Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Seguretat alimentària

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Deficiències de calci

Un nombre creixent de recerques revelen que el metabolisme crema més grassa quan hi ha una major ingesta de calci

La deficiència de calci en la dieta és un dels mals de l’alimentació en països rics i pobres. Els especialistes adverteixen de l’alarmant dèficit en la ingesta de calci en joves i aconsellen incrementar el seu consum. A més, diuen, dóna major protecció front infeccions i no sols no engreixa sinó que disminueix el risc d’obesitat, segons semblen demostrar algunes recerques.

Una de les raons que porten a nens i adolescents de països desenvolupats a marginar de la seva alimentació els productes lactis és la creença que la llet i els seus derivats engreixen, la qual cosa els pot conduir inexorablement a una ingestió inadequada de calci i no necessàriament a tenir el cos perfecte que busquen.

Un treball d’un equip de la Universitat de Tennessee (els EUA) acaba de publicar un treball que confirma l’associació negativa entre ingesta de calci i greix corporal. Publicat en la revista Journal of the American Dietetic Association, els investigadors han fet un seguiment de dos mesos de la dieta, pes, altura i percentatge de greix corporal de 52 nens, 25 nois i 25 noies. La major ingestió de calci i de greixos poliinsaturats tènia una relació inversament proporcional amb el percentatge de greix corporal; al contrari que altres factors com a greixos saturats, activitat sedentària o alt consum de begudes carbonatades, relacionats amb un major percentatge de greix corporal.

El treball no és nou. El mateix equip, dirigit per Jean Skinner, de la Universitat de Tennessee, havia trobat la mateixa relació negativa entre calci i greix corporal en nens petits. Aquest investigador, que recomana el consum habitual d’aliments rics en calci com la llet, afirma que «fins i tot un lleuger descens en el percentatge de greix corporal en la infància redueix el risc d’obesitat en l’adolescència i en la vida adulta».

La hipòtesi del calcitriol
La deficiència de calci per un consum elevat de begudes carbonatades s’ha associat a un major risc de raquitisme
Hi ha més estudis en aquesta línia, encara que també hi ha qui diu que una correcta ingestió de calci es dóna en una dieta adequada, així que la raó última seria aquesta i no altra. Per això, en l’Oregon Health & Science University (els EUA) van analitzar el paper que jugava la incorporació de 1200 mil·ligrams de calci suplementari en dones durant i després de l’embaràs. Aquest període, marcat per a moltes dones per l’increment de pes i la posterior dificultat per a perdre’l, és «el que marca l’inici de l’obesitat», expliquen els investigadors. Els resultats d’aquest treball, donat a conèixer el novembre passat, revelen que les dones que van prendre el suplement de calci van perdre més pes i més grassa corporal que les altres, fins i tot prenent les mateixes calories.

Els investigadors expliquen que el metabolisme crema més grassa quan hi ha una major ingesta de calci i que, de fet, el calci pot suposar un 10% del greix metabolitzat pel cos en un dia. De quina forma el calci promou la reducció de greix és alguna cosa que encara no entenen molt bé. Alguns investigadors, com Michael Zemmel de la Universitat de Tennessee, creuen que «té relació amb una forma activa de la vitamina D, el calcitriol, que indueix a les cèl·lules a produir més grassa». S’ha vist que quan els nivells de calci són baixos, els de calcitriol augmenten. I a l’inrevés: quan els nivells de calci són elevats, el de calcitriol és baix, la qual cosa portaria al cos a cremar més grassa.

Deficiències en calci
La deficiència de calci generada per un consum elevat de begudes carbonatades s’ha associat recentment al major risc de desenvolupar raquitisme en alguns grups socials d’Amèrica del Nord, segons revelava una recerca dirigida per Thomas Carpenter, de la Facultat de Medicina de la Universitat de Yale, en la qual s’analitzava dieta i salut en nens de famílies hispanes, afroamericanes i de països de l’est, grups socials amb un major risc de malnutrició als EUA.

També sembla ser que una dieta rica en calci atorga major resistència enfront d’infeccions com les desencadenades per Salmonel·la o E.coli. Així ho revelava un equip holandès del Centre de Ciències de l’Alimentació de Wageningen. L’explicació, deien els investigadors, podria ser el fet que el calci afavoreix la flora intestinal. Altres beneficis del calci sobre la densitat òssia i el desenvolupament són ben coneguts.

MALNUTRICIÓ DE PAÏSOS RICS I POBRES

Img comidasana
El consum de calci és deficitari a tot el món, fet que preocupa especialment en el cas d’adolescents i nens que estan en ple desenvolupament. Segons l’OMS, el calci és una de les manques més importants en l’alimentació, juntament amb el ferro, vitamines i uns altres micronutrientes essencials. És la malnutrició en la seva doble faceta, que afecta països desenvolupats i països en desenvolupament. Els primers per dietes molt energètiques, riques en greixos saturats, deficitàries en elements essencials com el calci i conduents a alts índexs d’obesitat; els segons, per dietes insuficients en proteïnes i basades fonamentalment en cereals.

Les estratègies per a canviar les actuals tendències alimentàries han de ser diferents segons els casos. En països desenvolupats, un canvi d’hàbits i major informació. Bastaria amb simplement reprendre el costum de prendre llet ja que és la font de calci més efectiva i amb millor relació cost-benefici, afirmava un equip de la Universitat de Kansas en una anàlisi en el Journal of the American Dietetic Association. Per a països en desenvolupament, on la manca de calci va lligada a altres – proteïnes d’origen animal, vitamina A, ferro, zinc…- s’estudien amb atenció estratègies conduents a eliminar deficiències en micronutrientes.

Aquesta no seria la solució definitiva però sí una forma eficaç de millora. Així, per exemple, s’estudia com millorar la biodisponibilitat de minerals en llegums. Una forma seria optimitzar els mètodes de fermentació de vegetals i llegums per a eliminar l’àcid fítico, que dificulta l’absorció de ferro, zinc, calci i magnesi continguts en els propis llegums.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions