Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Seguretat alimentària

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El paper de la carn en la dieta

Els especialistes en alimentació tracten de dilucidar el dilema de menjar o no menjar carn

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 01deNovembrede2005
img_121 2

El paper de la carn en la dieta està donant motiu a no poques controvèrsies: les persones que no mengen carn disposen de menys àcids grassos omega-3 (beneficiosos) en la sang, però al seu torn tenen menor risc de càncer de pròstata. Mentre els dietistes especulen amb els avantatges i inconvenients d’optar per un règim amb o sense carn, els biòlegs es pregunten si l’ésser humà ha d’enquadrar-se realment entre els animals carnívors, omnívors o herbívors.

Img meat

Una cosa és el que mengem i una altra el que el nostre organisme va ser en principi dissenyat per menjar. L’embolic no és només patrimoni de la humanitat, ja que investigadors del comportament animal estan trencant cada vegada més tabús sobre aquest tema: s’han vist hipopòtams menjant carronya d’un búfalo mort al costat del riu, llops atiborrándose de raïms, ossos/ossos pastando herba, tigres donant-se un atracón d’insectes o rosegadors rosegant ossos/ossos.

Des de la Universitat d’Oxford, en el Regne Unit, Magdalena Rosell i altres experts han esbrinat que els vegetarians disposen de menys àcids grassos omega-3 en el plasma sanguini que els qui inclouen carn en la seva dieta. Es coneix que els àcids omega-3 protegeixen a l’organisme contra malalties cardiovasculars, neurodegenerativas o d’origen inflamatorio; no obstant això, les estadístiques mostren que els vegetarians ostenten una morbimortalidad cardiovascular significativament menor que els adscrits a una dieta que conté carn, ous o llet.

Per la seva banda, Dean Ornish, de la Universitat de Califòrnia, va sotmetre a un centenar de pacients diagnosticats de càncer de pròstata a una dieta vegetariana i a un canvi d’estil de vida (que incloïa una pràctica moderada d’exercici), i va descobrir que la progressió de la malaltia es va ralentir, va parar o fins i tot revertió. Però la novetat més revolucionària sobre aquest tema és un experiment dut a terme per biòlegs de la Universitat de Maryland, que consisteix a crear teixit de carn a partir de cèl·lules conreades in vitro, podent, així, produir-se carn per al consum sense necessitat de criar ni sacrificar per això a cap altre animal.

Clau omega-
Els àcids omega-3 protegeixen a l’organisme contra malalties cardiovasculars, neurodegenerativas o d’origen inflamatorio
Menjar o no menjar carn és el dilema que els especialistes en alimentació tracten de dilucidar. Una de les hipòtesis per explicar per què els vegetarians tenen menor risc d’ictus o infart que els de règim omnívor, encara sense suficients reserves d’àcids grassos omega-3, podria ser la presència de compostos molt semblants, com els omega-6, en aliments d’índole vegetal.

Però els defensors de la inclusió de carn en la dieta argumenten que en els vegetarians la proporció d’àcids grassos omega-6 i omega-3 és de 9:1 quan, en condicions saludables, hagués de ser de 5:5. Insisteixen que un dèficit d’àcids grassos omega-3 pot repercutir en dolor muscular, irregularitat dels cicles menstruals, sequedat de cabell, pell i mucoses, depressió, refredats i gasos digestius; com a trastorns més greus s’apunten les arrítmies.

Afegeixen que les mares vegetarianes tenen menys omega-3 en la seva llet materna i que els bebès, per tant, pateixen aquesta manca en una etapa vital del desenvolupament. La funció dels àcids grassos omega-3 en la salut passa per proveir al cos d’energia, enfortir les membranes cel·lulars, possibilitar la síntesi hormonal, transportar oxigen a la sang, intervenir en la inmunorespuesta i regular els reflexos dels nervis autònoms.

Des de la perspectiva vegetariana, s’argumenta que, suposant que el detectat dèficit pugui predisposar-los a una varietat de trastorns, tampoc va a ser precís esperar al fet que l’enginyeria biològica obtingui carn artificial; bastaria amb afegir només suplements d’àcids omega-3 a una dieta composta encara per fruites, verdures i hortalisses.

Una troballa que recolza aquesta actitud ha estat la detecció d’importants quantitats d’àcids grassos omega-3 en l’oli de la linaza, que d’aquesta manera pot constituir-se en suplement valuós. És a dir, no faria falta que els vegetarians recorrin a carns o peixos per obtenir els subsidis d’àcids grassos omega-3 requerits.

Omnívors
Tant els estudiosos de l’evolució com de la fisiologia animal es posen cada vegada menys d’acord sobre la raó de ser de l’omnivorismo o si, en realitat, tots els animals som alguna cosa omnívors.

Es creu que els óssos bruns, posats sovint com a exemples de dieta omnívora, són en realitat carnívors que, davant l’evolució seguida per les seves habitats naturals i les seves preses de costum, van haver d’adaptar la dieta a les fruites, els peixos i els brots tendres.

Salvant el disseny anatòmic especialitzat en una o una altra activitat, cada organisme ha de fer front a problemes nous per les quals les antigues receptes no serveixen. Renovar-se o morir. La supervivència consisteix moltes vegades en l’adaptació a dietes que per «impròpies» de l’espècie que semblin, proporcionen a l’organisme els nutrients vitals que precisa.

COSTELLA PER A VEGETARIANS

Img frutoseco1

Els qui optin per alimentar-se només amb productes del regne vegetal no tenen ni molt menys perduda la guerra de la salut. S’explica, i no sense raó, que els vegetarians estrictes manquen d’aportacions d’àcid fólico en les seves dietes. El problema es resol assegurant una aportació regular de llegums com les faves verdes (font rica en aquest nutrient).

Entre 5 i 10 micrograms/dia de vitamina B12 són suficients per reduir al mínim els nivells d’homocisteína i combatre amb garanties la malaltia cardíaca. A més dels complexos vitamínicos de síntesi industrial, el llevat de cervesa és una font rica en aquest producte.

Si els àcids grassos omega-3 es troben en l’oli de linaza, els omega-6 són més assequibles i tenen per fonts vegetals a l’oli d’oliva, girasol o blat de moro, la fruita seca i l’alvocat.

Del dèficit de iode, s’ha dit que pot perjudicar el desenvolupament neurològic i intel·lectual dels nens alimentats amb dieta vegetariana. Però els requeriments de 150 micrograms/dia poden sadollar-se amb sal yodada o afegint algues al menú, almenys dues vegades per setmana.

El seleni és un altre mineral deficitari en les dietes vegetarianes. Solució? Nous del Brasil. Aquesta fruita seca contenen prop de 70 micrograms per unitat, així que una o dues nous al dia constitueixen una alternativa perfecta.

El dèficit de vitamina D pot compensar-se amb una exposició a la radiació solar lleugerament superior que la d’els qui prenen carn, ous o llet, i quant al calci, sodi o ferro, se sap des de fa temps que taronges, pèsols o espinacs constitueixen fonts apreciables de tan preuats oligoelementos. D’altra banda, no és clar que el seu dèficit sigui tan perillós com el seu superàvit.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions