segons l’EFSA, la concentració de plom en els aliments ha disminuït un 25% en el període comprès entre 2003 i 2010. Els resultats de l’estudi marquen que l’exposició mitjana a través dels aliments al llarg de la vida és de 0,68 µg/kg de pes corporal al dia. Durant la infància i l’adolescència, la ingesta de plom augmenta, encara que es redueix amb els anys.

Aliments amb més plom

Pa, et, aigua de l’aixeta, patates, làctics fermentats i cervesa són alguns dels aliments amb major concentració de plom

Els aliments més rellevants per la seva aportació de plom són el pa i els productes de fleca (8,5%), l’et (6%), l’aigua de l’aixeta (6%), les patates i els seus productes derivats (5%), els làctics fermentats (4%) i la cervesa (4%). Aquests resultats són fruit de les enquestes de l’EFSA i poden variar. El llistat correspon als aliments que, per ser més consumits, comporten més riscos. Les principals causes de la presència de plom en els aliments són els fertilitzants i l’aigua de reg. Els químics utilitzats per a l’abonament solen contenir petites quantitats de plom que s’acumulen en els animals que mengen les pastures i, d’aquesta manera, passen a la cadena alimentària.

Els vegetals també poden contaminar-se amb l’aigua de reg, que transporta petites traces de plom. Els aliments d’origen animal són els més propensos a acumular plom, per la qual cosa aquest tipus d’aliments són els que més risc comporten. Però no són els únics: els segueixen els productes cárnicos, les verdures, els cereals i l’aigua.

Reduir el risc de contaminació per plom

Evitar per complet l’exposició al plom és molt difícil, encara que alguns consells ajuden a reduir l’exposició o, almenys, dificulten l’entrada en l’organisme. Aquests són els següents:

  • Controlar el consum d’aliments enllaunats amb selladuras de plom.

  • En obrir un envàs enllaunat, mai deixar el menjar en el seu interior en el frigorífic o fora d’ell. Canviar el menjar d’envàs per emmagatzemar i retirar la llauna.
  • Les vaixelles de fang poden contenir plom, reduir el seu ús.

  • No escalfar en recipients de fang o fang vidriado.

  • Un dèficit de ferro en l’organisme afavoreix l’absorció de plom. Ha d’evitar-se la falta de ferro, consumir carns vermelles, fruita seca, dátiles, peix o verdures de fulla verda.

  • El calci evita que el plom es dipositi en l’organisme, per la qual cosa és important consumir aliments rics en aquest element, com a formatge, iogurt, fruita seca, sardines, truites de blat de moro.

  • La pectina, la fibra que es troba sobretot en les fruites (pomes i pastanagues), afavoreix l’excreció de plom.

  • Evitar el consum de verdures conreades en sòls contaminats per plom.

  • Evitar consumir begudes o menjars elaborats amb aigua contaminada amb plom. Deixar que l’aigua corri uns minuts per l’aixeta abans d’utilitzar-la i recordar que és preferible usar-la fregeixi que calenta.

  • La higiene personal és també un factor destacat. Cal rentar-se les mans abans i després de cada menjar.

  • Mantenir neteja la taula del menjar.

PLOM I NENS

Els nivells de plom analitzats en els nens aquests últims anys han disminuït de manera important. Aquesta reducció es deu sobretot a la prohibició de l’ús del plom en gasolina, també en les pintures per a habitatges o en les canonades d’aigua. No obstant això, es troben casos en què els nivells de plom en sang són iguals o superiors a 10 µg/dl. Els nens són molt mes vulnerables a la intoxicació per plom, poden respirar pols, empassar-ho o jugar amb terra que contingui nivells de plom, és a dir, les seves activitats diàries afavoreixen la presència de plom en el seu organisme.

Els símptomes d’intoxicació per plom en els nens no es manifesten de manera clara ni específica. Una anàlisi específica és la millor manera d’avaluar la presència de plom. No obstant això, els símptomes que poden fer sospitar són: anèmia, dany en el ronyó, còlics estomacals, debilitat muscular, dany cerebral i, de forma puntual, una elevada concentració de plom podria provocar la mort.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions