Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Seguretat alimentària

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Àcid linoleico, de la llista al llibre blanc

L'àcid linoleico acaba d'abandonar la cada vegada més llarga llista d'ingredients bioactivos de la dieta per recolzar amb dades científiques la seva condició d'aliment funcional

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 31 de Octubre de 2006
img_aceite_p

La condició d’aliment funcional s’aconsegueix després d’evidenciar en assajos clínics que la substància bioactiva en qüestió és capaç de reduir factors de risc i prevenir l’aparició de malalties. El llibre blanc sobre àcid linoleico, presentat a l’I Congrés Mundial de Nutrició i Salut Pública a Barcelona, ha estat escrit per destacats autors nacionals i compta amb l’aval de la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària (SENC) i el patrocini de l’empresa Central Lletera Asturiana.

Amalia Lafuente, del Departament de Farmacologia i Química Terapèutica de la Universitat de Barcelona, conclou que en consumir una mitjana de 3 g/dia de llet enriquida amb CLA les persones amb sobrepès poden arribar a reduir un 3% la seva massa grassa corporal (que no el seu pes).
José Antonio Villegas, Càtedra de Fisiologia de la Universitat Catòlica de Múrcia, adona en el llibre blanc d’un assaig clínic d’intervenció pel qual va reclutar a 31 individus amb sobrepès que realitzaven una activitat física moderada i monitorada, a més de dos iogurts enriquits amb CLA al dia durant 3 mesos. L’expert conclou que la reducció de l’índex de massa corporal (IMC) en els individus que realitzen activitat física i consumeixen àcid linoleico conjugat (CLA) és «una mica més que moderada» (descens del 4,6% per als homes i 2,7% per a dones); «si bé resulta molt més interessant la reducció de massa grassa corporal mesura per densitometría, amb un descens del 13,12% per a homes i 9,7% per a dones».

El resultat, segons Villegas, és molt important en termes de salut «ja que demostra que l’associació entre una activitat física moderada i el consum mantingut de CLA té un impacte clar en la pèrdua de greix visceral». Un altre assaig clínic observacional dut a terme per la Societat Espanyola per a l’Estudi de l’Obesitat (SEEDO) va reclutar a 572 persones (69% dones) amb un IMC mitjà de 30 que van consumir 2 iogurts enriquits amb CLA (3g d’àcid linoleico conjugat) durant 3 mesos, mantenint així mateix una dieta baixa en calories. Les diferències de massa grassa corporal al llarg de l’estudi van evidenciar una reducció mitjana del 7,54%.

Un àcid gras universalment discret
L’àcid linoleico conjugat és un àcid gras molt freqüent en els olis vegetals de blat de moro, soia i girasol
L’àcid linoleico conjugat és un àcid gras essencial molt freqüent en els olis vegetals de blat de moro, soia i girasol, així com en la grassa animal. Està format per diversos tipus d’àcids grassos tots ells diferents en la seva estructura química. El més important des d’una perspectiva fisiològica és l’àcid ruménico. En els animals, inclosos els éssers humans, el CLA és produït fisiològicament per la flora gastrointestinal i en el fetge. Els mamífers remugants, com les vaques, són els qui més àcid linoleico produeixen i, en conseqüència, la seva llet és la més rica en aquesta substància.

Paradoxalment, els veterinaris certifiquen que la llet de les vaques actuals conté molt menys àcid linoleico que antany, pel seu règim d’estabulació, per la qual cosa els suplements compleixen amb una funció reguladora. En una dieta occidental estàndard, el consum de CLA no sol sobrepassar els 1,5 g/dia; no obstant això, aquesta mitjana és molt variable i depèn dels hàbits alimentaris propis de cada país.

Història recent
Va ser en 1990 quan Pariza i col·laboradors es van referir per primera vegada als possibles efectes beneficiosos de l’àcid linoleico conjugat obtingut de la llet de vaca i, des de llavors, són moltes les comunicacions científiques que s’han publicat sobre les propietats atribuïdes a aquest àcid gras: efectes sobre el pes corporal, reducció de la massa grassa total i efectes beneficiosos sobre el colesterol i els triglicèrids. S’han descrit també efectes sobre el sistema immunitari i antioxidants (els CLA posseeixen una gran capacitat per captar radicals lliures). La majoria dels greixos vegetals són riques en greixos poliinsaturadas o monoinsaturadas, excepte els olis de palmell i de coco, que són molt saturades.

En realitat, els greixos saturats i monoinsaturadas són irrellevants en la dieta, ja que es produeixen fisiològicament per part de l’organisme. Però existeixen dos àcids grassos poliinsaturados que el cos necessita en nivells més alts dels quals és capaç de produir: l’àcid linoleico i l’alfa-linolénico. Han d’obtenir-se, per tant, de la dieta i en forma d’àcids grassos essencials. Una vegada en el cos, aquests àcids es «reciclen» per formar àcid araquidónico, àcid eicosapentanoico (EPA) o docosahexanoico (DHA). Sota una perspectiva de salut, els àcids grassos poliinsaturados són importants per mantenir l’estructura de les membranes cel·lulars i produir les prostaglandines que regulen processos corporals com la inflamació o la coagulació sanguínia.

Així mateix, els greixos són necessaris en la dieta perquè les vitamines liposolubles dels aliments (A, D, I i K) puguin ser absorbides i per regular el metabolisme del colesterol.
Nombrosos comitès d’experts recomanen que es redueixi en general el consum de greixos. Normalment, només les dietes vegetarianes compleixen les indicacions per les quals el greix no ha de suposar més del 35% de la ingestió total d’energia tant en adults com en nens.
Els greixos saturats contribueixen al fet que hi hagi nivells massa elevats de colesterol en la sang, un factor de risc per l’arterosclerosis i malalties cardíaques, mentre que les grasses poliinsaturadas actuen precisament en sentit contrari. Les dietes vegetarianes, que no contenen grasses cárnicas ni làctiques, són baixes en àcids grassos saturats i altes en àcids grassos poliinsaturados. Els vegetarians, en general, consumeixen bastant més àcid linoleico que els no vegetarians.

L’àcid eicosapentanoico i l’àcid docosahexanoico, no obstant això, són dos àcids grassos poliinsaturados no essencials que falten per complet en les dietes vegetarianes. El cos humà pot convertir l’àcid alfa-linolénico en aquests àcids no essencials però, així i tot, els teixits corporals dels vegetarians contenen menys eicosapentanoico i docosahexanoico que els de no vegetarians. Les conseqüències d’aquesta diferència, no es coneixen. D’altra banda, les llets maternes de dones vegetarianes contenen proporcions diferents d’alguns àcids graus poliinsaturados, i aquestes diferències es reflecteixen en els teixits dels lactants. En l’actualitat s’estan investigant les conseqüències que semblant distinció poden tenir en el creixement i desenvolupament dels bebès.

RISC DE LITIASIS BILIAR?

Investigadors de l’Àrea de Nutrició i Bromatologia de la Facultat de Farmàcia a la Universitat del País Basc (Vitòria) van publicar l’any passat en Nutr. Hosp. un estudi que va indagar en els efectes d’un isòmer de l’ALC, el trans-10, cis-12, sobre la colesterolemia i el risc de litiasis biliar en un model animal (hàmster) d’hipercolesterolemia induïda per dieta.

L’ALC no va modificar la ingestió energètica, el pes corporal final, ni la grandària i contingut de colesterol de la melsa, però sí va produir una disminució significativa del colesterol sérico total (-18%) a costa de la fracció c-LDL (-66%); atès que va reduir significativament el contingut hepàtic de colesterol lliure (-26%) i sense canvis en el colesterol esterificado.

D’altra banda, l’ALC va produir un increment del 32% de la concentració biliar de colesterol, un augment del 28% de l’índex litogénico i una major incidència de litiasis biliar. A la llum d’aquestes dades, els experts apunten la possibilitat que l’isòmer trans-10, cis-12 de l’ALC actuï de forma eficaç com hipocolesterolemiante (a causa que augmenta la secreció de colesterol a bilis) si bé, en contrapartida, aquest efecte incrementa el risc de litiasis biliar.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions