Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Seguretat alimentària

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Consells per a menjar amb seguretat en l’embaràs

Adoptar certes mesures de seguretat alimentària durant la gestació pot evitar molts riscos tant per a la mare com per al futur bebè. Això és el que recomanen els experts

embarazo precauciones alimentos Imatge: TC-TORRES

L’embaràs és una etapa vital curulla de canvis fisiològics i amb necessitats nutricionals molt concretes. En general, les recomanacions alimentàries durant la gestació pretenen cobrir els requeriments d’aliments pròpies de la dona, satisfer les exigències nutritives degudes al creixement fetal, preparar a l’organisme matern per a enfrontar-se millor al part i assegurar reserves grasses per a la producció de llet durant la futura lactància. Però, a més de les necessitats nutricionals, en aquesta etapa és vital parar esment a la seguretat alimentària. En el següent article resumim els principals aspectes que s’han de tenir en compte.

Una bona alimentació és bàsica per a cuidar-se durant l’embaràs, i això abasta a la seguretat alimentària. En efecte, durant aquesta etapa tan delicada no n’hi ha prou amb seguir una dieta saludable. També cal seguir una dieta segura. Com sosté la dietista-nutricionista Beatriz Robles, “si no tenim seguretat alimentària, és igual que l’aliment sigui sa o insà”.

Segons l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN), “és important prendre unes mesures bàsiques d’higiene i evitar el consum de certs aliments per a prevenir riscos que, encara que poc freqüents, poden tenir conseqüències negatives per al fetus o la dona gestant”. A més de l’obvi, com respectar les dates de caducitat i no consumir productes caducats, sense excepció, què recomanen els experts? Consultem amb Elika, la Fundació Basca per a la Seguretat Alimentària, i aquests són els principals consells per a menjar amb tranquil·litat durant la gestació. Pren nota.

🍖 Les carns, ben cuinades

  • Cuina bé les carns i assegura’t que es faci fins al centre del producte (així evitem el risc de toxoplasmosis).
  • Lava bé amb detergent els ganivets i utensilis emprats en la preparació de la carn.
  • No comes crua cap carn (com carpaccio, steak tartar, etc.), ni cap embotit cru, inclòs el pernil serrà (només es recomana menjar-ho si s’ha cuit o fregit prèviament).
  • Evita consumir patés de línia freda (els de “tros”). Consumeix només els que es comercialitzen en conserves esterilitzades, llaunes…

🐟 El peix, ben triat i cuinat

  • Menja peix 3-4 vegades per setmana, ja que aporta l’omega 3 necessari per al bon desenvolupament del fetus, però no consumeixis grans peixos predadors, com a peix espasa, emperador, tauró, maliciós, cazón i tonyina vermella (Thunnus thynnus) pel seu contingut en mercuri. Hi ha nous advertiments sobre el mercuri i el consum de peix.
  • En general, no has de menjar cru cap peix o marisc, fins i tot si els has congelat abans.
  • Evita preparacions com el sushi, el sashimi, el ceviche i els aladrocs/anxoves en vinagre.
  • Evita menjar peix fumat, excepte en el cas que hagi estat ben cuinat.

🍅 Les fruites i hortalisses, ben rentades

Les hortalisses, juntament amb els cereals, són font de fibra important per a evitar el restrenyiment, a més dels seus beneficis com a aliments saludables.

  • Neta bé qualsevol hortalissa, sobretot abans de consumir-la en cru, especialment les recollides de la nostra horta.
  • Lava amb cura les fruites que prendràs en cru.

🍳 Gens de llet crua o ous crus

  • Evita els formatges frescos o de pasta tova (feta, camembert, mascarpone, brie, mató, formatge de Burgos) i els elaborats amb llet crua, perquè en alguns casos poden contenir Listeria.
  • L’ou cru s’utilitza en plats com l’steak tartar, alguns mousses casolans o el tiramisú. Evitant el seu consum, minimitzem el risc de Salmonel·la . Qualla bé les truites i evita el contacte de la truita feta amb plats que continguin restes d’ou cru. L’ou cru està present en algunes postres casolanes.

🍦 Ull amb els gelats tous de màquina

Els gelats tous o Soft, que podem trobar en màquines dispensadores, comporten cert risc, ja que la màquina manté la mescla freda però no congelada. Això fa possible la proliferació de patògens si no es realitza una neteja adequada.

Un altre element important que cal considerar són les culleres servidores de gelats, ja que sovint es mantenen en aigua i si aquesta no es renova contínuament, podem trobar-nos un important nombre de microorganismes.

🌾 Algues? Millor no

Vés amb compte també amb les algues i els seus productes, que poden contenir una gran quantitat de iode. Encara que aquest és necessari en dosis moderades, les dosis excessives poden ser perjudicials. En canvi, per a assegurar una bona aportació d’aquest element, utilitza sal iodada en la preparació dels aliments en comptes de la tradicional.

🍷 Evita la cafeïna i l’alcohol

  • Intenta evitar la cafeïna completament. Recorda que la cafeïna està present en begudes de cola, cafè, te i en begudes energètiques (aquestes últimes tenen alt contingut en cafeïna, a més de sucre).
  • Quant a l’alcohol, evita’l. Cap nivell de consum d’alcohol és considerat segur, i menys durant l’embaràs. El fetus és més sensible a l’alcohol que la mare, per la qual cosa cal evitar aquestes begudes.

Etiquetes:

embaràs

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions