Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Seguretat alimentària

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Batuts de proteïnes: múscul gran, lletra petita?

Els especialistes no recomanen l'ús habitual d'aquests productes i adverteixen que la majoria no són segurs

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 21 de Novembre de 2018

Els batuts de proteïnes i altres suplements proteics s’han fet un buit en la vida de molts joves obsessionats per lluir un cos perfecte gairebé a qualsevol preu. La tendència és imparable. Solament a Estats Units, la venda d’aquestesbegudes va moure en 2016 gairebé 2.400 milions de dòlars (més de 2.000 milions d’euros), i les previsions es mantenen a l’alça. Que la proteïna ven és una evidència, igual que l’ampli desconeixement que molts consumidors tenen respecte a aquests suplements. Són segurs els batuts proteics? Què impliquen per al cos i la salut? Quin és l’opinió dels experts en nutrició? Sobre aquestes i altres qüestions tracta el següent reportatge.

Els batuts de proteïnes més comercialitzats són els compostos per proteïna extreta del sèrum de llet de vaca, a la qual se li treu el greix i la lactosa. Queda llavors un producte amb unes concentracions elevades de proteïna (un percentatge, com a mínim, del 60 %). Cada dosi aporta al voltant de 25 grams extra de proteïnes al cos (el mateix que un pit de pollastre de pollastre o de gall dindi d’una mica més de 100 grams). La recomanació oficial del consum d’aquest nutrient és de 0,8 grams
per cada quilo de pes de l’individu (en el cas dels esportistes, aquesta
xifra ascendeix a dos grams de proteïna per quilo).

Els nutricionistes adverteixen: malgrat que aquests batuts aporten de
manera relativament ràpida una dosi alta de proteïna, mai poden
ni han de substituir a un menjar
. De fet, una dieta equilibrada ja
integra tots els nutrients necessaris per a la pràctica esportiva. “Cal baixar del pedestal a aquest tipus de productes. Els veritables beneficis estan en l’alimentació, no en els suplements. La gent ha de conèixer què aliments contenen proteïnes i si en la seva ingesta diària inclou una o dues racions de
carn, peix, fruita seca i làctics, està més que servida”, explica la nutricionista i dietista Paloma Quintana.

Els experts coincideixen que les proteïnes han de suposar entre el 10 % i el 15 % de l’aportació calòrica total. El que ocorre és que, en determinats casos, pot ser precisa una dosi extra. Això succeeix, per exemple, quan hi ha hagut un
desgast muscular intens i la persona necessita recuperar-se amb certa rapidesa. És aquí on el consum d’aquests batuts pot tenir certa justificació, però sempre sota la supervisió i el consell d’un especialista en nutrició. El
mateix passa quan, per qüestions logístiques, algú triga molt temps a arribar a la seva casa per menjar després d’haver fet un esforç físic important. L’efecte saciante d’aquests batuts i la seva fàcil digestió poden ser útils en
aquest moment.

Els riscos a llarg termini dels batuts proteics

Imatge: toa55

Encara que la proteïna és un nutrient bastant segur, l’Associació Americana del Cor adverteix que ingerir una quantitat molt elevada comporta un major risc de malalties cardiovasculars, tumors i osteoporosis. Un
excés molt elevat de proteïnes pot provocar problemes a nivell renal i hepàtic, així com un augment de la urea o la disminució de l’absorció del calci.

Per això cal ser previnguts davant aquests batuts, insisteixen els experts consultats. Abans de prendre gens, és fonamental saber què s’està comprant i
conèixer bé el producte i els seus possibles beneficis, i a partir d’aquí, valorar si val la pena.

“Hem de plantejar-nos diverses preguntes: Estic cuidant la meva alimentació? Duc a terme un entrenament concorde a l’objectiu que tinc de guanyar massa muscular?“, exposa Quintana. Si l’única fi és augmentar les proteïnes que ingerim, la nutricionista té clar que el seu consum manca de sentit, ja que para això estan els aliments. “A l’hora de subministrar aquest tipus de suplement no val amb concentrar-nos en un sol aspecte, cal revisar tot el context en el
que es mou la persona que ho va a prendre: si entrena, quin tipus d’exercici realitzarà… I davant el dubte, acudir a un dietista-nutricionista”.

Avui dia vivim en una societat de culte al cos en la
que tothom vol estar estilitzat, observen els experts
consultats. “Ningú vol tenir greix i els missatges de la publicitat indueixen al fet que molta gent, sense tenir criteri i sense ni tan sols necessitar-ho, prenguin aquest tipus de
complexos sense supervisió professional”, coincideix l’especialista en nutrició esportiva Jaume Giménez. És freqüent que en molts gimnasos i centres esportius, alguns monitors o entrenadors personals aconsellin i recomanin el consum de certs suplements i batuts. Però la Llei d’Ordenació de les Professions Sanitàries especifica amb claredat que la prescripció dietètica competeix a un dietista-nutricionista.

Perquè una cosa és parlar, aconsellar i explicar els beneficis d’un determinat producte, i una altra ben diferent és cobrar per una planificació de dieta i alimentació sense ser un professional titulat. “Això constitueix intrusisme professional i no és legal, sinó denunciable. Si algú ens assessora sobre el consum de
tal o com cosa, hem d’exigir-li que ens mostri la seva titulació, que a més ha de ser visible. En cas de dubte, el millor és acudir al col·legi professional, denunciar aquesta possible mala pràctica i exigir una sanció”, recalca Giménez, que llança un altre avís: “El meu consell és que si un no va a fer esport, s’abstingui absolutament de prendre aquest tipus de complexos”.

Complements i suplements: ull a la pirateria

Moltes persones compren aquests suplements per Internet. Són productes que venen de Xina o d’Europa de l’Est i que poden contenir ingredients no declarats en l’etiqueta, fins i tot substàncies que donarien positiu en un control antidopatge. Per això, el més aconsellable és adquirir-los en establiments autoritzats per a la seva venda. “En una tenda podem trobar 20 marques diferents de proteïnes de les quals, potser, solament dues tenen un certificat que verifiqui que aquest producte és segur. Cal saber què es compra i la seva composició”, conclou Giménez.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions